Skal jeg lage en gjærstarter eller ikke?

petes

 
Heisann hjemmebryggere.

Jeg skal snart sette et nytt brygg på ca. 22 liter med hjelp av ekstrakt, spesialmalt og flytende Wyeast 125ml.

Da har jeg lest rundt på Norbrygg og i boken "How to Brew", men jeg sitter igjen med en uklarhet, nemlig behovet for å lage en gjær starter til mitt brygg på 22 liter. Noen her inne sier man burde lage en gjærstarter - andre deriblant Wyeast selv sier at det ikke er nødvendig.
John Palmer's bok advares det at for mye gjær fra en gjærstarter vil ødelegg ølet (vel - ordet ødelagt er vel opp til enhver å bruke).

Er det noen som har noen betraktinger på det?

På Norbrygg sine sider står det også at for å lage en gjær starter - referat:
"Hvis du bruker Wyeast, aktiver pakken ved å klemme den igang. Rist. Inkubasjonen tar i utgangspunkt 1 dag per måned etter datoen stemplet på pakken."

Jeg antar dette menes for 25 liter brygg med hjelp av en 125ml Wyeast pakke?
Hva menes det med
"Inkubasjonen ..." betyr det at jeg skal aktivisere min pakke gjær og la den stå å gjære i tre dager før jeg eventuelttilsetter den i brygget eller lager en starter av den? (Gjæret mitt er fra 8 okt 07)

takker for svar ...  ^-^

- petes
 
1 dag per mnd var nok mest for dei gamle 50ml pakkane (som no heiter Propagator). Når den er frå oktober er den ikkje heilt superfersk og då ville eg anbefalt å lage ein starter på 1-2 liter. Knekk pakken og lag starteren når pakken har blåst seg bra opp (ca 4 -5 cm tjukk). Det kan ta frå nokre timar til ca 1 døgn når den er frå oktober. Men det kan også gå bra å tilsette berre 125ml pakken, men då er risikoen større for at det blir kluss med utgjæringa eller lignande. Det er mange bra oppskrifter på starter, trur norbrygg.no har ei bra ei.
 
Jeg trodde det alltid var viktig med mest mulig gjær for å få i gang gjæringen sunt jeg.. 

Har riktignok hørt en gang at weizenbier med for mye gjær kan gjære så fort så man ikke får den gode fruktige smaken korrekt.

John Palmer er som jeg har forstått det litt på det andre siden av gjerdet når det gjelder ren oksygen og masse gjær. Ser man på Mrmalty sin side, så sier den noe helt annet. Der skal man lage starter og bruke masse gjær for å tilsette nok.

Nok om det, her hjemme på berget kan man anta at gjæren ikke er supersterk og dyktig etter flyturen, og en liten starter er et must.  Jeg brygger mellom 45-50 liter, og lager alltid starter. Så kjøler jeg ølen kraftig ned under der gjæren skal starte. På den måten tar det tid å starte og turbogjære, og jeg synes dette gir veldig fin og ren smak på ølen. Kjøler man en ale ned til 24 grader som et eksempel, vil gjæren dra den enda høyere opp i temperatur. Da vil du få med deg en hel haug av uønskete estere, og det er vel kun noen få typer øl man ønsker det i som f.eks Saison (skal gjæres på 26 grader) og kanskje witbier/weizen.
 
Heilt enig. Best med masse gjær. Eg lagar alltid starter. Men om du er veldig usikker på det med starter, så kan det kanskje vere ok å droppe den (dersom du har ein fersk pakke 125 ml e.l.) Betre med for lite gjær enn infeksjon?
 
Sakset fra:
Den optimale gjærstarter
Skrevet i 2005 av Adrie Otte og oversatt til norsk av Eduard Möllenkamp
Kilde: http://home.tiscali.nl/adrieotte/wp/giststarter.htm (EDIT: på norsk http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=542.0 i forumets medlemsseksjon. Webmaster)

"Ifølge de nyeste opplysninger fra Wyeast inneholder en vanlig, liten pakke med flytende Wyeast-gjær ca 15 milliarder gjærceller (etter at pakken er aktivert). Det er akkurat nok gjærceller for å forgjære 10 liter vørter med en OG på 1.065, dersom man går ut fra å bruke 10 % av det proffe bryggerier gjør. Egentlig så vil vi altså ha minst 10 ganger så mye gjær."

Altså skal du lage en veldig heftig gjærstarter for å gå over det de profesjonelle bryggeriene bruker. Tviler faktisk på at du klarer å få for mye om du ikke bruker oksygen/luft, og diverse typer gjærnæring.
 
MrMalty sin kalkulator er veldig fin å bruke. Den forteller akkurat hvor magne xl-pakker du trenger til 22 liter med ale med spesifikk OG (gravity), som jeg forstår det så er en starter veldig viktig. Tror ikke bryggeriene tilsetter mer gjær en hjemmebryggere bare for å få rask gjæring, de gjør det vel for å få korrekt kvalitet og utgjæring også.
 
Tilbake
Topp