Skogstur porter, hjelp og innspill

Heisann!

Jeg er da inne på min tredje selvfablete oppskrift og vil da gjerne ha litt tilbakemeldinger på denne, da jeg syns det å lage de to forrige (IPA og Brown Ale) var betraktelig enklere å søke/lese seg til. Jeg skal da prøve å få til en Porter/Stout, på 8-9%, med god munnfylde, og smaker en kan kjenne igjen fra en tur i skauen.

Tilsetningene jeg har valgt er Einebær, mye Kokekaffe (kaldbrygget tenker jeg meg) og Blåbær (i form av no blåbærsaus (saft) jeg fant på bondens marked her forleden.
Bålet kommer i form av røkt malt.

Blåbærsafta tenkte jeg å tilsette som "flaskingsukker". Rører den ut sammen med resten av sukkeret til flasking. Kaffen tenkte jeg å tilsette på samme tidspunkt. Holder 1L med sterk kaffe på noe slikt?
Aner ikke hvor mye einebær som er for mye/for lite på noe slikt. Innspill?

Maltet ser slikt ut:

3.5 kgUnited Kingdom - Maris Otter Pale383.7543.8%
1 kgDry Malt Extract - Light42412.5%
1 kgUnited Kingdom - Munich37612.5%
0.8 kgUnited Kingdom - Peated Malt382.510%
0.5 kgUnited Kingdom - Wheat3726.3%
0.3 kgBelgian - Biscuit35233.8%
0.3 kgGerman - CaraMunich I34393.8%
0.3 kgUnited Kingdom - Chocolate344253.8%
0.3 kgUnited Kingdom - Coffee Malt361503.8%

8kg tilsammen. (7kg malt)

Er ganske klar over at den ser litt kronglete ut, da den er beregnet på en BB30, samt at jeg blir litt "MÅ ha med litt av alt"-type når jeg lager noe slikt. Er stor fan av stouts og portere med masse kaffe og sjokoladesmak. Er dette for lite?

Er også litt usikker på Peated malt. Så på en klone av Nøgne Ø sin Bestefar, en øl jeg er svært glad i, og den hadde store mengder peated. Så hva jeg funderer på er vel hvor mye blir en markant "touch" av bål, uten at du stikker aske inn i kjeften.

Humler har jeg ikke tenkt stort på, har noe Magnum liggende, samt noe Hallertau tradition, høres en blanding av dette greit ut?

Tusen hjertelig takk for eventuelle innspill!

Sist redigert:
Kan hende det var en feil i oppskrifta jeg leste, for jeg syns også det var fryktelig mye i den klonen.
Skal se om jeg finner den igjen, men hvor mye er greit med peated?

EDIT: Vet noen om hvor stor %-andel peated står for i Haandbryggeriets Bestefar?

Sist redigert:
Ser her i Ølbrygging fra hand til munn at Kristiania Studentene bruker 1700g i sin juleøl. Kan godt være skrivefeil i at det er 170g eller?
(Den oppføringen av peated er ganske langt nede ((sammen med resten av spesialmaltet)) så kan godt være feil når jeg tenker meg om)

Utover det så alt ok ut eller? Er vel henholdsvis maltsammensetningen jeg er mest usikker på.

Forsiktig med einebærene. Vi brukte 30 gr på 25 l som fikk trekke i en skvett Absolutt. Det ble et veldig tydelig einebærpreg. Ga en nesten litt mint-aktig smak. Nå er det jo mulig at oppskriften din gir mange andre smaker og mye smak slik at einebærpreget uansett dempes litt.

Oi, hvordan tilsatte dere de? I koken eller i karet? Har en skvett whiskey som jeg tenkte å dynke de i før jeg tilsatte.

Sikker på at det ikke er Nøgne Ø sin God Jul du tenker på?
Der er det i hvertfall 7% i '08 utgaven.
Brygget den nå nettopp og står nå på andre dagen å plopper.
Den lukter ganske "peated", men jeg liker det.

Liker tanken din om en skogs porter, men jeg syntes det blir overkill med både røkmalt, kaffe, einer og blåbær
Jeg ville gått for enten kokekaffe eller einer, ikke blåbær

Som humle ville jeg valgt bl.a. Chinook som vil gi deg litt mer furu/røk

Tenkte akkurat det samme her forleden ang. Humle. Tenkte å brygge en am. Red Ale i tandem med denne, og da bruke chinook og evt colombus på den.

Tar forslaget med å kutte ut ett element og kutter sikkert ut blåbæra.

Tusen hjertelig. Var nok god jul ja. Høres 4% peated greit ut?

Jeg synes det virker som et bra konsept, og for at slike øl skal bli vellykket er det to ting som er viktig: balanse og drikkbarhet. Det er som regel lurt å bruke litt for lite av spesielle ingredienser enn litt for mye.

Jeg synes røykmalt kan være godt i små mengder. Ville derfor ha redusert til 5% elns, med mindre du er veldig glad i det. Einer kan det fort bli mye av, det er nok best å teste ut små doser, enten i sprituttrekk eller om du koker te. Så kan du skalere opp etterpå og tilsette passe mengde i brygget.

Som humle ville jeg valgt noen typer med furunålaroma, f.eks. Chinook eller Simcoe.

Jeg ville tilsatt blåbærsafta etter stormgjæring er over. Da gjærer den nok ut i tide før karbonering, og du slipper å gjette for mye i beregning av karboneringssukker. Blåbær smaker ganske lite når det gjæres ut, så ikke vær redd for å tilsette for mye.

Jeg brygga en god Røk øl med einer og peated malt ifjor høst der jeg brukte Chinook og Columbus

Jeg har brygget en klone av Bestefar, men den oppskriften jeg fant hadde 14% (vanlig) smoke malt, ikke peated. Det ble ikke så fremtredende.

Sto faktisk på den safta hvor mye som var tilsatt. Vet jo ikke hvor mye som er i bæra men. Hvor mye kaffe passer? 1 liter?

Kult. Da handler jeg malt i dag og brygger over helga. Takker for alle innspill. Kommer nok oppdatering om noen uker.

Tilbake
Topp