Skal flaske igjen på torsdag, stinker svovel av ølet?

Hei,

Har satt en batch som skal flaskes (kit) på torsdag. Var litt uvøren og pitchet gjæren for høyt 25+. Rom temp var 18-19 grader så jeg antok vørter ville gå ned til grei temperatur før gjæren var i gang.

Nå lukter det svovel, egg, fis, you name it. Smaken er faktisk ikke så verst, men lukten er svært lite tiltalende.

Har jeg ødelagt brygget? Kan lukten gå bort på sikt? Har også brukt en type weiss-bier gjær til en muntons nut brown ale, kanskje det var litt dumt?

 
Jeg har for ordens skyld gjort litt research men lander ikke helt på hvordan man finner ut forskjell på normal svovel lukt fra noen typer gjær, eller om det er en usmak som har satt seg og kommet fra feil i prosessen? :)
 
Du har tre valg. Helle ut eller flaske eller la den være en uke ekstra på gjær.
Jeg ville latt den stå litt ekstra (det skader ikke) og så flasket.
 
Jeg ville forsøkt å flasket. Bare pass på at de er trygge hvis det evt blir bomber av det. Ofte blir man overskeptisk og prøver å finne all slags feil.'
Mange rare usmaker og lukter kan forsvinne ved litt lagring. :)
 
Da har vi en som sier vente en uke og så flaske, og en som sier flaske nå. Bare å komme med flere stemmer/tips så gjør jeg det majoriteten sier;)
 
Jeg ville ventet.
En av mine første batcher med wlp051 luktet en del svovel da jeg flasket og det førte til at lukten fortsatt hang igjen etter at karboneringen var ferdig.
Den andre gangen jeg opplevde det samme lot jeg batchen stå noen dager ekstra slik at svovellukten så og si forsvant, resultatet ble mye bedre.
 
Jeg ville ventet.
En av mine første batcher med wlp051 luktet en del svovel da jeg flasket og det førte til at lukten fortsatt hang igjen etter at karboneringen var ferdig.
Den andre gangen jeg opplevde det samme lot jeg batchen stå noen dager ekstra slik at svovellukten så og si forsvant, resultatet ble mye bedre.

Da prøver jeg det samme. Får lukte litt underveis og se hvordan det går. Er det lurt å ta ut gjærlåsen av og til for å lufte den litt ut , eller vil det ha null effekt på svovellukta?
 
Du skal ikke lufte den. Da tilfører du oksygen og det er fyfy.

Her har du en vill ide. Sleng opp i 300 gram sukker. Da får du liv i gjæren igjen. Kanskje den spiser opp det som lukter svovel når den drar igang igjen? Jeg er i ikke i nærheten av å vite om dette er en god ide eller ikke. Sukkeret vil føre til mer CO2-produksjon og det vil kanskje dytte ut svolvellukten.
 
Liker ideen, har sans for det kreative. Hva hvis jeg bruker 300 gram honning i stedet så får jeg litt smak på kjøpet? Røres sukker inn forsiktig? Tilsetter ved hjelp av hevert og rører forsiktig?
 
Tror ikke du trenger å røre. Sukkeret vil fint løse seg opp over tid vil jeg tro og spre seg utover (osmose). Honning vil legge igjen litt smak. På 23l blir vel rundt 300g 0.6% høyere alkoholgehalt.

Dette blir i så fall en skikkelig bastard. Brown ale med weiss-gjær og honning. :)
 
Det er 12 liter så da blir det 1,2% økning og muligens rundt 6% ferdig produkt? Det passer kanskje siden det er et mørkt øl ? ;) Hvis sluttproduktet blir bra av dette så må jeg huske hva jeg gjorde "galt/rett" :p Honningen må vel røres inn? Eller fordeler den seg også over tid?
 
Selv har jeg blitt advart mot å tilsette sukker etter gjæring, fordi det kan gjøre ølet tynnere og tørrere (det siste er vel helt sikkert, i tillegg til at det blir sterkere). Jeg har nettopp flasket en Belgisk Blonde som jeg syntes luktet fælt etter to uker på gjæringsfat (men ferdig utgjæret ifølge FG). Lot den stå ei uke til, og da var resultatet mye bedre. Etter fire dager på flaske var det overraskende godt, så jeg har store forhåpninger til dette brygget.
Uansett er det jo en erfaring å ta med seg, så hold oss orientert om videre prosess!
 
Bør jeg tilsette honning ved bruk av hevert og røre forsiktig? Det står i ballong og ikke kar.jeg kan også stikke om først? ;)
 
Det skal bare være å tømme honning rett i karet, men du bør nok unngå å røre for mye for å unngå at det slipper til luft.
 
Liten oppdatering prosjekt: the german bastard. Honning helt i går, ingen aktivitet i gjærlås enda. Forventer litt bobling i dag og at jeg flasker rundt lørdag -søndag i denne uka ;)
 
Stormgjæring på gang etter honningen var lagt til, spennende. Skulle egentlig vært flasket i dag men nå er det altså gjæren i arbeid igjen for å forhåpentligvis få bort svovel-lukten/smaken og gi en liten bonus honning smak.

Når kan jeg flaske montro? Var ferdig gjæret i går tipper jeg men tilsatte 350 gram honning til 12 liter.. Tenkte lørdag er safe?
 
Tilbake
Topp