Skal brygge øl for første gang. Har eg alt eg trenger?

Har då fått inn alt utstyret eg trenger og forhåpentligvis alle ingrediensene. Har kjøpt 2 ekstrakt ølsett fra bryggselv.no. 3kg Belgisk Wit med Belgian Wit ferskgjær + 3kg Best Bitter med English Ale ferskgjær.

Når eg fekk alt så virket det ganske lite for så mykje øl, så begynte å lure på om det er nokke ingredienser eg har glømt?
Framgangsmåten på bryggselv.no virket også ganske rar etter ka eg har sett på YouTube. Røre sammen alt i gjærkaret? Alle videoene eg har sett har alt foregått i en stor kjele der sluttprosessen er å helle 'vørteren' eller 'blandingen' i gjæringskar etter alt er klart til gjæring.

Heilt ny til brygging så takker for all hjelp.
 
Søk opp Craigtube, f.eks når han brygger st.peters kit. Det er ganske lik fremgangsmåte som det du skal brygge. Ellers så kan du bare følge guiden til bryggselv.
 
starsan for å sterilisere alt som får kontakt med nedkjølt vørter. superviktig med 3 streker under.
 
StarSan er innkjøpt og klart. Men med disse 2 ølsettene må man vel ha sukker utenom? Har forstått det sånn at det er det som danner kulsyre, så dette må tilføres i gjærkaret rett før flasking. I så tilfelle er det bare sukker som mangler av ingredienser ved disse settene?
 
Du bruker bare vanlig sukker til karbonering ja. Ellers er alt du trenger i boksen. Utenom gjæren.

Viktig med godt renhold og desinfisering.
 
Generelt er det å lage en gjærstarter det første du gjør. Gjerne 3 dager før bryggedagen. Så følger du brygg-selv sin fremgangsmåte for ekstraktbrygg.

Før du begynner vil det være lurt å lese en god bok om hjemmebrygging!

PS håper du ikke oppfatter meg som "belærende", mine råd er gitt med beste mening basert på info du har gitt :)
 
Sist redigert:
Generelt er det å lage en gjærstarter det første du gjør. Gjerne 3 dager før bryggedagen. Så følger du brygg-selv sin fremgangsmåte for ekstraktbrygg.
Er det nødvendig med gjærstarter når gjæren ikkje er så gammel? Produksjonsdatoen er 12.05.14, best før dato 12.09.14.
 
Nødvendig og nødvendig... Ønsker du å lage et best mulig øl så er det nødvendig :) en starter vil ikke bare øke celleantallet, den forbereder også gjæren på den kommende oppgaven.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har nemlig ikkje verken Erlenmeyerflaske eller tørt maltekstrakt (DME) liggande. Sjølve brygginga tenkte eg å sette igang på Fredag. Første brygget skal vere 18L, er det bare å helle heile WhiteLabs flaska med gjær oppi gjærkaret?
 
Ja, det er det. Rist og åpne forsiktig slik at du unngår at halvparten av gjæra spruter ut.
FYI: Du trenger verken erlenmeyerkolbe eller DME for å lage starter. Det går fint med vørterøl og en hvilken som helst (desinfisert) beholder, f eks en vannkanne eller brusflaske.
 
Det er jo temmelig perfekt, og vørterøl er vel også ganske billig? Ikke umulig jeg bytter ut spraymalten med vørterøl fra nå av!
 
Leste et sted her på Norbrygg at man burde riste ut kullsyra i vørterølet for å få best effekt btw..
 
Det er supert å lage gjærstarter, og virkelig anbefalt. Ikke er det vanskelig heller. Likevel, som ny brygger ville jeg kanskje droppet det første gangen. Det er nok av ting man skal konsentrere seg om, så kan sikkert være greit å få kontroll på øvrige prosesser før man begynner med starter. Helt fint å ta ting litt stegvis :)
 
Likevel, som ny brygger ville jeg kanskje droppet det første gangen. Det er nok av ting man skal konsentrere seg om, så kan sikkert være greit å få kontroll på øvrige prosesser før man begynner med starter. Helt fint å ta ting litt stegvis :)
Enig :)

Kjøpte forresten med StarSan + Five Star PBW. Disse europris dunkene ser ganske reine ut. Nokken som veit om det går fint å bare rense det med StarSan første gang man brygger på dunkene?
 
Det går sikkert fint. Husk: ALDRI skrubb, børster eller annet som kan ripe opp gjæringskarene!
 
Takker for all hjelp! Tenkte å prøve meg på brygging idag. Har allerede tatt ut ferskgjæren så den skal bli klar til seinare. Følger bryggselv sin oppskrift og håper på det beste. Der stod det forresten at man sku blande sammen boksens innhold (ca 1L?) + 2 liter kokende vatn, for også tilsette 14 eller 16 liter vatn avhengig av om ferdig brygg skal vere på 18 eller 20 liter. Men får det ikkje til å stemme. Det blir jo 17 eller 19 liter på ferdig brygg då? Skal eg bare se vekk fra oppskriften på det punkte kanskje og bare fylle opp en ekstra liter med vatn så gjærkaret viser 18L? Vil helst ikkje ha i meir vatn enn nødvendig! :)
 
Tilbake
Topp