"Silesystem" til meskekjele?

Finn Berger

Moderator
Jeg har en 36 liters kjele som jeg skal sette kran i (Biltemakran, 1/2") og bruke som meskekar for mindre batcher. Spørsmål: Hva er beste "silesystem"? Bazooka, falsk bunn (30 cm, "omvendt kurv" med pickup, den de (aldri!) har på Bryggselv) - eller kanskje lage en manifold? Indre diameter på kjelen er 36 cm; det finnes ikke noen flat falsk bunn som ville passe?

Hva trengs forøvrig av pakninger/skiver? Er det spesielle materialkrav til pakningene? (Jeg har dårlig greie på det tekniske, som dere skjønner!)
 
a) Om du berre skal meska i kjelen: Eg ville ha satsa på silbotn (falsk botn). Som du seier så fins det "omvendt kurv" og du kan også ha silbotn som passar perfekt i kjelen din (altså < 36 cm i diameter).

b) Pakningar i den grad du skal bruka det så er det silikon som er tingen - tåler temperatur opp til langt over kokepunktet og er ellers grei når det kjem til næringsmiddelbruk.

c) Om du skal ha silbotn som passar perfekt i kjelen din må du ha uttaket for kranen UNDER silbotnen. Då har du vanlegvis to alternativ: 1) Bruka ein silbotn md høge bein og la inntaket til kranen vera under den eller 2) Ha ein låg silbotn og bruka eit avsug ("pick up tube") frå kranen som går ned under silbotnen - altså nokolunde same prinsipp som "omvendt kurv".

d) Det er vanleg å ha ei "gjennomføring" i kjelen som kranen er skrudd fast i på utsida og som har/har ikkje noko tilkoblingsmulighet på innsida (1/2" gjenger - enten utvendige eller innvendige). Det fins mange variantar av gjennomføringar. Biltema har vel strengt tatt ikkje så mykje av slikt anna enn messinggjennomføringar for bruk i båtskrog.
 
Jeg mesker også i en kjele, 39L. Du kan jo spørre deg selv om du egentlig ønsker å drive med kontinuerlig skylling eller om du er fornøyde med parti(batch) skylling. Bruker du en BIAB pose og partiskyller trenger du ikke silbunn/manifoil eller bazooka.
Veldig greit å bli kvitt mesken med bare å hive posen ut etter mesking, men nå koker jeg også i samme kjele.
Effektiviteten på meskingen din burde bli 80% eller over med partiskylling på brygg med OG < 1.060, det gjør det ihvertfall hos meg.
Partiskylling tar kortere tid, jeg bruker 15 minutter. Skal jeg skylle kontinuerlig bruker jeg en time, det er reservert kun for brygg med høy OG.Vet ikke om det er verdt bryet.

Uansett, jeg kjøpte denne falskbunnen http://www.aliexpress.com/snapshot/6535917275.html?orderId=66205231783777
Tror de har noen med større diameter også, denne er 30cm. Du ønsker prinsipielt den største falskbunnen som passer i kjelen for høyest effektivitet av kontinuerlig skylling. Ikke kjøp bazooka for dette, det er ikke egnet. (jeg har bazooka også)
 
Takk for gode svar; dette hjelper. Det blir biabpose i første omgang, og når/hvis Bryggselv får den falske "omvendt kurv"-bunnen på lager igjen, kjøper jeg antakelig en sånn - hvis jeg da ikke finner ut ab biab'en er nok. Det å kunne få en liten batch kjapt unna er unektelig fristende, selv om jeg er veldig fornøyd med det systemet for kontinuerlig skylling som jeg har laget meg.
Funderte på bazooka; greitt å vite at det er en dårlig løsning.
 
Jeg har litt kjipe erfaringer med å handle på nett fra utlandet (sykkelting av ymse slag). Plutselig dukker det opp frotollinggebyrer og fanden og hans moster, og så blir det dyrt. Gode råd om slikt? Det ser ikke ut til at Bryggselv stresser veldig med å få ting på lager, så jeg kan jo bli tvunget.
 
Under 350kr inkl frakt så blir det ikke noe ekstra å betale.
Fra 350kr så blir det moms og fortollingsgebyr (ikke toll) til posten i tillegg.
350kr + 25% moms + 140kr gebyr = 578kr

Mange selgere setter også ned verdien på pakken om man ber om det. Noen reklamerer også med at de setter lav verdi på pakkene.

Edit:
En annen grei ting å vite er at kursen blir beregnet når pakken kommer til norge.
Bruk denne kalkulatoren for å få rett kurs http://www.toll.no/no/tjenester/omregningskurser/
 
Sist redigert:
Falskbunnen jeg linket til i mitt forrige innlegg koster 252 kr ($33) inkludert frakt. Bra falskbunn.
Ligner veldig på den som Bryggselv ikke har på lager til 380 kr.
 
Tilbake
Topp