Kloneprosjekt - mesterskap i kloning av kommersiell lager?

Hvilken temperatur gjæret du på?

Har akkurat brygget en corona klone.
Står til karbonering nå, og smaksprøven under tapping var lovende.

4kg palemalt, 2kg maisflak
Mesket 90min på 67grader
Liberty humle (57g @ 60min, 13g @ 15min, 30g @ 1min)
Saflager S-189 tørrgjær

Endte på 6%
 
Jeg har en corona-klon stående til gjæring nå:

- Lys pilsnermalt 60 %
- Uncle Bens hurtigris 20 %
- Flaket mais 20 %
- Lav mesketemp
- 2206 Bavarian Lager-gjær
- Perle humle til 14 IBU. Mesteparten på 60 min, en liten del på 5 min.

Gjæret på rundt 9-10 grader de første to ukene, så flyttet jeg den opp i et varmere rom for diacetyl-rast.
Regner med den snart er ferdig utgjæret og klar til flasking.
 
Løfter denne igjen.
Får spørsmål om en lett sommerpils/sommerøl men er veldig usikker på hvordan lage noe slikt.
Vil dette fungere tro?

80% pils
15% flaket mais
5% carapils
OG 1.042-45, 2g/l Hersbrucker på 15min og Magnum opp til 25-30IBU på 60min, W-34/70 fra 8C og oppover
Eller
gjøre et forsøk med f eks Cascade både som smak og bitterhumle evt annen av denne typen?

Kom med innspill, er usikker nå.
Ser fin ut. En anelse høyere gravity, kanskje? 1.050-ish. Magnum og Hersbrucker blir aldri feil. Glem Cascade eller andre amerikanske.
 
Jeg har en corona-klon stående til gjæring nå:

- Lys pilsnermalt 60 %
- Uncle Bens hurtigris 20 %
- Flaket mais 20 %
- Lav mesketemp
- 2206 Bavarian Lager-gjær
- Perle humle til 14 IBU. Mesteparten på 60 min, en liten del på 5 min.

Gjæret på rundt 9-10 grader de første to ukene, så flyttet jeg den opp i et varmere rom for diacetyl-rast.
Regner med den snart er ferdig utgjæret og klar til flasking.
Hvordan blei denne fått smakt på den?
 
Hvordan blei denne fått smakt på den?
Smakte den nå i stad, og resultatet var... interessant:
- Fargen er veldig lys, egentlig helt midt i blinken
- All risen og maisen setter preg på smaken, som forventet. Veldig lett kropp: OG 1041, FG 1008.
- Karboneringen er svak, håper at dette vil bedre seg om den får stå noen uker til
- Bitterhet og humlearoma er nesten helt fraværende, som forventet og i tråd med stilen
- Jeg brukte Bavarian lager 2206, noe jeg angrer på, da det er en svak smak av noe uønsket (diacetyl?) fra gjæringa. Håper dette bedrer seg ved lagring. Skulle jeg gjort noe om igjen ville det være å bytte ut gjæren med Saflager 34/70. Jeg ville brukt samme maltsammensetning, og en liten touch mer aromahumle.
 
Hei alle bryggere der ute!

Jeg lurte på om dere kunne ha hjulpet meg med en opskrift som ligner på Corona. Fint om dere også legger ved fremgangsmåter o.l. :)

Takk på forhånd!
 
Tilbake
Topp