Skal brygge mitt første øl på Beer Brew 30

Hei.
Skal sette mitt første øl i dag.
Det jeg lurer på er hvor mye vann jeg skal fylle i beholderen når jeg begynner og hvor mye vann jeg bør tilføye under skylling?
Oppskriften jeg skal bruke til American Pale Ale er:

5kg Pale Ale Malt
400g Carared
65g Cascade
65g Citra
Safale Us-05

Håper noen har noen tips på lur, så jeg ikke driter meg helt ut første brygget ;)
 
Tenker du kan begynne med ca 20-22L og skylle med et sted mellom 5 og 10 (hvis du får noen til å hjelpe deg så kan du sjekke det som renner ut av maltrøret. Når det stort sett er rent vann holder det med skylling)

Jeg er ingen durkdreven brygger, men har fått bra resultat på ca den oppskriften du postet med ca den vannmengden. (Har ikke notatene mine her, og har uansett en "lei" tendens til å brygge sterkere øl enn oppskriften tilsa:)

Beste tipset jeg har er igrunn å ta notater, masse notater. Etter noen brygg så har man datagrunnlag for å justere seg inn. Ja, også med BB30 så er det ganske nødvendig å sirkulere vørteren underveis, altså tappe av en halvliter-liter underveis og helle det over mesken, sånn at partiklene blir fanget der istedenfor å legge seg på bunnen av kjelen og bli svidd av varmeelementet. Klarere øl blir det også.

Lykke til!
 
Da var brygget tappet på gjæringsfat.
Ble ikke mer enn rett i underkant av 17l.
Så skulle nok muligens hatt i mer vann fra førsten eller mer når jeg skyllet.
Når jeg tok målinger med det instrumentet jeg fikk med i pakka.
Viste den dem målene her:
165 Sukkernivå
58 ene søylen
10% alkohol

Hvor skal det egentlig ligge?
 
Hei.
Jeg fyller ca 25l vann i beholderen og varmer det til ca. 70 grader. Meske temperatuer blir da ca. 65 gr. Rører 2 til 3 ganger under under mesking og sirkulerer manuelt. Rører ikke de siste 25 min. Skyller med 9 - 10 liter, 75 gr. Og får da ca 28 - 29 l til kok. 23l til 25 l i gjæringskaret og treffer bra med OG etter oppskriften.

Det blir nok bra øl og lykke til:)
 
Tilbake
Topp