Skallebank av WY3787

Hei,

Brygget en belgisk dobbel tidligere som jeg tenkte kunne brukes til jul. Har testet den nå ved et par anledninger etter 2 uker med flaskekarbonering og 2 uker lagring. Dette er litt kort for en dobbel, men fikk skikkelig skallebank begge ganger. Smaken var imidlertid veldig bra.

Gjæret etter skjema fra Brewing Classic Styles. Der man gjærer på 18 oC i 3 dager og går opp til 20 oC ila 5 dager etter dette. Gjæringsskap ble benyttet med tempsensor tapet på utsiden av kar med isolering over.
  • OG: 1,062
  • FG: 1,014
  • Alt sukker ble tilsatt under koking
  • Topphøstet litt gjær som ble tilsatt ved karbonering
Noen som har lignende erfaringer eller forslag? Etter det jeg leser skal ikke WY3787 lage fusel ved 18-20 grader. Vet Espen Lothe pleier å bruke den oppe i 27 grader da han sier fusel etc. blir rensket opp av gjæren ved høye temperaturer.
 
Sist redigert:
Brukte Wlp530 på ein trippel som vart brygga I sommer. Den følte eg var hard for magen tidlig I lagring. Nå I det siste er den skummel lett drikkende. Så eg trur det er lagring som skal til

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Bra du nevnte at wlp530 er samme gjæren.

Hva tenker du er minimum lagringstid? I BCS så mener jeg det står 4 uker lagering for dobbel.
 
Espen Lothe brygger på en helt annen skala enn deg, så hans bruk av temperatur er ikke nødvendigvis overførbart - det er for eksempel mye større trykk i den skalaen han opererer med enn i en 20 litersbøtte.

Smaker du fusel da? Jeg har slitt mye med fusel fra WLP530, selv på ganske rolig temperatur. Som @Jo-Helge har jeg erfart at lagring av feks Tripel har forbedret den betraktelig. Tripelen jeg nå har stående er helt nydelig, men det tok godt over 6 måneder før den kom seg dit. Usikker på om fusel var problemet der, men den var off lenge.
 
Hei. Bra info. Kan ikke si jeg smaker eller lukter fusel, men kan ikke si jeg har god erfaring med å oppdage det heller. Får bare ta tiden til hjelp.

@cjohansen: Det kan jo være fristende å kjøre hele den aktive gjæringen ved 18 grader hvis 530 liker å lage fusel, men etter som jeg skjønner kan man få problemer med utgjæring hvis temperaturen ikke økes noe.

Takk for innspill.
 
Fusel eller ei, jeg må alltid begrense inntaket av belgiske gjærstammer, får en fæl hangover når inntak er over en flaske..
 
Har ein Inperial stout, brygga med laktose og Wlp530 med det dekkende navnet Sick in the Morning ☺

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hehe...da schnakker vi psykosomatisk. Da kommer nocebo-effekten og slår til med full tyngde morran etter.
 
Jeg har samme erfaring med belgisk gjær, 530, 550, blir betydelig tyngre i steget dagen etter.
Har ment at det kommer av generelt høyere gjæringstemperatur-fusel, men har etter hvert kommet til at disse belgierne skjuler alkoholen bemerkelsesverdig godt, selv når de ligger i området 8-12 % og i tillegg er lett og fin i kroppen.
Lett å komme ut av tellingen:)
 
Denne dobblen er på hyggelige 6% + alkoholen fra karboneringssukkeret (3,5 vol CO2) så styrken er ikke problemet her. Kan skjønne at man kan bli lurt av trippler og quadrupler.
 
Gjær lager jo over 100 forskjellige stoffer. Kanskje belgiske stammer lager noe annet/mer av noe man får skallebank av enn fusel? Hangover er noe annet...
 
Årsaken er funnet. Det måtte jo komme en eller annen gang. Forurenset batch.
Åpnet en kjøleskap-kald flaske nå i helga. Det gikk slik.

Sannsynligvis kommet inn ett eller annet da jeg grodde opp gjær, slik at det har laget noen stoffer man får skikkelig vondt i holdet av under gjæringen. Tettheten var nå på 1,007, sammenlignet med opprinnelig FG på 1,014. Det gir grei karbonering når man allerede hadde puttet oppi 3 vol :eek:
 
Tilbake
Topp