Skrubbe ut svovellukt med CO2

Finn Berger

Moderator
Jeg får svovellukt - hydrogensulfid, antar jeg - i alt lagerøl jeg brygger. Det hjelper ikke å la dunken stå; det blir ikke borte.

Så jeg har komme til at jeg må ty til CO2. Det jeg har tenkt å gjøre, er å dytte det inn via krana i gjæringsdunken. Men jeg er usikker på framgangsmåten. Noen som har erfaring med dette?
 
Tja, det er vel bare å finne en slange som passer til krana og kjøre på.

Så Co² fjerner svovellukt?
 
Tja, det er vel bare å finne en slange som passer til krana og kjøre på.

Så Co² fjerner svovellukt?

Uten at jeg helt forstår hvorfor så gjør den visst det. Jeg har utsatt i det lengste å ty til dette, for CO2'en vil vel kanskje ta med seg aromaer jeg ikke så gjerne vil bli av med, også. Det er jeg usikker på, riktignok.

Men å bruke CO2 er et vanlig råd. Jeg bare lurer på hva jeg må passe på. Dos and don'ts.
 
Jeg har aldri hørt om dette, men vil tro at en brusestein som er koblet til en Co²-tank vil fungere greit? Da får du bittesmå bobler som skylles gjennom ølet.

Men hvis du vil koble det til krana så er det bare å koble en slange direkte fra Co²-tanken, pass på at gjæringskaret står lavere enn Co²-tanken så ikke ølet kan gå mot regulatoren og ødelegge denne. Åpne kranen på karet først, gjør du motsatt og åpner for Co² først vil slangen blåses av. Slangen behøver ikke å festes godt da du ikke får bygget opp noe trykk. Regner med at Co²'en bare skal gå gjennom ølet og ut gjennom pakningen til gjærlåsen i lokket. Kanskje bevege/riste karet samtidig så du får fordelt Co² i hele ølet?
 
Sist redigert:
Bare for å lufte tanken, og gå helt Petter Smart.
Kan du trekke Co2en/svovelen ut?
Tenker støvsuger, lunger, vifte. Mange muligheter.
Da må du selvfølgelig ha ren Co2 tilstede og kjapt la det gå i retur.
 
Jeg får svovellukt - hydrogensulfid, antar jeg - i alt lagerøl jeg brygger. Det hjelper ikke å la dunken stå; det blir ikke borte.

Så jeg har komme til at jeg må ty til CO2. Det jeg har tenkt å gjøre, er å dytte det inn via krana i gjæringsdunken. Men jeg er usikker på framgangsmåten. Noen som har erfaring med dette?

Jeg har ikke lest dette, men du har sikkert rett :)! Det jeg imidlertid har lest selv om, og prøvd, er å flushe headspace i fatet. Gjorde det 2 ganger med en dags mellomrom på et brygg, og vipps så var det borte. Lurer derfor på om det er en opsjon for deg som flasker å prøve flushe headspace i gjæringskaret noen ganger? Selv har jeg en slange fra CO2 tanken som passer perfekt i hullet til gjærlåsen. Slik flusher jeg etter tørrhumling, etterfyller med CO2 under CC og når jeg fater.

Edit: På den annen side så var jø ølet karbonert når jeg gjorde dette :rolleyes:
 
Sist redigert:
Bare for å lufte tanken, og gå helt Petter Smart.
Kan du trekke Co2en/svovelen ut?
Tenker støvsuger, lunger, vifte. Mange muligheter.
Da må du selvfølgelig ha ren Co2 tilstede og kjapt la det gå i retur.

Artig tanke, og om jeg kunne skape undertrykk i headspace, ville det kanskje kunne "trekke" H2SO4 ut av ølet? Men det virker litt riski; det er vel mye som skal finjusteres, og dessuten er det et spørsmål om hvor tett plastdunken min er. Jeg er redd for å få inn luft.

Jeg har ikke lest dette, men du har sikkert rett :)! Det jeg imidlertid har lest selv om, og prøvd, er å flushe headspace i fatet. Gjorde det 2 ganger med en dags mellomrom på et brygg, og vipps så var det borte. Lurer derfor på om det er en opsjon for deg som flasker å prøve flushe headspace i gjæringskaret noen ganger? Selv har jeg en slange fra CO2 tanken som passer perfekt i hullet til gjærlåsen. Slik flusher jeg etter tørrhumling, etterfyller med CO2 under CC og når jeg fater.

Edit: På den annen side så var jø ølet karbonert når jeg gjorde dette :rolleyes:

Med det jeg har tenkt å gjøre, så karbonerer jeg jo for så vidt ølet samtidig som jeg flusher headspace. Men kanskje kunne det være enklere å prøve det du foreslår, først: Lage ei lita glipe mellom lokk og dunk, og kjøre CO2 gjennom gjærlåshullet?
 
Artig tanke, og om jeg kunne skape undertrykk i headspace, ville det kanskje kunne "trekke" H2SO4 ut av ølet? Men det virker litt riski; det er vel mye som skal finjusteres, og dessuten er det et spørsmål om hvor tett plastdunken min er. Jeg er redd for å få inn luft.



Med det jeg har tenkt å gjøre, så karbonerer jeg jo for så vidt ølet samtidig som jeg flusher headspace. Men kanskje kunne det være enklere å prøve det du foreslår, først: Lage ei lita glipe mellom lokk og dunk, og kjøre CO2 gjennom gjærlåshullet?
Det var veldig effektivt hos meg, men som editen i innlegget mitt sier, så var jo dette et karbonert øl, så kanskje det er nøkkelen. Jeg har lest flere steder at å flushe headspace i fat vil fjerne fusel.
 
Det var veldig effektivt hos meg, men som editen i innlegget mitt sier, så var jo dette et karbonert øl, så kanskje det er nøkkelen. Jeg har lest flere steder at å flushe headspace i fat vil fjerne fusel.

Det siste virker veldig lite trolig. Fusel er en væske, mens H2SO4 er en gass.Jeg kan se for meg at dersom du fjerner den H2SO4-mettede (?) gassblandingen i rommet over ølet, så vil H2SO4 i ølet komme ut. (Mye mulig dette er bare vås.) Men det vil vel ikke gjelde for fusel. Skal fuselpreget endres, så må det da skje kjemiske endringer?

Men hva vet jeg:(?
 
Det siste virker veldig lite trolig. Fusel er en væske, mens H2SO4 er en gass.Jeg kan se for meg at dersom du fjerner den H2SO4-mettede (?) gassblandingen i rommet over ølet, så vil H2SO4 i ølet komme ut. (Mye mulig dette er bare vås.) Men det vil vel ikke gjelde for fusel. Skal fuselpreget endres, så må det da skje kjemiske endringer?

Men hva vet jeg:(?
Er nok jeg som blander begrepene her … ;)
 
Neida, jeg mente svovel, ikke fusel :)

ah, selvfølgelig:) - vel, da begynner jeg å se lysere på det her. Skal gjennomføre forsøk i løpet av dagen. Wienerølet mitt bør tappes opp nå, jeg har latt det stå ganske lenge på 18 grader for å se om det kunne hjelpe, og nå tror jeg ikke det er så lurt å la det stå lenger.
 
ah, selvfølgelig:) - vel, da begynner jeg å se lysere på det her. Skal gjennomføre forsøk i løpet av dagen. Wienerølet mitt bør tappes opp nå, jeg har latt det stå ganske lenge på 18 grader for å se om det kunne hjelpe, og nå tror jeg ikke det er så lurt å la det stå lenger.
Det jeg er usikker på kontra hva du har lest, og hva jeg har lest og erfart (dog kun en gang), er dette med at "CO2 driver ut svovel". Siden ølet på fat var karbonert, kan det tenkes at når du flusher headspace, så gjør du plass til at CO2 kan drive ut mer svovel. Og at man kvitter seg med svovelet med en kombinasjon av CO2 i ølet og flushing av headspace for å kvitte seg med det. Det som imidlertid er sikkert er at ølet jeg opplevde dette med hadde stått lenge på fat uten å bli kvitt svovelen. Med å flushe headspace var det brått borte på et par dager. Så noe virket ;)
 
Det er vel så enkelt som at svovel i øl og headspace i et lukket rom ikke har noe sted å 'forsvinne' hvis det ikke blir erstattet av noe annet.
Kunne sikkert blitt mindre svovel hvis man bare kunne ta av lokket og lufte ølet, men det er jo ikke særlig smart.

Det må sikkert ikke være Co2, vil tro at nitrogen fungerer like bra, men Co2 er den gassen bryggere flest har stående i tillegg til oksygen, som er utelukket. Co2 har sikkert ikke noen særlige egenskaper som gjør den spesielt godt egnet, tenker jeg, uten å bygge på noe som helst av vitenskapelig dokumentasjon, bare god gammeldags fundering ;)
 
Det er vel så enkelt som at svovel i øl og headspace i et lukket rom ikke har noe sted å 'forsvinne' hvis det ikke blir erstattet av noe annet.
Kunne sikkert blitt mindre svovel hvis man bare kunne ta av lokket og lufte ølet, men det er jo ikke særlig smart.

Det må sikkert ikke være Co2, vil tro at nitrogen fungerer like bra, men Co2 er den gassen bryggere flest har stående i tillegg til oksygen, som er utelukket. Co2 har sikkert ikke noen særlige egenskaper som gjør den spesielt godt egnet, tenker jeg, uten å bygge på noe som helst av vitenskapelig dokumentasjon, bare god gammeldags fundering ;)

Inntil det kommer inn tyngre vitenskapelig kompetanse og tar livet av det, tar jeg utgangspunkt i god gammeldags fundering her, og starter med å bare flushe ut rommet over ølet. Det er liksom litt mindre dramatisk enn å blåse inn CO2 i bånn.
 
Jeg har blåst inn CO2 igjennom stigerøret på fat for å "skrubbe" ut oksygen for å lage oksygenfritt vann til nedbrygging (high gravity brewing). Sånn sett er det jo dette samme prinsipp - man bruker CO2 for å bli kvitt en annen gass som er oppløst i væsken.
 
Svovelen er en gass, prøv å flushe headspace først. Du har henrys lov som sier at hvis du har gass i headspace, så vil den gassen også finne veien ned i ølet. Ellers så vil jeg mene at du bare kan gjære lavt, og så øke temperaturen til slutt, blir litt samme virkning, at du flusher med co2 fanget i ølet. Aldri slitt med fis i mine egne lagere iallefall, selv om det er noe lukt i starten av gjæringen.
 
Med fat kan du sette fatet kaldt og overkarbonere. Deretter setter du fatet varmt med 3/16 rør på gass-inn i en blow-off flaske.
Ølet blir flatt, og du kan gjenta prosessen til du har fått blåst ut uønsket aroma. Den gode aromaen vil også reduseres...
 
Svovelen er en gass, prøv å flushe headspace først. Du har henrys lov som sier at hvis du har gass i headspace, så vil den gassen også finne veien ned i ølet. Ellers så vil jeg mene at du bare kan gjære lavt, og så øke temperaturen til slutt, blir litt samme virkning, at du flusher med co2 fanget i ølet. Aldri slitt med fis i mine egne lagere iallefall, selv om det er noe lukt i starten av gjæringen.

Lukta kommer etter hvert, ikke i starten. Effekten av å heve temperaturen monner ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir så plaget; jeg bruker rikelig med gjær, gir oksygen, og gjærer kaldt nok.

Jaja - det var ikke det som var tema her, så jeg skal stoppe. Jeg kjørte gjennom solid med CO2 gjennom krana i dag. Fant ut at det faktisk var det enkleste. Ikke spesielt vrient. Jeg tapper opp wienerøl i morra, så får jeg se hvordan effekten har vært. Jeg er egentlig ikke veldig optimistisk.
 
Tilbake
Topp