Skal starte hjemmebrygging, mangler alt - hva trenger jeg?

Har lenge drømt om å brygge eget øl. Nå har jeg muligheten med nyinnskaffet kjeller (fulgte med nyinnskaffet hus) men trenger hjelp til å velge ut utstyr og leverandører.
Vil helst lage IPA og har ikke lyst til å bruke særlig mer enn 10 000. det burde vel holde for å komme igang?

Så en kjapp innføring i hva som er det mest nødvendige og kanskje noen lenker settes pris på!
 
Kjøp en beerbrew 30. Et allgrain sett fra en bryggebutikk. En biltema hyttekjele til hlt. Så leser du deg opp under vegs. God knall, lykke til.

--
 
EspenL skrev:
Hei,
Gratulerer med planer om ny hobby! Brygging er kjempemoro :)

Tror nok dette spørsmålet ditt er for omfattende til at du får gode svar. Anbefaler deg å begynne å lese her først :
http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man Og her
http://howtobrew.com/intro.html
Så poster du eventuelle spørsmål på forumet når du har lest deg opp :)

Lykke til!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4

Støtter innlegget her, du finner maaasse forskjellig utstyr for ølbrygging og det er umulig å si hva akkurat du bør velge.

Nå er ikke jeg veldig erfaren i ølbrygging men jeg tror jeg kan bidra med noen tips som vil hjelpe deg å styre mot det utstyret som passer for deg.

Ønsker du å brygge med ferdige ekstraktsett der du gjærer ut ferdig humlede vørterekstrakter og flasker disse selv? Generelt tror jeg dette er fint å gjøre en gang før man eskalerer bryggingen sin. Utstyret du trenger for dette, det trenger du senere uansett hvilket utstyr du måtte velge. Med denne metoden lærer man seg de viktigste tingene i brygging: Renhold og desinfisering, samt oppfølging av gjæringsprosessen.

Ønsker du å koke inn humlen selv i ekstraktet før du gjærer ut vørteren? Dette gir deg litt mer styring over resultatet og skrittet over til å brygge med malt er ikke stort. Nå trenger du i tillegg en kjele å koke i, samt noe å koke på. Personlig synes jeg ikke dette er noen god løsning da man for litt mer kompetanse og arbeid, samt bittelitt mer utstyr kan lage øl av malt i stedet.

Ønsker du å brygge med malt slik at du mesker frem vørteren selv? Her er det masse forskjellig utstyr.
Det du bør tenke på er pris, som du allerede har nevnt.
Størrelse på partiene du ønsker å brygge, 10 liter i slengen? 20-25? 40-50? osv. Jeg kan brygge 40 liter i slengen, dette er veldig fint når man er flere sammen om bryggingen. Når det er bare meg er det bedre å brygge bare 20-25 liter, ølet skal jo drikkes også.... Jeg kan også brygge parti-gyle, noe som gir meg 2 forskjellige øl på 20 liter per brygging.
Ønsker du ha ha et tidseffektivt utstyr?
Enkelt i bruk?
Hel-/halv-Automatisert?
Avansert med store muligheter for å kontrollere mange parametere?
Muligheter for å bygge ut?

Jeg kan raskt plukke ut noen utstyrtyper fra hodet:
BIAB: Enkelt å bruke, tidseffektiv og har store muligheter for utbygging til et avansert 3 kjeleoppsett eller med kjøleboksoppsett. BIAB har noen svakheter når det gjelder å brygge ekstremt sterke øl med bare malt, utbytte, og når det gjelder å felle ut trub og slikt før gjæring, men alt dette kan fixes på forskjellige måter.
BB30/60: Enkelt å bruke, mer automatisert en BIAB, kan modifiseres og bygges ut men har begrensinger.
2 eller 3 kjeler: Avansert, gir mulighet for stor kontroll, kan modifiseres og bygges ut i det uendelige. Her kan man bygge seg opp fra et BIAB oppsett.

Selv brygger jeg med 3 kjeler og av og til BIAB. Slike bryggemaskiner som BB30, brewster osv, eller kjøleboks har jeg ikke prøvd. Jeg er stor tilhenger av begge metodene. BIAB for sin enkle og tideffektive natur. 3-kjeleoppsett for sin store kontroll og tekniske utfordring, samt høye utbytte.

Dette var bare noen raske tips du kan vurdere, andre en meg kan ha helt ulikt syn på temaet. Det finnes også et utall av utstyr jeg ikke har nevnt som du kan vurdere, og ikke minst finnes det allerede mange tråder på dette forumet om utstyr. Jeg vil anbefale deg å søke litt rundt etter disse trådene.
 
Tollefsen skrev:
Ønsker du å koke inn humlen selv i ekstraktet før du gjærer ut vørteren? Dette gir deg litt mer styring over resultatet og skrittet over til å brygge med malt er ikke stort. Nå trenger du i tillegg en kjele å koke i, samt noe å koke på. Personlig synes jeg ikke dette er noen god løsning da man for litt mer kompetanse og arbeid, samt bittelitt mer utstyr kan lage øl av malt i stedet.

Nå skal jeg ikke, som fersk brygger selv, gå inn i diskusjonen om man kan få like gode resultater ved ekstrakt som med all grain, som er en kamp som jeg skjønner stadig vekk blir kjempet på diverste bryggeforum. Men jeg vil bare si at jeg ikke vet om jeg er helt enig med siste setning i sitatet over. Jeg begynte selv med bare uhumlet ekstrakt og egne humletilsetninger og har nå gått over til ekstrakt pluss spesialmalt. I mine øyne er den store fordelen med dette at man blir blir kjent med bryggeprosessen og -utstyret på en relativt kjapp og enkel måte, samtidig som man kan produsere mange ulike brygg av god kvalitet uten at det blir for mye å holde styr på med mesketemperaturer og sånt. Jeg ser for meg at det neste steget for meg vil være delmesking, som jeg ser som mer overkommelig gitt mitt nåværende oppsett enn om jeg hopper rett på allgrain.  Og hvis det ultimate målet er allgrain, så kan man vel alltids dimensjonere oppsettet for dette i utgangspunktet, i og med at man alltids har bruk for en stor kjele såfremt man ikke hopper rett på Speidelen.

Ved å gradvis bevege seg fra ekstrakt til spesialmalt til delmesking, før man eventuelt tar steget helt ut i allgrain følger man en naturlig progresjon som ikke gjør hvert steg for skremmende. Det er i alle fall slik jeg har det :) Jeg tror ikke jeg er uenig med Tollefsens poeng, men ville bare få sagt til smedsrud at det er ingen skam å gå via ekstraktbrygging (ville nok heller ha droppet ferdige ekstraktsett, da det ikke koster mange ekstra kalorier å tilsette humle selv) ;)

Edit:
Glemte å ta med en liste over hvilket utstyr jeg har, om du skulle velge å gå min vei. Fordelen med dette er at det ikke kreves store investeringer i startfasen siden man har mye av dette hjemme fra før. Mitt "nye" mål er å gjøre inngangen til brygging så enkel som mulig for nybegynnere, etter selv å ha nesten blitt skremt vekk fra denne fantastiske hobbyen fordi dette forumet til tider gav meg følelsen av at man trengte fagbrev i platesveising og elektroinstallasjoner, samt bachelorgrad i termodynamikk for å få det til.

Jeg bruker altså følgende til å lage 12-13-litersbatcher (størrelsen avhenger nok mer eller mindre helt av størrelsen på kjelen og gjæringsbøtta):

"Must":
10-liters kjele m/ lokk (gjerne større).
Kokeplate som klarer å koke opp volumet i kjelen innen rimelig tid.
Termometer av noe slag (jeg bruker et steketermometer med probe).
Visp for å blande inn ekstrakt.
Gjæringskar/-bøtte (jeg har noen til å gjære i og et med kran som jeg stikker om til før flasking).
Noe å røre i vørteren med (bør ha langt handtak slik at du når bunnen på kjelen)
Tomflasker
Korkemaskin (jeg har en enkel hånholdt greie til 145 kr. Funker fint om man ikke skal korke mer enn 30-40 flasker).
Korker
Kjøkkenvekt
Litermål
Plan for nedkjøling av vørteren (jeg brukte i begynnelsen bare kjelen i utslagsvasken med rennende vann og isbiter, men det tok så lang tid at jeg heller bygget med en kjølespiral av kobber).
Ymse vaskemidler og desinfisering

Kjekt å ha, men ikke livsnødvendig i starten:
BH-pose (veldig kjekt (must?) når man tar steget over til spesialmalt)
Flaskefyller og slange for å koble på kranen på bøtta du tapper fra
Sikt til å helle vørteren fra kjelen til gjæringskaret med (bruker melsikten jeg hadde fra før.Fanger opp en del humlerester og gugg og bidrar litt til lufting av vørter før gjæring)
Maltmølle (jeg slet i alle fall veldig med å få knust malten tilfredsstillende med kjevle, kjøtthammer o.l. Alternativet er å kjøpe ferdigkvernet malt.)
Bedre termometer (mitt steketermometer er presist ved kok, men sliter på lavere temperaturer)

Mulig jeg har glemt noe, men da oppdager du det nok fort første bryggedag ;)

Kan hende du vil hoppe rett til allgrain, så da er dette kanskje ikke like relevant for deg (selv om det meste her er nødvendig uansett). Tenkte jeg bare skulle liste opp hvor "lite" jeg klarer meg med.
 
Kan bare slutte meg til Jonas sitt innlegg egentlig, og si at det ikke er "noen skam" i å begynne med ekstrakt. Er også ny på området, og har foreløpig bare fire brygg under beltet. Første var et ferdighumla sett som ble helt OK, men det føltes (og smakte) som et betydelig steg opp allerede da jeg lagde brygg nummer to på uhumla ekstrakt pluss koke inn humle samt tørrhumling. Dette er faktisk ølen som mine venner (som ikke er så eventyrlystne på ølfronten) har skrytt mest av.

De to siste bryggene har vært ekstrakt pluss humle og spesialmalt, og om jeg skal si det selv, så begynner det virkelig å ligne noe nå. IPA-en som jeg flasket for noen uker siden, synes jeg faktisk ikke står noe tilbake for flere av de man må betale ganske mye for på polet. Tatt i betraktning hvor enkel prosessen fortsatt er, ble jeg positivt overrasket over hvor bra resultat man kan få av dette.

Har uansett tenkt meg over på all-grain etterhvert, men så langt har det vært en billig og lærerik vei inn i ølbryggingens fantastiske verden.
 
Statherian skrev:
Kan bare slutte meg til Jonas sitt innlegg egentlig, og si at det ikke er "noen skam" i å begynne med ekstrakt. Er også ny på området, og har foreløpig bare fire brygg under beltet. Første var et ferdighumla sett som ble helt OK, men det føltes (og smakte) som et betydelig steg opp allerede da jeg lagde brygg nummer to på uhumla ekstrakt pluss koke inn humle samt tørrhumling. Dette er faktisk ølen som mine venner (som ikke er så eventyrlystne på ølfronten) har skrytt mest av.

De to siste bryggene har vært ekstrakt pluss humle og spesialmalt, og om jeg skal si det selv, så begynner det virkelig å ligne noe nå. IPA-en som jeg flasket for noen uker siden, synes jeg faktisk ikke står noe tilbake for flere av de man må betale ganske mye for på polet. Tatt i betraktning hvor enkel prosessen fortsatt er, ble jeg positivt overrasket over hvor bra resultat man kan få av dette.

Har uansett tenkt meg over på all-grain etterhvert, men så langt har det vært en billig og lærerik vei inn i ølbryggingens fantastiske verden.

Stiller meg bak dette innlegget som nybegynnar sjølv
Eg synes sjølv mine 4 batcher med IPA/APA øl frå "Light" ekstrakt der eg har trekt en pose med et par hundre gram spesialmalt som er knust med ei kjevle og så kokt det med nokre humlepellets har vore gode. Det synes forøvrig dei som har smakt og.

Ein ting det er brei einingheit om at du treng uansett bryggemetode og anna utstyr er:
Ein plass med relativ stabil tempratur der gjøringskaret skal stå. Den bør være mellom 16-20 om du skal brygge ale. Mange har dedikerte kjøleskap der tempraturen i det blir styrt etter tempraturen på øla (det høyrest avansert ut, men det er vanligvis berre et gammalt kjøleskap som har ein tempraturmålar som er teipa  til gjæringskaret med bobleplast over målaren--> denne slår gjæringskapet av og på.
 
Støtter forslag om å starte med ekstrakt. For å gjøre det enklest mulig å følge oppskrifter og på selve bryggedagen er det lurt å koke hele volumet*. Hvis du skal lage 20-liters batcher bør gryten være av 36-literstypen eller større. Da bør du nok kjøpe en egnet kokeplate, samt vørterkjøler i tillegg. Når du føler du har kontroll på prosessen fra og med koking, er ikke skrittet til maltbrygging med BIAB stort. Kun en meskepose unna faktisk.


*Selv startet jeg med å koke en sterk vørter i en gryte på 20 liter (maks 13-14 liter ferdigkokt vørter), for så å tynne ut i gjæringsspannet. Dette fordrer at du justerer opp humlemengdene (pga. lavere utbytte), og kan medføre enkelte småproblemer (jeg hadde problemer med at skummet i glasset forsvant fort). Ikke alle synes dette er problematisk, men etter at jeg oppgraderte til 50 liters gryte og BIAB har bryggedagen vært en lek..
 
a) kjøp How to Brew av Palmer. De har den på Bryggselv. Les den fra perm til perm. Der er det ekstraktbrygging og all grain osv osv.

b) Hadde kanskje vurdert Brewster (automatisert kjele!) i dag, den kom i vår. koster en 4-5.000 og er helautomatisk ala Speidel. Speidel koster 15.000, den kjøpte vi og angrer ikke :p. Det står en del tester på Brewster på nett, mener jeg så den på Bryggeland også i Oslo, det er mulig å gå og ta en titt. Så slipper du alt dillet med masse diverse utstyr og så kan du gjøre ganske andre ting mens øllet lager seg stort sett selv.
 
ToreAmundsen skrev:
så kan du gjøre ganske andre ting mens øllet lager seg stort sett selv.

Støtter punkt A.

Men for noen av oss er dillet på bryggedagen selve høydepunktet, og det er fremdeles slik at bryggeren lager vørter og gjær lager øl.
så uansett hva slags utstyr man ender opp med ,  er fokus på gjær og gjæring over dyrt meskeutstyr et klart pluss for det ferdige resultatet.
For ølet lager seg stort sett ikke selv, uansett hva man velger.
 
Første gang vi brygga øl hadde vi omtrent ingenting innkjøpt spesialutstyr, men vi hadde kjøpt et ferdig blandet allgrainsett. Vi mesket i en kjele uten tappekran. Først når det hadde mesket en stund begynte vi å tenke på hvordan vi skulle få silt vørteren fra kornet so to speak. Vi fant en slags sil (egentlig en sånn som du har over steikepanna når du steiker ting som spruter noe jævlig), og tenkte at vi kunne kanskje presse malten ned presskanne-style. Det gikk til helvete, og vi endte med å sile vørteren gjennom et dørslag, en grønn, myk silikonsak som mest av alt lignet på en badehette.

Uansett, vi fikk nå kokt denne grumsete greia, kjølt det ned på en sykt inneffektiv måte, satt det til gjæring på alt for høy gjæringstemperatur, og senere tappet på flaske med svært ujevn karbonering som følge av at vi hadde sukkerlaken i omstikkingskaret først etter at vi hadde tappet i ølet, uten å røre. Resultatet ble et sabla godt øl (synes vi da, i retrospekt en sabla god start i alle fall)!

Poenget mitt er at det kan være gøy å begynne med allgrain og. Bruk det du har, for i det ministe forstår du bedre prosessene og det blir lettere å gå til innkjøp av rett utstyr.
 
Bernts skrev:
Støtter punkt A.

+1

Førsteutgaven av How To Brew ligger forøvrig gratis på nettet: http://howtobrew.com/. Selv om nettversjonen kanskje er håpløst utdatert til tider så slår jeg ofte opp i den for kjappe svar siden den er så greit inndelt.

Som bok nummer 2 vil jeg anbefale Designing Great Beers av Ray Daniels: http://www.amazon.com/Designing-Great-Beers-Ultimate-Brewing/dp/0937381500 . Fikk den i bursdagsgave av dama (jeg fridde selvsagt kort tid etterpå  :ilike: ), og og i motsetning til pensum fikk den meg opp klokken åtte en søndagsmorgen med markørtusj og notatblokk ;)
 
Vil også trekke frem "håndbok i ølbrygging" som en god kilde for nybegynnere. Den dekker all-grain bra, har ikke så mye om ekstraktbrygging, men mye nyttig informsjon for ekstraktbryggere likevel. God bok på norsk!
 
Tilbake
Topp