Skal kjøpe utstyr til brygging, ønsker kommentarer til handleliste

oydna

 
heisann ser ut som dere foretrekker flasker. husk det er enklere men dyrere å bruke fat, men billig i usa. bare et tips. har selv kjøpt tappeutstyr på ebay fra brauman59 rimelig og rask leveranse. sjekk butikken hans på ebay the beer store eller noe sånt.
 
magne1972 skrev:
heisann ser ut som dere foretrekker flasker. husk det er enklere men dyrere å bruke fat, men billig i USA. bare et tips. har selv kjøpt tappeutstyr på ebay fra brauman59 rimelig og rask leveranse. sjekk butikken hans på ebay the beer store eller noe sånt.

Jeg tenkte på det, men hørte at CO2 flasker kjøpt i USA ikke kunne fylles i Norge?
 
Hei.

Har samme kjele og pumpe selv og er godt fornøyd.
Jeg vil foreslå å kjøpe med Kettle Diverter/Maximizer Options AG510 http://MoreBeer.com/view_product/9531//Kettle_Diverter_Maximizer_Options_
Jeg bestilte selv en løsning fra mannen som lager hop-stopper.

Pumpen er ikke self-priming så det kan være lurt å ha en ekstra kran og T kobling, eller ihvertfall mulighet for å få slangen lavt nok til at den fylles med væske.
Her ser du mitt ganske så tilsvarende oppsett: http://farm4.static.flickr.com/3342/3598008485_bbd18a8d5f_b.jpg
En Erlenmeyer kolbe til gjærstarter er også lurt å ha med, ikke ta en som er mindre enn 2 liter.

Hvordan har du tenkt å gjøre med skyllevann, 2 Coleman bokser?
Ofte så blir det mye porto på ebay, så det kan lønne seg å sjekke på cabelas.com da de har ganske gunstig pris på sine sendinger.

Lykke til!
 
CO2 flasker og regulatorer fra USA kan du ikke bruke, det enkleste er ombygde co2 brannslukkere og regulator fra norge eller sverige.
Det er veldig avslappende å bare tappe på fat og tilsette co2.
 
Odd-Rune skrev:
Hei.

Har samme kjele og pumpe selv og er godt fornøyd.
Jeg vil foreslå å kjøpe med Kettle Diverter/Maximizer Options AG510 http://MoreBeer.com/view_product/9531//Kettle_Diverter_Maximizer_Options_
Jeg bestilte selv en løsning fra mannen som lager hop-stopper.

Pumpen er ikke self-priming så det kan være lurt å ha en ekstra kran og T kobling, eller ihvertfall mulighet for å få slangen lavt nok til at den fylles med væske.
Her ser du mitt ganske så tilsvarende oppsett: http://farm4.static.flickr.com/3342/3598008485_bbd18a8d5f_b.jpg
Hvordan har du tenkt å gjøre med skyllevann, 2 Coleman bokser?
Ofte så blir det mye porto på ebay, så det kan lønne seg å sjekke på cabelas.com da de har ganske gunstig pris på sine sendinger.

Lykke til!

Godt tips om Kettle Diverter/Maximizer og T-kobling og kran!

Har tenkt å kjøpe en ekstra kjøleboks i Norge til å tappe ut vørteren fra Colemanboksen i. Så helde skyldevannet rett fra kjelen over i Koleman. Så vørter fra kjøleboks kjøpt i Norge over i kjele, og tilslutt skyllevann fra Coleman over i kjele. Bør det fungere?
 
Odd-Rune skrev:
CO2 flasker og regulatorer fra USA kan du ikke bruke, det enkleste er ombygde CO2 brannslukkere og regulator fra Norge eller Sverige.
Det er veldig avslappende å bare tappe på fat og tilsette CO2.

Ser at fat er rimelig i USA, kan jeg bruke fat kjøpt i USA til norsk regulator CO2? Bør jeg kjøpe Ball-Lock eller Pin-Lock?
 
oydna skrev:
Har tenkt å kjøpe en ekstra kjøleboks i Norge til å tappe ut vørteren fra Colemanboksen i. Så helde skyldevannet rett fra kjelen over i Koleman. Så vørter fra kjøleboks kjøpt i Norge over i kjele, og tilslutt skyllevann fra Coleman over i kjele. Bør det fungere?

Jeg ville heller ha flyttet skyllevannet til den ekstra kjøleboksen og tappet vørteren rett i kjelen. Da kan du begynne å varme vørteren med en gang slik at du sparer tid.
Vet ikke om dere planlegger kontinuerlig eller parti skylling.

Jeg har en 70qt og en 52qt fra coleman, de betalte jeg $123 + mva for direkte fra cabelas.

oydna skrev:
Ser at fat er rimelig i USA, kan jeg bruke fat kjøpt i USA til norsk regulator CO2? Bør jeg kjøpe Ball-Lock eller Pin-Lock?

Fatene passer om hverandre, så det er bare å bestille fra USA.
Om du velger ball-lock eller pin-lock er mest en smaks sak. Jeg har ball-lock og er fornøyd med de, men vet at andre sverger til pin-lock.
 
Har noen erfaringer med Beer Gun? Synes det virker som en smart måte å fylle flasker fra fat på. Kan en kjøpt i USA brukes på norsk gassannlegg?

Og kan noen foklare hvorfor jeg ikke kan bruke regulator kjøpt i USA? Går det evt. ann å kjøpe der og sette på en overgang så den passer norske flasker?
 
oydna skrev:
Og kan noen foklare hvorfor jeg ikke kan bruke regulator kjøpt i USA? Går det evt. ann å kjøpe der og sette på en overgang så den passer norske flasker?

Gjengene er annerledes i USA, noe som også medfører at flasken ikke kan bli fylt her i Norge. Her anbefaler jeg bare å gjøre som Odd-Rune sier og få tak i en flaske og regulator her på kontinentet. En regulator kan du sikkert også få kjøpt på ebay.

Når det gjelder corneliusfat, som mange hjemmebryggere i Norge bruker, så tror jeg at ball-lock (kalles også NC eller Pepsi) fat er mest brukt. Det kan være fordelaktig å ha samme type kobling som bryggermiljøet du beveger deg i slik at det er lett å bytte fat. :) Jeg vet forøvrig ikke hvor mye press disse fatene setter på fraktkostnadene dine, men det jeg vet er at Vin og Bar selger brukte trykktestede fat med nye pakninger til 449 kr/stykk.

Beergun vurderer jeg å skaffe meg også. Det skal fint gå an å koble noe slikt til en europeisk gassflaske, da alt som kommer etter regulatoren er opp til brukeren av dimensjoner og koblinger.

Når det gjelder denne gassbrenneren så vet jeg ikke i hvorvidt den lar seg koble til en norsk gassflaske. Jeg ser at koblingen som følger med ihvertfall er av avvikende type, men man kan tenke seg at det ikke er så vanskelig å erstatte den. Det vil dog koste penger, og da bør man vurdere om det (i tillegg til frakt, fortolling osv) vil lønne seg å kjøpe den i USA.

Jeg kan dessverre ikke se på linkene du la ut, da jobben har begrenset nettadgang, men i forhold til termometrene så tror jeg det kan være kjekt å forsikre seg om at disse også viser temperatur i °C og ikke utelukkende i °F. Lykke til med innkjøpet og bryggingen!  :brygging:
 
Eduard skrev:
Når det gjelder denne gassbrenneren så vet jeg ikke i hvorvidt den lar seg koble til en norsk gassflaske. Jeg ser at koblingen som følger med ihvertfall er av avvikende type, men man kan tenke seg at det ikke er så vanskelig å erstatte den. Det vil dog koste penger, og da bør man vurdere om det (i tillegg til frakt, fortolling osv) vil lønne seg å kjøpe den i USA.

Grunnen til at jeg vurderer akkurat den brenneren er at den leverer opp til 66KW. En kar fra Norge bruker en liknende brenner, og det skal være mulig å få en overgang for rundt 200kr.

Brennere jeg har sett i Norge (krabbekokerer) er rundt 9KW. I følge denne linken vil jeg bruke ca 40 min på varme 30 L vann til kokepunktet med en 9 KW brenner. Det frister å ha en brenner som gjør det fortere... Eller holder det greit med 9KW til 30-40L brygg? Gidder ikke kaste penger ut av viduet heller...
 
Jeg tror 9 kW er midt på treet, men når jeg ser denne tabellen så kan 66 kW være litt overdimensjonert. Sjekk også om gryten du skal putte på den er stor nok, slik at flammene ikke slår rundt gryten, noe som fører til tapt energi og det at det er vanskelig å komme i nærheten.

Har nylig brygget 45 liter med komfyr på 2 kW (og dårlig kontaktflate)og tre grilltennere (500 W hver), tilsammen 3,5 kW. Det gikk egentlig greit nok det, skjønt vi kunne trengt litt mer for å få det til å koke fortere.
 
Mye fint utstyr :skitbra: Dette blir bra!

Ville dog kjøpt en større Erlenmeyerflaske, hvis de har, selv gikk jeg for 5000ml. Som eksempel: skal man brygge 20l 65-OG øl. Med 1.5 måneder gammel flytende gjær trenger man da 1.9L starter i følge mrmaltypitchingratecalculator. Altså en 2000ml flaske kan fort bli litt liten hvis man har litt gammel gjær eller litt større batch. Man kan jo alltids bruke flere pakker gjær da!

Den Barley Crusher Malt Mill har jeg også, og er veldig godt fornøyd med den.
 
Eduard skrev:
Jeg tror 9 kW er midt på treet, men når jeg ser denne tabellen så kan 66 kW være litt overdimensjonert. Sjekk også om gryten du skal putte på den er stor nok, slik at flammene ikke slår rundt gryten, noe som fører til tapt energi og det at det er vanskelig å komme i nærheten.

Vet at 66KW er for mye, men den er regulerbar så kan jo justere den ned til ønsket effekt.

Noen erfaringer med hvor mye større kjelen må være enn brenneren for å unngå at flammene slår rundt gryten? Brennerhodet er 10" og kjelen er 18", så det blir rundt 4" (10cm) fra bernnerhodets tupp til kanten av kjelen. Noen som vet om dette vil skape problemer? Det vil antagelig også ha noe med hvilken effekt jeg kjører den på?
 
Jeg har hatt denne brenneren. Jeg brukte den på en 150l gryte. Du kan sikkert bruke den på den gryta du har sett ut du må bare regulere ned endel. Du må ha overgang fra Acme kobling til POL kobling for å få brukt den. Butikker som selger sveiseutstyr selger dette.feks http://www.angros.no/pages/velkommen.html
Både Geir Ove og jeg kjøpe vår overgang på propansenteret og betalte ca 200kr.
 
Det ser bra ut ved første øyenkast! Bare en liten kommentar til 'unreconditioned kegs': her kan det være slik at noen av gummipakningene ikke er i god stand. Jeg anbefaler å kjøpe noen sett med pakninger (gaskets) til disse 4 fat, evt noen til for sikkerhets skyld. Det er lett å bytte ut pakninger, det er gjort på noen få minutter.
 
Eduard skrev:
Det ser bra ut ved første øyenkast! Bare en liten kommentar til 'unreconditioned kegs': her kan det være slik at noen av gummipakningene ikke er i god stand. Jeg anbefaler å kjøpe noen sett med pakninger (gaskets) til disse 4 fat, evt noen til for sikkerhets skyld. Det er lett å bytte ut pakninger, det er gjort på noen få minutter.

Har allerede bestilt noen pakninger (orket ikke å liste opp alle småting jeg kjøpte). Men takk for råd :)

Jeg har forresten lest at noen fat leveres uten den normale trykkavlastingsventilen man kan løfte opp manuellt for å slippe ut gass. De fat som ikke har denne ventilen har jeg lest har frest inn et svakt punkt i stålet som gir etter ved for høyt trykk. Etter som jeg forstår er denne ventilen lur å bruke til å lufte ut oksygenet som kommer etter man har fyllt øl.  Men fat uten en slik ventil vil en jo ikke har mulighet til å slippe ut oksygen etter man har trykksatt fatet med CO2. Er det noen som vet om det er fare for å få slike fat uten trykkavlastingsventil når man kjøper "unreconditioned kegs"?
 
Tilbake
Topp