Silikonslange og slangeklemme (og skrapemerke innvendig på Ultra barrier slange)?

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg skal overføre fra en konisk gjæringstank til fat i lukket system under trykk. Med den koniske tanken kjøpte jeg et slangesett til dette formålet fra leverandøren av tanken, men ser at det er et skrapemerke inne i selve slangen rett før ball lock (bilde er vedlagt). Slangen er av typen Ultra barrier. Jeg har forsøkt å kutte av slangen og montere på nytt, men når slangeklemmen strammes kommer det på ny et skrapemerke inne i selve slangen. Jeg er da skeptisk til å bruke denne ettersom jeg antar dette kan være en perfekt plass for bakterier å bosette seg.

Jeg vurderer å bytte til en silikonslange med samme ID. Fungerer de fint med tilsvarende slangeklemmer? Eller er de såpass myke at de ødelegges? I så fall vil man vel også på en silikonslange få samme type skrapemerke innvendig?41126676_730585137281593_7053031650942255104_n.jpg
 
Slikt hae jeg bare opplevd med slanger som ikke klarer jobben. Jeg har alltid brukt slanger som har hatt ca 4mm ID mindre diameter enn OD på det slangene skal utenpå. Slangeklemmer er bare tull til vørterproduksjon, trenger man det har man valgt feil størrelse på nippler eller slanger i en hjemmebryggerskala.

Ut fra bildet ditt så vil jeg selv si at det er lavkvalitets slange.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp