Skal brygge 500 liter som sigøynerbrygger - har noen kontakter?

Unik74

Norbrygg-medlem
Hei

Venn av venn leter etter et bryggeri som kan ta på seg å brygge 500 liter.

Jeg fungerer som et mellomledd for å vurdere kostnad og til å være med under produksjonen. Vi trenger kanskje flasking av ølet, men stiller med egne etiketter, har med råvarer (evt. kan inngå en deal), og betaler selvfølgelig.

Jeg har hørt at dette er brygging "sigøyner"-style. Jeg er gjerne signøyner.

Jeg leter med andre ord etter et mikrobryggeri som IKKE har sprengt kapasitet i september og så tar imot en storøyd "lærling" som vil oppleve.

Jeg er spesielt interessert i å komme i kontakt med et bryggeri i nærheten av Oslo, gjerne i Oslo (selv om jeg tror det er helt sprengt her).

Det er snakk om to typer øl, begge tyske typer, den ene overgjæret, den andre undergjæret, men her kommer vi kanskje fram til noe annet.

Hilsen Unni på mail unik74@gmail.com
Formidle gjerne kontakt!
 
Har du/dere en pub som kan kjøpe inn ølet? Dere får jo ikke kjøpt det som privatpersoner med mindre det er under 4,7% eller du går via vinmonopolet - og det siste tviler jeg på at dere får til...
 
Her er det vel snakk om 2 x 250l batcher. Det er vel noen hjemmebryggere som kan stille med slik kapasitet i Oslo området.  :)

Ellers som martin sier er det en del utfordringer når man brygger hos andre bryggerier. Det er ikke barebare å være sigøyner som Kimmelim og Gahr.
 
Alt man ikke vet... Dette med at man må være en pub visste jeg ikke.

Jeg har en fest! Og er privatperson. Men det er mange firma vi kan skrive det på, om det er det man trenger. Men vi har ingen pub per se. Da vil man måtte ha skjenkebevilling, ikke sant?

Jeg tror ikke det er barebare. Jeg tror dette er superkomplisert.

Men har tenkt å få det til. 250 liter krever ganske mye for en hjemmebrygger, ser jeg for meg. Ikke minst av strøm/gass og sånn.

Hva gjør jeg videre nå? Kom med flere innspill. Det skal jo ikke være enkelt, dette livet.
 
Man må tilbringe minst 2-3 måneder i året utenfor norges grenser for å samle energi til å forholde seg til resterende 9-10 måneder innenriks.
Jeg ville betalt en hjemmebrygger med god kapasitet i Oslo-området for å brygge for/med dere, og slik fly under alle sosialdemokratiets bestemmelser.
Dere kan jo høre med kristianiastudentene-opplegget.
 
knutgrrr skrev:
Man må tilbringe minst 2-3 måneder i året utenfor norges grenser for å samle energi til å forholde seg til resterende 9-10 måneder innenriks.

usch då, men du kan ju alltid flytta... :noway:
 
Unik74 skrev:
Er så lei av at alt er ulovlig. Sukk.

Det finnes fire løsninger:
a) brygge øl under 4,75% på et kommersielt bryggeri og kjøpe hele batchen av dem som privatperson (gitt at bryggeriet har salgsbevilgning). Da har du ikke lov til å selge det videre, men kan dele det ut på festen din. Dyrt i den forstand at du må betale butikkpriser på din egen øl
b) brygge øl over 4,75% på et kommersielt bryggeri og gjennom vinmonopolet kjøpe hele batchen som privatperson gjennom dem. Trolig ikke mulig da Vinmonopolet ikke har noe incentiv til å gjøre dette for deg. Skulle du få det til, blir det polpriser på ølet. Du kan ikke selge ølet på festen, men kan dele det ut gratis.
c) brygge hvilken som helst alkoholstyrke på et kommersielt bryggeri og kjøpe inn hele batchen til et firma (eller kanskje en forening) som har ambulerende eller fast skjenkebevilgning. Da kan du lovlig selge øl til gjestene så lenge den foregår på stedet med skjenkebevilgning - men da kan ikke gjestene nyte medbrakt. Prismessig blir det noe billigere i innkjøp enn poløl fordi du trolig får "innpris" og slipper fordyrende mellomledd som polet eller butikkene.
d) brygge ølet sjøl. Det blir billig og krever ingen tillatelse. Du kan ikke selge ølet, men kan dele det ut gratis. Dersom du brygger ølet hos en annen hjemmebrygger, kan du ikke kjøpe ølet av ham/henne - det vil si at du må finne noen som lar deg låne utstyret deres uten å ta betalt på noen måte som kan oppfattes som betaling for selve ølet.

Dette er altså hvis man skal gjøre det helt etter boka, basert på min forståelse av reglene.

Et siste usannsynlig alternativ er å kjøpe vørteren av et kommersielt bryggeri eller en hjemmebrygger. Dette er såvidt jeg skjønner lov å selge da det ikke enda er øl. Så må du tilsette gjær selv og gjære det hjemme. Lite trolig at et kommersielt bryggeri vil gidde dette, men kanskje en snill hjemmebrygger, og da har du vel også lov til å betale ham for vørteren.
 
knutgrrr skrev:
Jeg ville betalt en hjemmebrygger med god kapasitet i Oslo-området for å brygge for/med dere, og slik fly under alle sosialdemokratiets bestemmelser.

Dette er nok strengt tatt ikke lov.
 
Kan vi ikke aller vennligst iallefall holde Norbrygg fri for sutring over hvor ille alt er i Norge og hvor vondt vi har det og at alle burde fått lov til å gjøre som de ville hele tiden? Iallefall til valgkampen er over og alle aviser, radio- og tv-kanaler ikke blir talerstol for sutring.

My 2 cents

On topic:

En batch på 250 liter kan nok fort bli litt for lite for et mikrobryggeri, evt veldig dyrt da det koster det samme om man lager 200 eller 2000 i arbeid og ikke minst tank-kapasitet. Men du kan ha flaks. I Bergen holdt jo Baran på med 200-liters system. Kanskje det er noe lignende i Oslo? 200 liters Speidel, evt. noen som har 200 liters varmtvannstank-system og lånt deres system for noen brygg.
 
Odland skrev:
Kan vi ikke aller vennligst iallefall holde Norbrygg fri for sutring over hvor ille alt er i Norge og hvor vondt vi har det og at alle burde fått lov til å gjøre som de ville hele tiden? Iallefall til valgkampen er over og alle aviser, radio- og tv-kanaler ikke blir talerstol for sutring.

My 2 cents

+1^2

Odland skrev:
On topic:

En batch på 250 liter kan nok fort bli litt for lite for et mikrobryggeri, evt veldig dyrt da det koster det samme om man lager 200 eller 2000 i arbeid og ikke minst tank-kapasitet. Men du kan ha flaks. I Bergen holdt jo Baran på med 200-liters system. Kanskje det er noe lignende i Oslo? 200 liters Speidel, evt. noen som har 200 liters varmtvannstank-system og lånt deres system for noen brygg.

Nå holder de på med 500-liters Speidel-bryggeri såvidt jeg har forstått. Det lureste er nok å få inn 5 batcher på et 100 literssystem (bytt ut mengder med det som passer) som lånes bort av en vennlig brygger, dem finnes det mange av. Da kan dere eventuelt kjøre 5 forskjellige typer øl, det er jo slik jeg ser det en fordel.
 
Odland skrev:
Kan vi ikke aller vennligst iallefall holde Norbrygg fri for sutring over hvor ille alt er i Norge og hvor vondt vi har det og at alle burde fått lov til å gjøre som de ville hele tiden? Iallefall til valgkampen er over og alle aviser, radio- og tv-kanaler ikke blir talerstol for sutring.

Halleluja. Og, on a side note, synes jeg sutringen burde erstattes av konkrete forslag til hvordan lovgivningen eventuelt skulle endres. Dersom du faktisk mener at det skal være lov å selge ubegrensede mengder hjemmebrygg til hvem du vil, er jeg ikke sikker på at du har tenkt deg skikkelig om.
 
Odland skrev:
En batch på 250 liter kan nok fort bli litt for lite for et mikrobryggeri, evt veldig dyrt da det koster det samme om man lager 200 eller 2000 i arbeid og ikke minst tank-kapasitet. Men du kan ha flaks. I Bergen holdt jo Baran på med 200-liters system. Kanskje det er noe lignende i Oslo? 200 liters Speidel, evt. noen som har 200 liters varmtvannstank-system og lånt deres system for noen brygg.

Så vidt jeg vet, er det ingen 200 liters systemer på bryggerier i Oslo. Det nærmeste er et par bryggeripuber som har 500 liter, og i hvert fall nystartede Nydalen er rigget for å selge flasker og fat. Om de har ledig kapasitet nå i oppstarten, er jeg mer usikker på.

I tillegg til alternativene som Martin skisserer, kan du få det brygget i utlandet og importere det til Norge som privatperson. For øl over 4,7% kan det virke som en enklere løsning enn å gå gjennom Vinmonopolet.
 
Ingen østpå som har store systemer? Har dere ikke noe ala Jæren eller Bryne der østpå? Der brygger jo alle på 2-500literssystemer ;)
 
Odland skrev:
Ingen østpå som har store systemer? Har dere ikke noe ala Jæren eller Bryne der østpå? Der brygger jo alle på 2-500literssystemer ;)

Det er flere østpå som har store systemer. Ringnes, Borg, Aass og flere ;)

Det finnes nok noen hjemmebryggere med såpass store systemer. Jeg vet ikke om noen i farta, men hjemmebryggerbutikkene bruker å ha oversikt.
 
Det enkleste er å brygge øllet sjæl.

De andre alternativene høres litt ville ut, tipper prisen for 500 liter bryggeriprodusert og beskattet vare => 200 liters speidel.

Lurt å sjekke kapasitet hos lokale hjemmebryggere ja.

Hvis du mangler kapasitet kan du få låne mitt honkytonk redneck-bryggeri.
Med Partygyle og 2*kok klarer dere fint 100 liter pr 7-timers bryggedag. Har du tid til 5 sånne dager - ja så har du 500 liter nyyydelig øl  ;D
 
:eek:ppkast:
Det er herlig å bo i anderledeslandet..  :ilike:
Er det rart ungdommen begynner med dop istede for øl når det er så hjæv. Vanskelig å få fatt i ?  :neinei:


Tenkt på en mulig omgåelse av lovverket , som mest sannsynlig ikke er lov he he

Om en venn av meg vil leie en keg og co2 patroner  av meg i en mnd eller to,
så kan jeg vel leie den ut for en tussing ?  :angel:

Om det da er en kamerat så ser eg det naturlig å fylle på en overaskelse til han når han kommer å henter den ? ::) ..?

Må kansje ha firma og registrere utleie kansje..  Leien er litt billigere enn å kjøpe keggs selv...

Nei nei..  Men tror oddsen for å bli raidet av The Man er relativt liten når man har kapasitet til å brygge 30 l i slengen .. 

Håper seff på å gi vekk så pass mye at folk spytter i noen kr om jeg bestemmer meg for å oppgradere litt...
  Donasjoner må vel være lov vel?  :jaha:

Lykke til med 500l batchen din :brygging:
 
Det var da både a) meget pietistiske og b) hissige i møte med en spøk folk var her da.
Det må da være lov å konstantere at det allerede flotte livet i Norge blir enda flottere krydret med utstrakt reisevirksomhet - travel broadens the mind, og fyller kjøleskap og kjeller med god mat og drikke uten at alle skal bli hysteriske.  :D

Virker som at trådstarter må a) betale butikk/polpris++ for å få dette realisert (tåpelig), eller b) finne en økonomisk gunstig løsning hos oss på "skyggesiden" av samfunnet.   :neinei:

Et konkret-ish priseksempel på alt. a) er at du kan få brygget 1000 liter 4.7% øl hos To Tårn i Trondhjem for ca. 100.000 NOK, ferdig fatet, avgifter betalt. Hooray.
 
knutgrrr skrev:
Virker som at trådstarter må a) betale butikk/polpris++ for å få dette realisert (tåpelig), eller b) finne en økonomisk gunstig løsning hos oss på "skyggesiden" av samfunnet. 

Dersom du bestiller 500 liter øl hos et bryggeri, så er det ikke lenger hjemmebrygging. Helt uavhengig av om du er med på å lage oppskrifta, besøker dem på bryggedagen eller på annen måte er involvert i prosessen, er det et kommersielt bryggeri som lager øl og selger det til deg. Da gjelder alle reglene for kommersiell ølproduksjon, fra HMS-regler til alkoholavgifter. Jeg vil ikke kalle det tåpelig.

Det er ikke nødvendig å finne noen løsning på skyggesiden. Dersom man finner en hjemmebrygger som vil låne bort bryggeriet sitt, kan man brygge så mye man vil. Der er faktisk norske regler mer liberale enn i flere andre land. Men det må altså være hjemmebrygging, man kan ikke leie Ringnes sitt bryggeri og slippe alkoholavgifter.
 
Dersom prisantydningen på 500 liter ferdig øl fra bryggeri var 100k, hadde jeg heller vurdert en Speidel 200l.

Ps. Blir en heidundrande fest med 500l øl.  :biersmile:
 
Tilbake
Topp