Skimming under koking

Kittelsen

Norbrygg-medlem
Hei godt folk!
står å brygger en Baltisk Porter på OG 1.090sg  :brygging: å skimmer det brune snerket som legger seg på toppen av vørteren  under kokingen.
Er det vanlig å skimme?
Grunnen til at jeg gjør det er at det er vanlig under koking av kraft for å få en klar kraft. Å tenker det gjør samme nytten til øl bryggingen.
NOen som har noen tanker omkring dette?
 
Eg meiner at dette er vanleg å gjere. I alle fall har eg fått det tipset frå tradisjonsbryggarar her i Ørskog. Men her er sikkert begge syn representert hjå forumet sine medlemmar.
 
Skummet litt tidligere, men har sluttet. Frykter å skimme vekk humlepartikler. Vil jo ha min humle :)
 
ok, takker.
for det jeg skimmer av er ikke humle, men antar det er urenheter å proteiner. Brunt slimeter snerk  :eek:ppkast:
 
Det står å lese i litteraturen at skummet under koking skal tas bort. Det varer vel bare en kort tid, som kommer like etter oppkok. Hos meg skummet det også karftigere sist enn vanlig. Er det malten vi fikk på "felles innkjøp" nylig ?
 
Dette e vel nok en ting en kan diskutere i hel, men jeg pleier å si: "Står de på hodet ned i luka på store tanker og skimmer av på de store bryggeriene?"
Skum og "snerk?" kommer kanskje an på hvilken malter en bruker, i tillegg til proteiner som binder seg under koking? Humlepellets kan lage bellegg på toppen, så den ville jeg iallefall ikke tatt bort! Ting pleier nå alltid å legge seg til bunns under gjæringen uansett, og kanskje en stikker av med noe en egentlig vil ha i øllet om en skimmer av? Ikke noe svar, men en tanke iallefall :)
 
Jeg skimmer av frem til den første tilsetningen av humle. Dette bidrar til å unngå overkoking og tap av humle. Bruker gjerne en stor flat sil (30 cm, av typen som legges over stekepanner mot fettsprut) for å samle opp mest mulig av flakene som flakser rundt i vørteren under koking. Regner med at dette bidrar til klarere øl.
 
Tore B. skrev:
Jeg skimmer av frem til den første tilsetningen av humle. Dette bidrar til å unngå overkoking og tap av humle. Bruker gjerne en stor flat sil (30 cm, av typen som legges over steke panner mot fettsprut) for å samle opp mest mulig av flakene som flakser rundt i vørteren under koking. Regner med at dette bidrar til klarere øl.
Jeg har alltid regnet med at "snøkaven" under koking legger seg pent til som bunnfall etter koking, eller senere i gjæringskaret. Men skulle det være noe poeng å ta det under koking, så gjør man jo "alt" for et best mulig sluttresultat. Jeg har ikke hørt eller lest at "tidligfangst" er praktisert.
 
Tilbake
Topp