Skru av ventiler på Corneliusfat

Er det meningen at CO2- og ølventilene på Corneliusfat skal kunne skrus av? Har kjøpt 3 nye fat og tenkte det var lurt å skru de av for å vaske de skikkelig før bruk og smøre alle pakninger (de holdt ikke tett før jeg gjorde dette). Problemet er at den ene ventilen har ødelagte gjenger (det sitter metallspon i gjengene som ikke lar seg fjerne og jeg er redd for at gjengene på fatet blir ødelagt om jeg tvinger den på igjen). Jeg antok at dette måtte dreie seg om reklamasjon, men det er ikke selger enig i. Han mener de kun skal skrus av etter mange års bruk om man skal renovere fatet og forhåpentligvis forlenge levetiden på fatet. Er dette riktig? Vil det ikke være behov for å rengjøre stigrøret litt grundigere enn å kjøre gjennom såpe en gang imellom?
 
Bernts skrev:
Selvfølgelig skal det være mulig å demontere fatet, jeg gjør det mellom hver batch.

+ 1

Selv om man ikke nødvendigvis trenger å demontere mellom hver gang man bruker fatet skal det absolutt være mulig.
 
Be om å bytte fatet i et nytt eller opplys navnet på selger her så kan vi legge litt press.
Klart du skal kunne demontere
 
Ser ikke ut som jeg kommer noen vei med selger så da kan jeg like så godt poste hvem det er. Da kan andre som vurderer å bestille derfra ha en liten ide om kundeservicen man kan oppleve.

Fatene er bestilt fra Lundteknik.dk og dette er svaret jeg fikk fra Torben:
Første henvendelse:
"Det er ikke meningen du skal skrue koblingerne af og da slet ikke hvis de går stramt! Det er rustfrit stål og ved for stor modstand rives gevindet. Det dækkes ikke af nogen form for garanti, beklager."

Jeg viste deretter til hvordan han viser hvordan man renoverer fat og at man da skrur av ventilene og fikk dette til svar:
"-de skal IKKE adskilles for rengøring!!!
At renovere et fad er noget man gør efter mange års brug og håber på derved at kunne forlænge levetiden.
Der burde ringe en alarmklokke hos dig når koblingen ikke går let af; at fortsætte vil kun give problemer. Producenten (AEB-kegs) anerkender det ikke som en reklamation."

Kjøper man fat fra Lundteknik skal man altså ikke kunne demontere ventilene for å vaske stigrøret, bytte- eller smøre pakninger. Det skal kun gjøres etter flere års bruk og er du heldig så kan du fortsette å bruke fatet.
 
Dette er helt feil fra Torben.

Det er en produksjonsfeil på fatet dersom gjengene skjærer seg ved demontering.

Kan du ta bilde av de aktuelle delene og legge ut her?

Hvordan formulerte du deg i korrespondansen med Lundteknik? Sier ikke du har gjort noe feil, men etter min erfaring med selgere er det ofte lurt å være veldig ydmyk og saklig, og ikke kjefte/kreve før dette er siste utvei.

Enten er dette uvitenhet fra nevnte Torben, eller så har han bestemt seg for å være vanskelig.
 
Har også bare dårlig erfaring med lundteknik.

Adapter mellom sodastream og vanlig regulator passet ikke som den skulle, og fikk aldri svar tilbake, selv etter flere mailer.

Kontaktet de også angående kjøp av større mengde fat, men de svarte ikke på henvendelsen, og det er kanskje likegreit viser det seg nå.

lundteknik er et sted jeg ville holdt meg unna.
 
Jeg har ikke på noen måte vært ufin, bare opplyst om sakens fakta og hevdet at det må være snakk om produksjonsfeil og dermed reklamasjon. Legger ved bilde av ventilen. Gjengene på fatet har jeg ikke bilde av her, men de har fått skader. Jeg har ikke bedt om nytt fat kun ventil da jeg tror skadene på fatet ikke er værre enn at det kan brukes. Det er dermed ikke snakk om store beløpet, men heller prinsippet om at man må forvente at ting man kjøper nytt skal være feilfritt.
 

Vedlegg

  • Ventil.jpg
    Ventil.jpg
    149,1 KB · Sett: 763
Tror du får ut det det med ei gjengefil.

Eller kjøp en ny kobling.

Jeg har også sendt de forespørsler på mail ved et par anledninger. De har aldri svart.

Så de ligger ikke i favorittlista mi lenger heller.
 
Har prøvd å få det ut med en tynn fil og fikk ut noe, men ikke nok. Får se om jeg får lånt meg en gjengefil eller så kjøper jeg en ny (koster mindre enn en gjengefil på biltema). Som sagt så er det mer snakk om prinsippet enn kostnaden her.
 
Det ser ut som at det har skjedd en av to ting. Enten er koblingen entret på skjevt, å dratt til med makt, eller så er det dratt til med altfor stort moment slik at gjengene ryker.
Koblingen på bildet er det nok bare å drite i. Er gjenger først så skadet for du ikke entret den rett. Mulig det går ann å rep "han" gjengene. Spørs hvordan de ser ut.
 
Dette er dessverre en av de negative tingene med rustfritt stål, er man uheldig kliner mann gjenger med en gang, hvis noen har skrudd en del rustfri bolter har man garantert vært borti dette, spesielt hvis man bruker låsemutter, da kan det hende man kliner gjengene før muttera begynner å dra godeste bolten skal feste, blir litt på samme måte på fatkoblingene også, med nye O-ringer blir det litt press på gjengene, å er man uheldig er det nok til at det kliner seg, så vær obs på dette når dere skruer på koblingene, litt fett på gjengene gjør susen.
Men er jo surt på ett nytt fat, da det helt sikkert har begynt å kline seg når dem har montert koblingene på fabrikk, og når du skrur den opp igjen så går alt til h...., syns du burde få ny kobling.
 
Synes nesten jeg må legge til siste svar fra Lundteknik, det sier kanskje litt om hans innstilling til kundene sine:

"-at du har en folk amatøres mening giver dig ikke ret; ingen professionelle adskiller en Cornelius for rengøring.
Hvis du havde kontaktet mig inden du ødelage gevindet, kun jeg ha' givet dig nogle tip om hvordan du kunne have afmonteret koblingen."

At jeg ikke tenkte på å kontakte han før JEG ødela ventilen!
 
ErikSV skrev:
Synes nesten jeg må legge til siste svar fra Lundteknik, det sier kanskje litt om hans innstilling til kundene sine:

"-at du har en folk amatøres mening giver dig ikke ret; ingen professionelle adskiller en Cornelius for rengøring.
Hvis du havde kontaktet mig inden du ødelage gevindet, kun jeg ha' givet dig nogle tip om hvordan du kunne have afmonteret koblingen."

At jeg ikke tenkte på å kontakte han før JEG ødela ventilen!

Forslag til svar tilbake:

"At du har en haug med skrot til salgs, betyr ikke at du får solgt det. Ingen professinoelle salgsmennesker oppfører seg på den måten mot kundene sine.
Lundteknik ligger nå på liste over butikker som det advares på det sterkeste å handle fra, for norske hjemmebryggere, med den mangelen på service dere yter."

;D
 
Når dette skjedde med fatet mitt fra Candirect, fikk vi nytt fat innen to uker. Det eneste som er fint, er at fatene til Torben er svært billige. Får vel holde meg til candirect fremover.
 
Etter hva jeg leser av det trådstarter skrev i første post, så var ikke ventilene tette når du fikk fatet. Slik jeg ser det er det vel det som er hovedproblemet her. Ut fra videre informasjon i tråden virker det som at grunnen til at ventilene ikke er tette, er at de ikke var montert riktig hos leverandør/selger. På nye fat er jo det helt klart en defekt som selgeren bør svare for.

Han kan jo selvfølgelig mene at du burde sendt fatet tilbake for reparasjon, men det er jo ikke urimelig at du prøver å utbedre lekkasjen selv, med tanke på fraktkostnader og at dette virker å skulle være enkelt å reparere selv.
 
ErikSV skrev:
Hvis du havde kontaktet mig inden du ødelage gevindet, kun jeg ha' givet dig nogle tip om hvordan du kunne have afmonteret koblingen."

Lurer veldig på hva slags tips det måtte vært! Jeg har ikke fat selv, men som mekanikker har jeg løsnet en kobling eller to ;). Det er bare en måte å "avmontere" en kobling feil på. Det er å skru den til ;D

Makan til svar fra selger.

Du har hvertfall ikke gjort no gæærnt her.
 
I og med at du har kjøpt fatene i Danmark er det vel ikke så mye vi kan gjøre.
Jeg for min del kjøpte 8 brukte fat fra Lund. Kommer ikke til å gjøre det igjen.
Tror kanskje også du kan nevne for Torben at det blant blant Norbrygg sine 5612 medlemmer garantert er mange (inkludert meg selv) som har veldig mye bedre greie på materiallære enn det han har.
Om du skulle passere Lørenskog så gi meg et hint så skal jeg fikse gjengene for deg.
 
agedahl skrev:
I og med at du har kjøpt fatene i Danmark er det vel ikke så mye vi kan gjøre.
Jeg for min del kjøpte 8 brukte fat fra Lund. Kommer ikke til å gjøre det igjen.
Tror kanskje også du kan nevne for Torben at det blant blant Norbrygg sine 5612 medlemmer garantert er mange (inkludert meg selv) som har veldig mye bedre greie på materiallære enn det han har.
Om du skulle passere Lørenskog så gi meg et hint så skal jeg fikse gjengene for deg.

Tror ikke mine argumenter biter på han. Vi er jo bare en gjeng amatører... (som sansynligvis velger en annen butikk en Lundteknik neste gang de skal ha fat).
Takk for tilbudet med å fikse gjengene. I første omgang prøver jeg å kjøpe en ny ventil fra bryggselv og forhåpentligvis er den lik. Gjengene på fatet fungerer. Har flyttet en ventil fra et av de andre fatene, gikk fint å skru den på og det holder tett.
 
Tilbake
Topp