Sirkulasjonspumpe under mesking?

Hei. Jeg skal brygge til helgen og har et meske-spørsmål.

Er det hensiktsmessig å la pumpen gå under mesking for å få sirkulasjon - eller skal mesken "stå i ro" inntil skylling? Tror ikke jeg får temperaturproblemer - og kan eventuelt regulere dette.

Claus
 
Har du noen varmekilde i sirkulasjonssløyfen? Hvis ikke kan varmetapet utgjøre noen grader i løpet av meskingen, avhengig av volumet. Det er ikke stort hensiktsmessig å sirkulere under hele mesken uten HERMS eller RIMS, sett bort fra litt klarere vørter. :)
 
Vurder oppsettet ditt. Sirkulasjon kan bidra til å holde jevn temperatur i hele mesken.

Ingen sirkulasjon krever ofte røring med sleiva for å sikre jevn mesketemperatur.

Varmelementet står jo i bunn, right? Selv om varm væske stiger i karet, er som regel ikke hastigheten på dette nok til å utjevne avdampingen som skjer fra toppen. I min BB30 måler jeg fort 5 grader forskjell mellom bunn/topp i meksen når jeg ikke sirkulerer eller veiver sleiv.
 
Jeg opplevde i alle fall at det ble ekstremt mye lettere å holde noenlunde jevn temperatur når jeg skaffet pumpe og begynte å sirkulere. (Har en BB60)
 
Jeg opplevde i alle fall at det ble ekstremt mye lettere å holde noenlunde jevn temperatur når jeg skaffet pumpe og begynte å sirkulere. (Har en BB60)
Jeg brygger med BB30 og bruker sirkulasjonspumpen "som hører til" og har akkurat samme erfaring. Det blir veldig mye enklere å holde temperaturen stabil i hele mesken (følger med hele tiden vel og merke), pluss at effektiviteten blir betydelig bedre. Ikke noe i veien for å sirkulere under hele meskeprosessen.
 
^ jeg sirkulerer under hele prosessen med den samme pumpa som deg, og jeg bruker filteret som fulgte med. Det går riktignok gjerne tett en gang underveis, men det er ikke noe stort problem å stoppe pumpa, stenge ventilen, og rense det. Vørteren blir veldig klar og fin.
 
Bruker også samme pumpa og sirkulerer under hele meskingen :) Men dropper filteret og sirkulerer noen liter for hånd ved innmesk da det blir mye partikler som kommer ut krana de første få minuttene. 14 batcher og tett pumpe en gang(da uten de første litrene for hånd) :)
 
Tilbake
Topp