Sirkelrunde varmeelementer

Jeg skal i løpet av de nærmeste ukene bygge om et 100 liters kokekar (opprinnelig varmtvannsbereder) fra gassdrift til elektrisk oppvarming. Noen av dere (Richard eller Edvard, tror jeg) fortalte for noen måneder siden om disse elementene, og at fordelen er at de kan ligge flatt i bunnen av kjelen slik at det ikke trengs så mye vørter for å dekke dem (i motsetning til de vanlige stavelementene som gjerne står rett ut et stykke opp i kjelen). Dermed kan oppvarmingen starte tidligere.

Hvor får jeg tak i de spesielle elementene i Oslo? Hvor mange Watt gir hvert element? Jeg mener å huske at tre elementer burde være ideelt for mitt bruk (Jeg får tre-fas 20 A kurs på vaskerommet i mitt nye hus som blir ferdig til høsten). Hvilke andre deler trenger jeg for å få laget en tett gjennomføring, og hvor får jeg tak i disse? Hvor store hull skal det bores? Hva slags bryter bør jeg velge for å kunne koble inn ett og ett element? har noen gode råd og erfaringer om hvordan bryteren kan festes til kjelen, og hvordan den ban beskyttes best mulig mot overkok? Jeg kan selvfølgelig lage en festeanordning på stativet kjelen står på, men da blir bryteren litt vanskelig tilgjengelig. Andre gode råd?
 
Hei,

Favorit Eleketriske i Malerhaugsveien i Oslo lager disse, de er på 2kw hver. Jeg har 3 stk i min gryte koblet på 3-fas 20 ampere (nok til 7,5 kW). Tror jeg har skrevet litt om det på bloggen min.

http://brygg.blogspot.com/2007/01/vv-berederne-er-sendt-til-sveiser.html
Tenkte å linke inn bilde så det ble synlig med
,  men det gikk ikke.

http://bp0.blogger.com/_B-BVgmd8NLs...mPLJNhO8/s1600-h/FWH_klar_gryte_img_4261.jpg
 
Tore B. skrev:
Hvilke andre deler trenger jeg for å få laget en tett gjennomføring, og hvor får jeg tak i disse? Hvor store hull skal det bores? Hva slags bryter bør jeg velge for å kunne koble inn ett og ett element? har noen gode råd og erfaringer om hvordan bryteren kan festes til kjelen, og hvordan den ban beskyttes best mulig mot overkok? Jeg kan selvfølgelig lage en festeanordning på stativet kjelen står på, men da blir bryteren litt vanskelig tilgjengelig. Andre gode råd?

Elementene er ferdig for montering med flens, skiver, pakninger og mutter :)
Hullene er 14 mm syns jeg å huske. Det går greit å bore opp dersom du begynner med mindre bor. Jeg brukte først et 4 mm bor  og så et trinnbor fra  Clas O (Art. nr. 30-8747 ) Husk lavt turtall og smøring.
Jeg kommer til å bruke en elsentral fra Clas Ohlson ( Art. nr. 36-2969 ) som bryterskap. Den er 3 fas 32A. Bruker automatsikringene som bryter.   Like rimelig som å gjøpe i deler (så fremt du ikke har kontakter i elektrobransjen) :)
 
Takker så mye! Hvor mye koster hvert element? Skal det bores to hull til hvert element? Og hva bruker en som smøring under boringen?

Ideen om å bruke El-sentralen fra Clas Ohlson er interessant. Men det ser ut som det bare er to automatsikringer der, mens jeg tar sikte på å ha tre elementer. Hvordan får man styrt tre elementer uavhengig av hverandre, slik at temeraturen kan reguleres greit? Når 50-100 liter vørter er kommet opp i kok, er det tilstrekkelig fingradert å skru de siste 2 KW-elementene av og på for å holde passe temperatur. Jeg bruker nå ett 2KW element som kan styres i tre nivåer (egentlig tre sløyfer) fra en bryter, og når 50 liter vørter har kommet opp i kok, er det nok med å bruke en tredjedel av varmestyrken. Jeg ser for meg at hvis 2KW er laveste nivå, kan det bli litt kraftig. Burde ett av de tre elementene vært svakere enn de andre, f. eks 1 KW?
 
Jeg bruker 3 elementer og syntes gradering på 2,4 og 6 kw går veldig fint. Trenger fort 4 kw for å fyre skikkelig og 6 kw for å koke opp samt koke uten lokk. 2 KW er fint for å holde varmen under utvasking.

To hull per element må du borre. Selv har jeg en Elco-boks med lokk og tre automatsikringer:

112_img_styring_1.jpg
 
Tore B. skrev:
Takker så mye! Hvor mye koster hvert element? Skal det bores to hull til hvert element? Og hva bruker en som smøring under boringen?
Jeg betalte nærmere 1000.- pr stk.  :mad: Mulig fordi jeg ikke kunne te det over disk. Ser at andre får det ned til 700-800.
Det er to hull til hvert element.  Smør med skjæreolje fra biltema (art. 36-4500) eller lignende.

Ideen om å bruke El-sentralen fra Clas Ohlson er interessant. Men det ser ut som det bare er to automatsikringer der, mens jeg tar sikte på å ha tre elementer. Hvordan får man styrt tre elementer uavhengig av hverandre, slik at temeraturen kan reguleres greit? Når 50-100 liter vørter er kommet opp i kok, er det tilstrekkelig fingradert å skru de siste 2 kW-elementene av og på for å holde passe temperatur. Jeg bruker nå ett 2KW element som kan styres i tre nivåer (egentlig tre sløyfer) fra en bryter, og når 50 liter vørter har kommet opp i kok, er det nok med å bruke en tredjedel av varmestyrken. Jeg ser for meg at hvis 2KW er laveste nivå, kan det bli litt kraftig. Burde ett av de tre elementene vært svakere enn de andre, f. eks 1 kW?

Bildet av el-sentralen på nettsidene er ikke korrekt, det har jeg fått bekreftet fra Clas Ohlson. Det er 3 stk automatsikringer + jordfeilbryter slik teksten beskriver.
Jeg har ikke erfaringer i bruk siden jeg fortsatt venter på 32A kursen inn i garasjen :mad:
BH bør være den rette til å svare :)
 
Kan bare være enig i det Richard skriver om bruk av elementene. Vi gjør det ganske likt og kan justere fint med å slå på/av et visst antall elementer. Vi har forresten 3 lange elementer som sitter "på samme plass". Det kommer en artikkel i Ølgjerd om oppsettet vårt, jeg mener at det vil være noen bilder der også. ;)
 
Som elektrofagmann tillater jeg å uttale meg om elementer og kobling  :D
Det enkleste er nok en bryter for hvert element. du kan da styre hvert element, du får da  2,4 og 6 KW
Selv bruker jeg kun 4 Kw etter at elementene er dekt med vørt på en uisolert kjele, med isolasjon holder det sikkert med 2 KW, men under det kan jeg ikke se det er bruk for selv om det kan gå selv med bare 1 KW.
To elementer i seri gir deg 1 KW
Tre elementer
Du ender opp med et volsomt bryteraragemeny jo fkere effetktrinn du ønsker.
Væe ops på at du ikke kan bruke doble eller trippel funksjon for da går alle ementer på en fase.

to fas 10 A = 2300 w
tre fas 10 A = 4000 W
to fas 16 A = 3680 W
tre fas 16 A = 6400 W
to fas 20 A = 4600 W
tre fas 20 A = 8000 W

Ellers kan jeg lage "tegning" for kobling
 
Oddvar Demmo skrev:
Ellers kan jeg lage "tegning" for kobling

Kunne du ikke gjort det? Jeg vet bare om 230 V som kommer ut av stikkontaktet. Hvor mange faser er det, og hva slags stikkontakt har 3 fase-strøm egentlig? Det hadde vært interessant å få vite litt mer om dette :).
 
Jeg greier ikke alt like kjapt som deg  :p

Fram til huset ditt kommer det vanligvis tre ledninger, tre faseledere.
Har du en rund BLÅ stikkontakt har du et trefaseuttak, (de med 4 hull i, tre faseledere og jord) det brukes til mer effektkrevende utstyr som motorer, sveiseapparat, komfyrer i nye hus (400 V) og nanobryggerier.
I stua har du sikkontakter med to hull (i nye hus er det i tillegg fjær til jord) det er et tofase uttak, du bruker to av faselederne, (før het det enfase anlegg)
Det finnes mange flere varianter med dette er dagens.
Blå er merking for 230 V og rød er merking for 400 V

Tegninger tar lengre tid.
 
Det elektriske opplegget for huset mitt installeres først over sommeren, så jeg har litt tid på meg. Jeg får trefas fram til huset mitt. Videre forstår jeg det slik at jeg bør få instalert et spesielt opplegg for trefaseuttak (blå kontakt) på vaskerommet mitt som er spesielt beregnet for kokekjelen. Det innebærer i sin tur at dette kjelen bare kan brukes mot slike trefasekontakter, og ikke på vanlige jordede to-pinns kontakter. er det riktig forstått?
 
Du har tre elenter, du må bygge kjelen for trefas, eventuelt for tre enfasekurser, menigsløst i nytt hus.
Du forstår riktig men det er ikke spesielt men alikevel ikke vanlig så du må spesifisere dette når den tid kommer.
Sikker på at du ikke bygger i et 400 V feltm det er det som kommer etterhvert, alt etter hvor trangsynt og gammeldags elverket er.
 
Jeg har 3-fas hjemme, og angrer ikke et sekund.. Bare plugger inn kontakten og løfter opp lokket og bruker en og en sikring som bryter. I tillegg så har jeg Jordbryter som ekstra sikkerhet nede, og kommer det en sprut med vann på kjelen som drypper på koblingen sier det pang og bryteren slår ut. Veldig trygt og godt å ha det.
 
Tore, kan du ikke ta deg en tur hit å se? Da får du se hvordan jeg har lagt opp alt, og kan gjøre det smart hjemme.
 
Jeg kommer gjerne på en ekskursjon for å se hvordan du har lagt opp bryggeriet ditt - fortrinnsvis med innlagte smaksprøver!  :godtoel:  Vi får avtale tid og sted på privat melding.
 
Smaksprøver skal bli, fortrinnvis øl med mye smak: Russian Imperial Stout og Amerikansk IPA.
(Vi tar resten på PM)
 
Tilbake
Topp