1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Skadet corneliusfat - bare å kaste?

En tråd i 'Utstyr' startet av Børre Aursnes, 21 Apr 2020.

1. Børre Aursnes

Børre Aursnes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg tappet øl i helgen og opplevde at et av fatene lekker i lokket. Det var helt fint når jeg brukte det sist gang, men ikke nå. Lokket satt hardt fast og muligens jeg våt litt hardhendt når jeg løsnet det for vask. Uansett, jeg byttet pakning også lokk uten at det hjalp. Jeg kan ikke se eller kjenne noen skader i kanten rundt. Jeg hadde tilfeldigvis et ledig fat til så jeg fikk flyttet ølet, men er det noe håp for fatet? Selges det fat uten ventiler noe sted?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

2. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Prøvd med lube og høgt trykk?

Marius K. liker dette.
  3. Børre Aursnes

Børre Aursnes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nei, det kan jo være en idé. Hvor mye trykk tåler corneliusfat? Regner med at ventilen skal slå ut på et eller annet tidspunkt, men det er jo ikke noen hensikt i å utfordre skjebnen bevisst... Gass under trykk har voldsom kraft når beholderen gir etter.

4. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fyll det med vann før du setter trykk på, da minimerer du skadene om det skulle ryke.

5. Dag Hovland

Dag Hovland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

På mitt fat er maks belastning 130 psi etset/trykt inn i metallet på siden og på lokket. Har ikke anelse om dette er vanlig maks trykk for slike fat.

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dumt spørsmål, men du satte på lokket riktig vei? Disse lokkene ser ut som at de har to symmetrier men de har bare en.

Edit: Les resten av tråden.

#6 Miguel, 21 Apr 2020
    Sist redigert: 21 Apr 2020
    loebrygg liker dette.
  7. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er de ikke? :eek:

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nope! Men nesten.

9. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jøss. Det ante jeg ikke. Jeg har bare tenkt at det håndtaket kommer i konflikt med inn-/utganger hvis jeg setter lokket på den ene veien. Håper jeg gjør det riktig.

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nå skal jeg bremse litt. Sjekket nettopp to av mine fat, og jeg klarer ikke se det med øye med en gang. Men jeg er bombesikker på at de fatene jeg hadde for noen år siden (AEB det og) ikke var like i begge ender fordi jeg fikk bedre tetting ene veien enn andre.

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Iallefall så synes jeg lokkene sitter bedre ene veien enn andre, men klarer faktisk ikke se at de er forsjellige nå, kanskje jeg aldri har sett noen forskjell, men bare trodd det ut fra tettingen.

erikraude liker dette.
  12. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det var da som pokker. Har stått med skyvelære og et kritisk blikk, og de virker helt symmetriske. Jeg har alltid trodd at de bare var "nesten" symmetriske.

Børre Aursnes og erikraude liker dette.
  13. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har også opplevd at de tetter bedre den ene veien. Må av og til lirke litt slik at jeg ser at de ligger jevnt rundt kanten.

14. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hmmm... har ikke merket problem med tetting. Jeg setter alltid på litt co2 før jeg trekker ned den låsesaken. Da tetter lokket godt før du låser. Uavhengig av vei (om jeg ikke bare har hatt flaks hver gang! I så fall skal jeg levere lottokupong til helgen :D)

Børre Aursnes og erikraude liker dette.
  15. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg syns også at lokket passer bedre den ene veien, pleier å "jekke" på håndtaket til det ser jevnt ut. Om det bare er i hodet mitt ville jeg ikke blitt overrasket dog.

loebrygg liker dette.
  16. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pleier når jeg purger fata, å sette på 2 bar når fatet er fullt med star-san blanding. Da trykker jeg lokket ordentlig på plass.

Jørgen O liker dette.
  17. Børre Aursnes

Børre Aursnes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg trodde de var like, men jeg prøvde faktisk å snu lokket en gang også. Skal dobbeltsjekke det der igjen.

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Les resten av tråden.

19. Kaffewit

Kaffewit
    Expand Collapse
    Registrert bruker

2-3 bar og å lirke på lokket bruker å fungere.

20. Rune Kallhovd

Rune Kallhovd
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når du finner rett veg på lokket, lag en tusjstrek over kant av lokk og fat, så har du en rettesnor å gå etter neste gang.

Del denne siden