Sjekkliste for brygging

eithe

 
Hei, jeg må få orden i bryggeprosessen og har laget meg noen sjekklister. Har dessverre en lei tendens til å glemme ting, spesielt når bryggingen er i gang og jeg har begynt konsumet av tidligere batcher.

Hvis noen med litt erfaring kan ta en kjapp titt for å se om jeg har glemt noe i følgende lister hadde jeg satt meget stor pris på det!

BIAB sjekkliste.pdf
BIAB sjekkliste.docx (i tilfelle noen vil laste den ned og tilpasse til sin egen rutine)

Sist oppdatert: 15. april 2016
 
Sist redigert:
Om man skal være jævlig pirkete:
  • Rehydrering av gjær kan med fordel være enda varmere (30-35 grader).
  • Du nevner ikke at du bør røre malten godt inn i meskevannet (med sirkulasjonspumpe er dette noe greiere).
  • Sjekk at du har riktig pre-boil volum
  • Husk å røre godt før du sjekker pre-boil SG
  • Du nevner ingenting om skyllevann, dropper du det helt?
  • Dersom du bruker kjølespiral: husk at demme bør kokes sammen med vørteren i 15 min.
  • Du trenger ikke ta ut humleposer før du kjøler ned, med mindre dette tetter systemet ditt.
  • Det er vanligvis uproblematisk å ha gjærlåsen stående i mens du rister inn luft, men husk å skylle ut av den og ha i ny starsan dersom den suger opp vørter
Det virker da grovt sett som du har dekt det meste, snart sitter dette i muskelminnet ;)
 
Hehe. Det var en veldig omstendig liste. Du kan trøste deg med at alt dette kommer til å gå på autopilot om en del batcher ;)

Forøvrig så savnet jeg et punkt under mesking og koking, noe tilsvarende "Sitt ned og slapp av med en øl i hånden og fortell en skrøne"

Men fra spøk til Halvor. Den ser fin ut, men jeg stusser litt på at du bare vil kjøle ned til 25 grader? Bruker du ale gjær så er det jo ikke dumt å kjøle ned til f.eks 16 og så la den stige ila natta.
 
Takker, Håvard!

BIAB så ikke skyllevann sånt sett, jeg har anskaffet pumpe så det går mot kontinuerlig skylling, men inntil nå har jeg bare tappet ut fra bunnkran i gryta og helt over underveis.
Kjøling for min del er motstrømskjøler eller ev. med is i vasken hvis jeg brygger med enkelt oppsett/små batcher, men har lagt det inn i tilfelle noen andre nybegynnere finner disse listene.
For risting av gjæringskar synes jeg det er sølete å ha låsen i når jeg gjør dette, jeg er kanskje vel ivrig, men det blir både vørter og gjærlåsvann på avveie hvis jeg har den i.
 
Kjenner absolutt igjen problemstillingen og har selv laget sjekklister for tapping og brygging. Sjekklister for brygging ble brukt ved sist brygging og sparte oss for en del forglemmelser.

Fikk også notert noen nye punkter som tas inn på listen til neste gang.

Skal se om jeg kan få lagt ut listene våre.
 
Hehe. Det var en veldig omstendig liste.
Hehe, er nok ingeniøren i meg som tar overhånd her :)

Forøvrig så savnet jeg et punkt under mesking og koking, noe tilsvarende "Sitt ned og slapp av med en øl i hånden og fortell en skrøne"
Sant nok, det minner meg om Håndbryg.dk sin guide Din Første Ale med sine "Du kommer til at bruge 2-3 timer i køkkenet idag. Til inspiration, foreslår jeg en flaske ale ..." og "Sæt noget musik over, åben din øl, og vent indtil det hele koger.".

Men fra spøk til Halvor. Den ser fin ut, men jeg stusser litt på at du bare vil kjøle ned til 25 grader? Bruker du ale gjær så er det jo ikke dumt å kjøle ned til f.eks 16 og så la den stige ila natta.
Enig, endret. Iallefall med motstrømskjøleren er det greit, men tålmodigheten med å få den helt ned til 16 grader er begrenset når jeg kjøler i vasken.
 
Har oppdatert disse igjen med noen justeringer etter et par nye brygg til ev. glede for andre BIAB newbies. Link i første post :)
 
Hei, jeg må få orden i bryggeprosessen og har laget meg noen sjekklister. Har dessverre en lei tendens til å glemme ting, spesielt når bryggingen er i gang og jeg har begynt konsumet av tidligere batcher.

Hvis noen med litt erfaring kan ta en kjapp titt for å se om jeg har glemt noe i følgende lister hadde jeg satt meget stor pris på det!

BIAB sjekkliste.pdf
BIAB sjekkliste.docx (i tilfelle noen vil laste den ned og tilpasse til sin egen rutine)

Sist oppdatert: 23. okt. 2015
Den listen var slett ikke dum
 
Hei, har oppdatert denne igjen før helgens bryggerunde med noen få og små endringer i stil og innhold. Nedlasting i første innlegg.
 
Tilbake
Topp