Singel malt - singel hopped

Hei,

Brygger en IPA til helgen, men har veldig lyst til å lage en singel malt/hopped ale etter det.
Tenkte å bruke Pale Ale Malt og Cascade, EKG eller Fuggles.

Noen som har erfaring med singel malt brygging?

Lindbach
 
Har ingen erfaring med slikt, men bare en opplysning her:

Single Malt Whisky betyr ikke at Whiskyen kun er laget på èn batch malt, eller bare èn tønne whisky. De mikser malt før brygging og de mikser tønnene etter lagring. Single Malt betyr at man bruker 100% byggmalt og at man blander tønner fra samme destilleri. I blended whisky kan man bruke batcher fra forskjellige destillerier og man trenger ikke bruke 100% byggmalt men kan også bruke andre kornsorter. I tillegg har man noe som heter "Vatted malt" hvor man blander fra forskjellige destillerier men bruker 100% byggmalt.

Jeg har lest at populariteten til single malt whisky har fått hjemmebryggere rundt omkring til å tro at det er noe "ekstra bra" med å lage et øl av en enkelt type malt, men dette er altså litt misforstått.

Når dette er sagt kan jo selvfølgelig et øl med bare pale ale malt bli et godt øl. Det er bare ikke noe magisk med det:)
 
Takk for opplysningene.
Tenkte ikke så mye på whisky i denne sammenhengen. Tror at jeg ved å bruke en malt type og en humletype letter klarer å smake meg frem til hva som er karakteristisk for pale malten og den enkelte humlen. Ser for meg litt mindre batcher med  ulike humler slik at jeg kan lære meg mer hva som skiller disse - og hva jeg liker best selv. Intensjonen er å bygge en god oppskrift fra bunnen ved å finne "rett" humle - og deretter eventuelt finne frem til nye maltkombinasjoner som passer inn i smaken.

Tror også det vil være lettere å skille ut forskjeller i de ulike gjærene på denne måten.

Noen som har prøvd noe tilsvarende?

Lindbach
 
Ser på andre forum de kaller dette KISS (keep it simple stupid) og er ganske utbredt i USA.
Man merker i hvertfall hva man putter i ølet.
 
Tilbake
Topp