Skal på ferie, halveis i karboneringsprosessen

Hei,

Har satt 35 flasker til karbonering i et kjøleskap som holder 22-23 grader ca. Ølet var cold crasha, så jeg fyrte opp tempen til ca 28-30 grader de første timene for å få karboneringen i gang (lurt?).
Samme brygget står også i 2 stk plastflasker jeg fylte opp, klemte ut all lufta før jeg skrudde på korken.
Disse har blåst deg opp og har begynt å bli ganske harde allerede, det ble de i grunn etter bare 2-3 dager. Så karboneringen er absolutt i gang, ingen tvil om det.

Jeg reiser jo på ferie mandag og blir en uke. Bør jeg ta flaskene ut og sette på kjøl før jeg reiser, eller kan jeg drøye til jeg kommer tilbake. Det blir da enten 11 dager om jeg tar det inn før jeg reiser, eller 18 dager om jeg tar det når jeg kommer hjem. Har lest på forumet at noen har bare latt flaskene stå i romtemp, men at dette i grunn bare gir lavere holdbarhetstid? Stemmer det? Trodde man satte i kjøleskapet for å "stoppe" karboneringsprosessen så det ikke blir overkarbonert.

Bør jeg åpne en flaske og sjekke den 11 dagen?
 
Det er en viss mengde sukker tilgjengelig for gjæren når du flaskekarbonerer. Når dette sukkeret er spist opp og omdannet til alkohol og Co2 så er det slutt, da blir det ikke laget mer Co2 i den flasken. Om den står varmt, kaldt eller svalt så blir det uansett ikke noe mer sukker å spise og gjæren legger seg i dvale på bunnen av flasken.

Du kan la de stå i romtemperatur to uker eller et halvt år, blir like mye CO2 i begge tilfellene.

Dra på ferie og ta det med ro. Har du hatt så høye temperaturer som du skisserer er nok prosessen ferdig i løpet av ganske få dager.
 
Er det ikkje berre kjekt å smake på ei flaske før du reiser? Er den ferdig, som den truleg er, kan du setje resten kaldt.
 
Jo, så klart. Det jeg vil frem til er: Kan karboneringsprosessen være ferdig på 1 uke, og spesielt kanskje hvis temperaturen er litt høyere?
 
hvordan er det med flasker som står til karbonering i rom hvor temp faller? eller som her hvor tempen først er 28-30 og deretter 22-23?
når vi gjærer ølen så skrives det veldig mye på forumet her om at tempen ikke må falle... skjer det kan gjæren gå i dvale.
hvis det er riktig, hvorfor er det da ikke slik også når vi snakker om karbonering?
 
Var i overkant mye karbonert den flaska jeg åpnet for å sjekke, bare fosset over.

Er det fordi den er varm? Jeg cca ølet ned til 3 grader før karbonering og hadde 120 g sukker i 20 liter i dette som er en brown ale. Dette skulle være godt fordelt i vørteren via omstikkingskar. De står kaldt nå til jeg kommer hjem iallfall, vil bare vite om jeg har gjort noe dumt her ...
 
Ta en titt på kalkulatoren her: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Som du kanskje oppdager, er det ikke uten betydning hvilken temperatur ølet holder når du flasker. Mengden CO2 som allerede fins i ølet fra gjæringa avhenger av temperatur. Lavere temperatur -> mer oppløst CO2 i ølet. Vet riktignok ikke helt om denne effekten er nok til at det kommer ut av flaska av seg sjøl. Problemet bør uansett bli mindre om flaskene er kalde når du åpner de.

Rørte du i omstikkingskaret etter omstikking? Har selv opplevd ujevn karbonering av flasker hvis jeg ikke har rørt (meget forsiktig).
 
Jeg rørte ikke, men la røret nedi bånn langs kanten så vørteren sirkulerte litt. Finner mer ut når jeg kommer hjem. De to plastflaskene jeg hadde var ikke så ille. Jeg kikket på den kalkulatoren, men ble usikker. Leste en plass på forumet her at de ikke tok hensyn til temperatur når de beregnet sukker, men tror dette kan være lurt ja! Neste gang rører jeg dette litt bedre ut eller bruker sprøyte, syntes det i grunn var en del arbeid å rengjøre 2 kar istedenfor 1.

Karbonering er ikke lett. Denne gangen blåste plastflaskene opp etter 2 dager og var harde, ville dere sagt dere fornøyd med 1 uke karbonering da? Varmeskap virker litt lurt, prøver det også neste gang
 
Jeg kupper ikke tråden, bare så det er sagt. Men det like greit å ta det her inne i stedet for å starte en ny tråd.

Jeg har nemlig VÆRT borte (uforutsett), og tapper i kveld. Mulig det har stått litt lenge, men det er ingen usmak. Men jeg ble litt redd da HansPB skrev om dette med temperatur. Det jeg flasker nå har stått på badet, på en krakk, og ikke på varmekabler. Karbonerer med en sukkerbit til hver 0,33. Risikerer jeg da bomber? (Dette er jo tråden for oss nybegynnere:)
 
Hvis ølet er varmere idet du flasker enn du tar høyde for blir det mindre totalt CO2 enn planlagt. Kaldere øl betyr at det trengs mindre sukker.
 
Tror ikke temperaturen alene er skyld i at det fosset ut av en flaske, men om man vil ha typeriktig karbonering, kan det ha noe for seg å ta hensyn til temperatur ved tapping. Tror nok heller at sukkerlaken ikke har blitt godt nok fordelt før flasking, slik at noen få flasker har fått litt for mye sukker i seg. Å bruke sukkerbiter høres ut som et unødvendig sjansespill...

Syns forøvrig det ikke er så mye jobb å vaske omstikkingskaret, er jo ikke akkurat så mye 'møkk' som setter seg i det karet. Jeg har stort sett vært fornøyd med å skylle det godt med varmt vann etter flaskinga.
 
Dersom sukkerlaken er tykk og avkjølt kan det fort skje at den løser seg opp dårlig og de siste som tappes får mer sukker i seg enn de første.
 
Tilbake
Topp