Silkar og falsk bunn sammen

Etter å ha sett noen eldre poster så ser jeg at disse vanligvis ikke brukes sammen og jeg lurer på hvorfor?

Jeg testet nemlig dette i går i min BB60 og det fungerte helt glimrende.

- Temperaturen holdt seg mer stabil enn vanlig. Jeg antar at dette er fordi det interne termometeret ikke blir dekket/isolert av så mye trub pga den falske bunnen.

- "Ingen" trub ble med da jeg tappet over på gjæringskar. Det var kun noen milimeter med trub i hvert kar. Og jeg kunne tappe helt til det stoppet å renne fra kranen.

- Rengjøring var enklere. Da jeg løftet ut den falske bunnen så ble nesten all trub med. Svært lite var igjen i bryggemaskinen.

Håkon Bugge

Norbrygg-medlem
Det er slik jeg bruker BB60'en. Eneste problem jeg har hatt med det er at truben kan tette 100% over den falske bunnen; det blir vakum under og skikkelig vanskelig å få løftet på den falske bunnen. Men etter anskaffelse av en trub-fanger, så er problemet blitt borte.

Mener du ved rengjøringen? Da jeg skulle løfte ut falskbunn kjente jeg og litt vakuum, men det var ikke noe problem.

Miguel

Norbrygg-medlem
Vakum under falskbunn etc er egentlig tegn på en ubalansert flow. Det går greit så og så lenge, før det går i verste fall går tett, så det er vel kanskje noe å følge med på om flowen en dag skulle bli litt lav.

Topp