Skum i øl fra Kølsch bryggesett

Platespilleer

Norbrygg-medlem
Denne gangen har jeg brygget med et ølsett kalt Varnas kølsch. Settet inneholder 4350 gram pilsner- og 750 gram hvetemalt. Gjæret med Safale US-05. OG havnet på 1046 og FG på 1008. Etter - min mening - moderat karbonering så er ølet ikke mulig å tappe annet enn at man får ut ca 75% skum. I dag hadde jeg tenkt å flaske med mottrykksfyller, men samme problem oppstår: halvfulle flasker og masse søl utover. Jeg mistenker at andelen hvetemalt er for høyt. Butikken sier de har solgt hundrevis slike sett og ikke fått noen slike tilbakemeldinger. Jeg tapper kaldt øl gjennom tynne ledninger. Takknemlig for svar.
Hilsen Klaas
 
Denne gangen har jeg brygget med et ølsett kalt Varnas kølsch. Settet inneholder 4350 gram pilsner- og 750 gram hvetemalt. Gjæret med Safale US-05. OG havnet på 1046 og FG på 1008. Etter - min mening - moderat karbonering så er ølet ikke mulig å tappe annet enn at man får ut ca 75% skum. I dag hadde jeg tenkt å flaske med mottrykksfyller, men samme problem oppstår: halvfulle flasker og masse søl utover. Jeg mistenker at andelen hvetemalt er for høyt. Butikken sier de har solgt hundrevis slike sett og ikke fått noen slike tilbakemeldinger. Jeg tapper kaldt øl gjennom tynne ledninger. Takknemlig for svar.
Hilsen Klaas
Det er 100% sikkert at det ikke er oppskriften det er noe "galt" med, men heller oppsettet eller teknikken din, gitt at graden av karbonering ikke er vanvittig høy.

Hvis dette gjelder for både vanlig tapping fra fat via en kran du har brukt tidligere uten problem, og også mottrykksfyller, så ville jeg sett etter lekkasjer fra øl-ut og frem til tapping.

Det høres kanskje rart ut, men har du lekk et sted mellom der så skaper du enten turbulens, eller suger luft som et venturi-rør. Suger du luft får du i alle fall bare skum
 
Ølet er karbonert på fat. Har ikke målt OG, men tror ikke det er en infeksjon. Ølet som blir igjen smaker bra.
Jeg har brygget Kølsch fire ganger. Den første "Sommer Kølsch" hadde ikke hvetemalt som ingrediens. De to andre brygg hadde 9 prosent hvete. Og jeg hadde ingen problemer med mye skum. Den siste Varnas Kølsch har 14% hvetemalt og skummer veldig. I dag har jeg klart å presse mesteparten i flasker, men flere flasker er bare delvis fyllt.
 
Dobbeltsjekk at alle koblinger er tett. Ta alle hurtigkoblinger på nytt med friskt rett kapp (helst ikke klipp) av slanger. Sjekk koblingen på fatet at den er fast, ta den gjerne av og sjekk pakningen på stigerør, så får du rengjort også. Bruker du picnic krane, bruk denne anledningen til å bytte den til pluto gun. Slipp av trykket på fatet og tapp med typ 0.1-0.2 bar. Har da ølet fortsatt mye skum, er det overkarbonert, trolig tappet litt for tidlig.
 
Tilbake
Topp