Skumdannelse

Har lært mye nyttig på dette forumet, det siste var om gjærkultur. Tilsatte 2,5 liter forkultur, slik at det ble 25 liter i 30-litersdunken. Problemet nå ble skumdannelse. Etter at gjærlåsen har gått tett av skum, er lokket presset av, og skum tilsvarende 1 liter brygg har skummet over.
Finnes gode løsninger på dette?

mvh
bjørn
 
Det tyder i alle fall på at det er liv i gjæren! Det hender stadig vekk med mine øl, særlig med de med høy OG. Jeg bruker åpne kar under stormgjæringen, og har "løst" problemet med å sette dunken oppi en større balje. Jeg tørker opp guggen som skummer over etterhvert. Du kan jo se på de positive sidene med det: Du får blåst ut en god del gugge fra ølet. Et blow-off system vil selvsagt også virke, men da må du passe på å ha stor nok diameter på slangen til at det ikke tetter seg. Alternativt kan du prøve å finne et større gjæringskar.
 
Jeg hadde noe likt nylig da jeg satte et brygg til å gjære i et corneliusfat! (Mer om dette senere) Først kom det skum gjennom gasskoblingen, som jeg hadde koblet en slange til, men den tettet seg fort slik at det oppstod meget høyt trykk i tanken. Heldigvis oppdaget jeg dette før skummet skulle sprute ut av overtrykksventilen rett mot fjernsynsapparatet, som stod like ved siden...

Så Gahrs anbefalelse om en stor blow-off slange er en jeg slutter meg til.  :kool:
 
Tilbake
Topp