Skal vi legge dette under bryggertabber

Min siste sommer IPA har gjæret i 7 dager på 17 grader. Idag tørrhumla jeg og skrudde opp til 20 grader. Termostaten kobla ikke ut så når jeg kom tilbake etter 2 timer var batchen på 39 grader :rasende: :bank2:
HMMM? Er gjæren nå død? Jeg bruker safale 05. Batchen er nå nede i 20 grader igjen og jeg lurte på om jeg skulle helle på litt tørrgjær igjen for å redde batchen.

Hva tror en ekspert om dette?
 
7 dager på US-05 så er den mest sannsynlig ferdiggjæret allerede, om kanskje ikke helt ferdig med all oppryddingen.
 
Uten at jeg har gjort noe stort studie av bryggegjær, siden jeg er relativt fersk, så vil jeg ikke tro at gjæren er død. Normal gjær brukt til baking skal helst aktiveres på ca 35 grader, og Saison skal jo gjerne fullføre gjæringen sin rundt der også.
Mulig det har kommet noe bismaker av varmeutviklingen, mulig ikke. Vanskelig å si, samt å gjøre så mye med. Antagelig hadde jeg kjørt stilen som mange andre, RDWHAHB. Jeg ville antagelig latt den stå noen dager til, og så fatet/flasket greia. Om det virker som den ikke er gjæret ferdig, prøv å pitche litt mer, men sannsynligvis går det bra :)
 
Da høres jo det ganske greit ut for en IPA(men det er også greit å vite OG)
Du vil ihvertfall ikke trenge no mer gjær
 
Gjæren har nok kost seg med høyre temperatur. Det er evt bismaker som kan være problemet. Men siden få tester det temperatur hoppet får du bare vente og se :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp