Silikonslange som "kollapser"

Har kjøpt en del meter silikonslange, og var i går klar for å koble sammen bryggeriet. Ble rimelig skuffa, slangene var så myke at de "kollapset" kun av sin egen vekt (uten trykk/sug).

Skal vel ikke være nødvendig å legge de i strømpe for å stive de opp?

Vurderer å returnere de og finne på noe annet. Kan PEX brukes med hensyn til temp og "food grade"?
 
Pex-rør er et plastrør som brukes til forbruksvann og sentralvarme samt kjøling Det er lett å legge,
og er lett å bøye. Bør kjøpes hos rørbutikk. OBS OBS husk å få med støttehylser til alle skjøtene.
 
Kva slags slange har du kjøpt spesifikt? Mine slangar kolapsar ikkje, kjøpt fra morebeer.com. Pex er mykje stivare men er sikkert ok til mange ting.
 
Hvis dere er ute etter virkelig kvalitet på silikonslanger, vil jeg anbefale Bryggmaker som katla driver.
De er så solide at jeg har tatt dem med i mitt testamente. Kommer nemlig til å vare i flere generasjoner ;D
 
Melking.no har næringsgodkjente slanger, både plast, gummi og silikon. Disse slangene har tykkere vegger da de er beregnet på vakuum og fungerer fint for brygging. Eventuelt så har DeLaval også, men de er nok noe dyrere.
 
Mine sillikonslanger er kjøpt billig på ebay, og de kolapser ihvertfall ikke. Meget tykke vegger, nesten litt for stive ;)
Går under 200,- grensen for 2 meter av de fleste dimensjoner også :)
Brukes på kokende vørter, uten anntydning til kolaps, litt mykere blir de selvfølgelig, men holder tilnærmet samme styrke som ved romtemperatur...
 
Ketil skrev:
Hvis dere er ute etter virkelig kvalitet på silikonslanger, vil jeg anbefale Bryggmaker som katla driver.
De er så solide at jeg har tatt dem med i mitt testamente. Kommer nemlig til å vare i flere generasjoner ;D

Det er denne slangen vi har kjøpt:
http://www.bryggselv.no/products/silikonslange-12mm-1m
Kanskje vi skal prøve bryggmaker sine, koster jo bare 5 kr mer pr. meter. Du har ikke noe problem med "knekk" på slangen selvom nippelene på kjelene står horisontalt, og temperaturen stiger?
 
Albech skrev:
Det de er mest ok til Protto er å ha vann i. :biersmile:

Hehe, ja vatn er dei nok gode til. Eg tenkte meir på at dei er sikkert bra til vørter og, men kansje meir som fast opplegg heller enn slangar som flyttast på mellom pumpe og diverse kar. Og slik sett ikkje erstattar silikonslange direkte. Skål :)
 
Litt info om silikonslange:

For det første  er det to produksjonsmeodar:  peroksyd herda og platina herda.  Om desse kan ein vel sei at produksjonen av peroksyd herda slange ikkje er så miljøsnill som platina herda slange.  platina herda slange har også lågare lekkasje av biprodukt enn peroksyd herda slange.  Platina slangen er glattare og relativt gjennomsiktig.    Og kostar ein del meir å produsera.  den platina herda slangen skal heller ikkje gulna slik peroksydherda slange vil etter ei tid. 

For det andre så kan stivheten/hardheten i silikonen varierast - det kallast for Shore A og er eit tal mellom 10 og 100 .

For det tredje: Tjukkelsen på veggen spelar også inn.  (her tabba eg meg sjølv ut då eg kjøpte min første slange frå ein svensk nettstad - slaskete var vel eit ord som høver på den eg fekk derifrå). 

Så silikonslange er ikkje eit eintydig omgrep.
 
Katla....
Det ser ut som du har studert nøye hva du selv forhandler. Det står det respekt av!
Akuratt den infoen om sillikonslanger er meget interesant, og hvis du har noen kilde setter jeg stooor pris på det :)
Sillikonslangene mine er litt hvitaktige, men godt gjennomsiktige, og stivheten er minimalt forskjellig fra romtemp til kokende.
Er det noen måte å skille disse på?
Forøvrig skal sillikon være bakteriehemmende i seg selv, og uv bestandig/aldringsmessig bra....?
 
katla: får du tak i slangar i større dimensjonar enn 1/2"? Får kansje eit behov for 3/4" eller 1" etter kvart.
 
Tilbake
Topp