Skuffende utbytte på to første brygg

Moi

 
Hei

Har to brygg på GF nå. Maskinen er lettvindt å bruke (med unntak av at filteret gikk tett av 23g humlepellets. Fikses med humleposer), men jeg har fått ganske dårlig utbytte:

Brygg 1:
4400g Pale
300g Carared 25EBC

Mesket på 70C i 80min. 16L meskevann, 12L skyllevann. Fikk 18L vørter med OG 1.050.

Brygg 2:
1850g Pilsnermalt
300g Munich mørk 25 EBC
150g Caramunich II 120 EBC
150g Special B 350 EBC
120g Special Roast 100 EBC
120g Aromatic malt 40-60 EBC
300g Candi sukker, lyst

Mesket 60min på 67C. 13L meskevann, 5L skyllevann. Fikk 9,5L vørter med OG 1.059.


Dette gir ifølge brewesfriend en effektivitet på 62% for brygg 1, og 57% for brygg 2. Kan legge til at nesten ingenting rant gjennom røret i midten under sirkulering. Her gjør jeg åpenbart noe feil, så hvis noen har tips tar jeg gjerne imot!
 
Nei, den er malt hos bryggselv. På brygg 1 ba jeg om maling for GF, men det glemte jeg på 2eren. Hvis du vet om nøyaktig hva som fungerer best på GF er jeg interresert i å vite det!
 
Da vet du at ditt bryggeutstyr leverer ca60% utbytte. Det er det som etter min mening betyr noe. Bare justere oppskriftene dine til det. Ift økonomi blir det ikke noe av.
 
Jeg tror Bryggselv faktisk maler på 1.5 mm uansett:). Hva som funker på GF aner jeg ikke. Jeg har en BB60, og det burde vel ikke bli så veldig forskjellig, og jeg har fått brukbar effektivitet med 1,5. Men jeg ville gått ned noe. Bruker 1.2 nå, og 1.0 på hvete og rug. Jeg tror BS maler slik fordi det gir en rimelig god garanti mot stuck mash.
 
Da vet du at ditt bryggeutstyr leverer ca60% utbytte. Det er det som etter min mening betyr noe. Bare justere oppskriftene dine til det. Ift økonomi blir det ikke noe av.

Sant nok. Stusser bare siden andre med grainfather (altså GF) skryter av 80%+. Da burde jeg jo med enkle grep kunne få det samme tenker jeg. Litt nedtur når jeg med BIAB-oppsettet mitt får 75%, og så får 15% mindre når jeg kjøper utstyr med sirkulasjon...

Jeg tror Bryggselv faktisk maler på 1.5 mm uansett:). Hva som funker på GF aner jeg ikke. Jeg har en BB60, og det burde vel ikke bli så veldig forskjellig, og jeg har fått brukbar effektivitet med 1,5. Men jeg ville gått ned noe. Bruker 1.2 nå, og 1.0 på hvete og rug. Jeg tror BS maler slik fordi det gir en rimelig god garanti mot stuck mash.

Skal be dem sette på 1.2 neste gang da og se hva som skjer. Var ihvertfall ikke i nærheten av stuck mash slik det var nå!
 
Sant nok. Stusser bare siden andre med grainfather (altså GF) skryter av 80%+. Da burde jeg jo med enkle grep kunne få det samme tenker jeg. Litt nedtur når jeg med BIAB-oppsettet mitt får 75%, og så får 15% mindre når jeg kjøper utstyr med sirkulasjon...



Skal be dem sette på 1.2 neste gang da og se hva som skjer. Var ihvertfall ikke i nærheten av stuck mash slik det var nå!

nei, det problemet oppstår ikke med 1,5-maling. Jeg har fått det med mye hvete eller rug (weissbier, roggenbier) malt på 1,0 - men det er ikke noe stort problem, egentlig. Bare å røre opp i sementen og tappe videre:).
 
Jeg har kvernet på 1,2 mm. Da har jeg 72% med 2 steg. 60min+ 5min utmesk. Tenkte å prøve å kverne på 1mm, og øke utmesk til 15 min. På GF selvsagt.
 
Jeg ville sett på mengden skyllevann hvis jeg var deg. Ville lagt opp til samme mengde skyllevann som meskevann. Altså tykkere mesk. Temperatur på skyllevann virker også inn. Hva var denne? Skylleprosessen er viktig for utbytte.
 
Sist redigert:
Jeg ville sett på mengden skyllevann hvis jeg var deg. Ville lagt opp til samme mengde skyllevann som meskevann. Altså tykkere mesk. Temperatur på skyllevann virker også inn. Hva var denne? Skylleprossen er viktig for utbytte.

Et raskt spørsmål fra en som har brygget sine to første batcher i helgen (som også var på gf)

Hvordan påvirker temperaturen på skyllevannet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Høyere temperatur løser opp sukkerstoffene bedre. Ikke verre enn det. 75-80 grader er anbefalt temp. På gf så øses skyllevannet over malten? Da kan kanskje temp på vannet være enda høyere uten at temp i malten overskrider anbefalt nivå.
 
Hadde skyllevann på 80C, og ble øset over. Fikk litt lite vørter ut i forhold til det jeg ville også, så neste gang legger jeg til et par liter skyllevann. Vil det kanskje hjelpe å meske lengre, evnt legge inn lengre utmesk på høy temperatur?
 
Har brygget 3 brygg på GF og har endt på 74-76 % utbytte. Kverner på 1.2 og mesker på 66-67 grader.

Håper det kan hjelpe deg.
 
Hadde skyllevann på 80C, og ble øset over. Fikk litt lite vørter ut i forhold til det jeg ville også, så neste gang legger jeg til et par liter skyllevann. Vil det kanskje hjelpe å meske lengre, evnt legge inn lengre utmesk på høy temperatur?
Fikk du for lite vørter har du vel enda lavere effektivitet? Jeg spyler konsekvent til jeg får riktig kokemengde, ellers er det vanskelig å få justert seg inn.
 
Fikk du for lite vørter har du vel enda lavere effektivitet? Jeg spyler konsekvent til jeg får riktig kokemengde, ellers er det vanskelig å få justert seg inn.

Tok hensyn til lite vørter da jeg regnet ut utbyttet ved å late som om jeg egentlig skulle ha litt mindre. Nå som jeg vet bedre hvor mye som fordamper blir det nok lettere å treffe.

Har brygget 3 brygg på GF og har endt på 74-76 % utbytte. Kverner på 1.2 og mesker på 66-67 grader.

Håper det kan hjelpe deg.

Absolutt! Det er omtrent det jeg forventer av GFen som minimum. Skal be om 1,2mm kverning neste gang så blir ting sikkert bedre :)
 
Høyere temperatur løser opp sukkerstoffene bedre. Ikke verre enn det. 75-80 grader er anbefalt temp. På gf så øses skyllevannet over malten? Da kan kanskje temp på vannet være enda høyere uten at temp i malten overskrider anbefalt nivå.

Yes, man øser skyllevannet over malten.
 
Har brygget 3 brygg på GF og har endt på 74-76 % utbytte. Kverner på 1.2 og mesker på 66-67 grader.

Håper det kan hjelpe deg.

Kanskje du kan si noe om hvordan du foretar utskylling på GF?
Er malten kvernet for grovt vil jeg tro at dette har betydning, men tror nok at ulike måter å skylle på kan være vel så viktig.
 
Vann på 79 grader, øser over til det ligger litt oppå topplaten (denne skyves ned først til toppen av malten uten å presse malten nevneverdig) ventet til det nesten ikke er vann å se, og holder dette gående til jeg er ferdig. Bruker GFs utregninger på skyllevann. Har hatt meskeeffektivitet på over 90%. Mesket over natten en gang og fikk, hvis jeg husker riktig, 94%. Ellers tror jeg utmesk er viktig. Jeg bruker 15 min.
 
Yes, man øser skyllevannet over malten.

Ok, det var det jeg så for meg. Tror nok at denne skyllemetoden begrenser hvilket utbytte man kan oppnå med GF.
Ellers er jeg enig med Hans Einar som sier at det viktigste er at man har kontroll på hvilken effektivitet man har på sitt utstyr.
Treffer man likt hver gang er det suverent, ikke alle som får til det:)

Vet ikke hvor lite vann man kan meske med i maskinen, men ville ha testet ut med minimum meskevann, og tilført resten ved skylling.
Vannbehandling kan også øke effektiviteten noe.
 
Malten min har nok vært alt for grovt kverner, for skyllevannet mitt rant rett gjennom uansett hvor fort jeg øste.

Veldig enig med de som sier det viktigste er å ha stabilt utbytte, men det er jo greit å vite hva som gjør forskjell på GF slik at man ikke plutselig får mye bedre/dårligere utbytte. Og så gjør det jo ikke noe om utbyttet er stabilt høyt ;)

Så langt virker det som opp oppskriften er:
1) 1,2mm kverning
2) Lite meskenvann og mye skyllevann
3) 15min utmesk (78C ?)
 
Tilbake
Topp