• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Sirkulasjonspumpe

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg ønsker å kjøpe en rimelig pumpe til å sirkulere under mesking og skylling. Jeg mesker i kjøleboks og er lei av den elendige effekten jeg har opplevd de siste 5 åra. Jeg har en idé om at en pumpe vil gjøre underverker. Jeg har bestilt den billigste jeg fant på ebay og angrer allerede på det, uten å ha mottatt den ...
Så: Om noen har en liggende og slenge (og som funker) som de vil bli kvitt, kan det godt hende jeg er rett mann til å overta/overkjøpe. Gjerne innen henteavstand fra Oslo.

mvh Jørn
 

Rikard

Norbrygg-medlem
Sekunderer Oddvar der, bedre kontroll på kverningen var eneste som har hatt merkbar innvirkning på effektivitet hos meg.
 

msevland

Fylkesstyre Oslo
Sentralstyre
Jeg bruker flere pumper i trekjelesoppsettet mitt, men...
Tviler på at pumpe under mesk i kjøleboks får ønsket effekt. Pumpen hjelper på jevn varmefordeling i kjeler, men det problemet har du ikke i kjøleboks.
Med partiskylling trenger du heller ikke kontinuerlig skylling...
 

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Takk for innspill, karer. Ja, har bedrevet partiskylling etter BeerSmiths anbefalinger, men havner til stadighet på nedre 60-tallet. Jeg ber min kornleverandør om knusegrad "kjøleboks", men må kanskje være mer spesifikk. Hva foreslår dere?
 

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Og i tillegg tenkte jeg å få til en form for flysparge med pumpa. Mener å ha lest at det kan bedre effektiviteten. Takker for videre innspill her.
 

PetterL

Norbrygg-medlem
Pumpe er ikke løsningen mener jeg. Mesker i praksis likt som deg, bare med kjele og falskbunn. Får konsekvent meskeeffektivitet langt over det du nevner med partiskylling men jeg kverner maltet selv så har kontroll på den variabelen. Pumpe er ikke der problemet ligger
 

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Når man brygger og får dårlig utbytte tror (vet) jeg at det er mølle det må ivisteres i før noe annet, som man da stiller inn så fint at effektivitet øker.
Får du stuck mash er det silbunn det må investeres i, eller lages av stålplate som slisses med 1 mm. kappskive.
 

Finn Berger

Moderator
Takk for innspill, karer. Ja, har bedrevet partiskylling etter BeerSmiths anbefalinger, men havner til stadighet på nedre 60-tallet. Jeg ber min kornleverandør om knusegrad "kjøleboks", men må kanskje være mer spesifikk. Hva foreslår dere?
Du beregner de to rundene slik at du tapper ut omtrent like mye hver gang? Det skal riktignok et ganske stort avvik til for at det skal gi et virkelig merkbart utslag, men det kan kanskje spille en rolle sammen med andre faktorer.

Når det gjelder kverning, så skal det heller ikke bety veldig mye aleine - vel å merke hvis du ikke får malt altfor grovt, da. Men noen prosentpoeng kan du nok vinne på å få finere knus.

Har du styr på pH? Det er en faktor som også kan påvirke hvis du mye off.

Sirkulering skal ikke spille noen rolle. Du skaffer deg bare mer søl og en ekstra dings å vaske. Og så kan du få reinere vørter til kok, hvilket er tilfredsstillende hvis du er estetisk engasjert i vørteren din:p. Men for effektivitetens skyld holder det å røre litt et par-tre ganger underveis.

Temperatur? Hvis termometeret ditt er av det eksentriske slaget som foretrekker å gå sine egne veier og ignorere hva alle andre gjør, kan det skape trøbbel.

Men du er jo en gammel bryggerrev, og har sikkert styr på det meste. Så hvis noen enkeltfaktor kan forklare elendigheta, må det kanskje være at du får en altfor grov knus. Batchsparging bør gi 80%+ når du brygger øl med en OG på 1.045-1.050 - og gjerne litt mer hvis du veldig lite tap til meskekaret. Be dem knuse på 0,9 mm - eller det som på deres kvern vil tilsvare 0,9 mm på ei hjemmebryggerkvern.
 

LarsUlv

Fylkesstyre
Jeg ønsker å kjøpe en rimelig pumpe til å sirkulere under mesking og skylling. Jeg mesker i kjøleboks og er lei av den elendige effekten jeg har opplevd de siste 5 åra. Jeg har en idé om at en pumpe vil gjøre underverker. Jeg har bestilt den billigste jeg fant på ebay og angrer allerede på det, uten å ha mottatt den ...
Så: Om noen har en liggende og slenge (og som funker) som de vil bli kvitt, kan det godt hende jeg er rett mann til å overta/overkjøpe. Gjerne innen henteavstand fra Oslo.

mvh Jørn
Hvordan ser rist/bazooka/bunnen ut i kjøleboksen din?
Dersom det er en lite effektiv konstruksjon der, så er det vanskelig å få høy effektivitet.
 

Finn Berger

Moderator
Hvordan ser rist/bazooka/bunnen ut i kjøleboksen din?
Dersom det er en lite effektiv konstruksjon der, så er det vanskelig å få høy effektivitet.
Godt poeng.

@Jørn Hammerud Bruker du en meskepose? (Kanskje vanskelig hvis du har en stor rektangulær kjøler.) I så fall kan du jo la den rennes av seg på ei rist. Hvis du ikke har noe effektivt drenenringssystem av det slaget @LarsUlv snakker om, bør det gi en god del. Men det klart beste er å skaffe et godt dreneringssystem hvis du ikke har det.
 

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Du beregner de to rundene slik at du tapper ut omtrent like mye hver gang? Det skal riktignok et ganske stort avvik til for at det skal gi et virkelig merkbart utslag, men det kan kanskje spille en rolle sammen med andre faktorer.

Når det gjelder kverning, så skal det heller ikke bety veldig mye aleine - vel å merke hvis du ikke får malt altfor grovt, da. Men noen prosentpoeng kan du nok vinne på å få finere knus.

Har du styr på pH? Det er en faktor som også kan påvirke hvis du mye off.

Sirkulering skal ikke spille noen rolle. Du skaffer deg bare mer søl og en ekstra dings å vaske. Og så kan du få reinere vørter til kok, hvilket er tilfredsstillende hvis du er estetisk engasjert i vørteren din:p. Men for effektivitetens skyld holder det å røre litt et par-tre ganger underveis.

Temperatur? Hvis termometeret ditt er av det eksentriske slaget som foretrekker å gå sine egne veier og ignorere hva alle andre gjør, kan det skape trøbbel.

Men du er jo en gammel bryggerrev, og har sikkert styr på det meste. Så hvis noen enkeltfaktor kan forklare elendigheta, må det kanskje være at du får en altfor grov knus. Batchsparging bør gi 80%+ når du brygger øl med en OG på 1.045-1.050 - og gjerne litt mer hvis du veldig lite tap til meskekaret. Be dem knuse på 0,9 mm - eller det som på deres kvern vil tilsvare 0,9 mm på ei hjemmebryggerkvern.
Skylling: Njæi, første skylling er vel stort bare noen få liter. Andre skylling er langt større.
pH: Nei, det har jeg ikke. :)
Temp.: Har to metere som viser ganske likt, så her mener at det er ok.

Hehe.. joda, har jo holdt på i noen år, og i starten var nok interessen for å lese og nerde større. Håper jeg finner tilbake til det en gang. Slik det er nå, kjøper jeg et ferdig sett og håper det blir innafor.

Da prøver jeg på finere knusegrad - mener jeg har vært på 1 mm til nå. Takk igjen for innspill, folkens! :)
 

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Hvordan ser rist/bazooka/bunnen ut i kjøleboksen din?
Dersom det er en lite effektiv konstruksjon der, så er det vanskelig å få høy effektivitet.
Jeg har en avsilingsmanifold (?) laget av kobberrør. En gang i tiden så den slik ut:
IMG_20130406_195728.jpg
Det er mulig jeg bør gå over slissene med baufilen og åpne opp litt, ja.
 

Finn Berger

Moderator
Skylling: Njæi, første skylling er vel stort bare noen få liter. Andre skylling er langt større.
pH: Nei, det har jeg ikke. :)
Temp.: Har to metere som viser ganske likt, så her mener at det er ok.

Hehe.. joda, har jo holdt på i noen år, og i starten var nok interessen for å lese og nerde større. Håper jeg finner tilbake til det en gang. Slik det er nå, kjøper jeg et ferdig sett og håper det blir innafor.

Da prøver jeg på finere knusegrad - mener jeg har vært på 1 mm til nå. Takk igjen for innspill, folkens! :)
Hvis du har vært på 1 mm, har du veldig lite å tjene på å knuse finere. Da er det ikke der det ligger. Men du bør absolutt sørge for å beregne meskinga slik at du tapper ut like mye hver gang. Praksisen din hørtes ikke god ut.

Jeg går ut fra at du veit hvor mye væske som blir igjen i mesken til slutt. Så du legger bare sammen det volumet og halvparten av det volumet du skal ha til kok, så har du vannmengden i første runde. I andre runde tilsetter du så bare vann tilsvarende halvparten av kokevolumet.
 

LarsUlv

Fylkesstyre
Jeg har en avsilingsmanifold (?) laget av kobberrør. En gang i tiden så den slik ut:
Vis vedlegget 48389
Det er mulig jeg bør gå over slissene med baufilen og åpne opp litt, ja.
Dersom du hadde hatt en tredje rekke i midten der hadde du økt effektiviteten ganske mye vil jeg tro.
Og det er vel ikke helt optimalt at røret ligger helt ut i kantene heller.

Se på appendix D i How To Brew : Appendix D
Spesielt siden om Tun geometry and flow potential
 
Sist redigert:

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Dersom du hadde hatt en tredje rekke i midten der hadde du økt effektiviteten ganske mye vil jeg tro.
Og det er vel ikke helt optimalt at røret ligger helt ut i kantene heller.

Se på appendix D i How To Brew : Appendix D
Spesielt siden om Tun geometry and flow potential
Her var det jaggu mye jeg ikke var klar over kunne gjøre en forskjell! Skulle ønske jeg hadde lest (og ikke bare sett på bildene) da jeg bygde meskekaret i 2013 ...
f. eks:
"The transverse tubes in the rectangular tun should not be slotted to prevent channeling. The longitudinal slotted tubes adequately cover the floor area without the transverse tubes help. The slots can face up, down or to the side; hydraulically, it makes no difference." (Building the Manifold - How to Brew)

Slik jeg skjønner det, betyr dette at rørene som går på tvers, ikke skal ha slisser, og at det ikke har noen betydning hvilken vei slissene peker.

Velvelvel, alt kan vel endres eller utbedres. Takk igjen! Gøy å lese litt nerding igjen! :D
 
Sist redigert:

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Her var det jaggu mye jeg ikke var klar over kunne gjøre en forskjell! Skulle ønske jeg hadde lest (og ikke bare sett på bildene) da jeg bygde meskekaret i 2013 ...
f. eks:
"The transverse tubes in the rectangular tun should not be slotted to prevent channeling. The longitudinal slotted tubes adequately cover the floor area without the transverse tubes help. The slots can face up, down or to the side; hydraulically, it makes no difference." (Building the Manifold - How to Brew)

Slik jeg skjønner det, betyr dette at rørene som går på tvers, ikke skal ha slisser, og at det ikke har noen betydning hvilken vei slissene peker.

Velvelvel, alt kan vel endres eller utbedres. Takk igjen! Gøy å lese litt nerding igjen! :D

Slissene tettes vel lettere hvis de peker opp.
 
Topp