Skumfasthet

Hei har laget noen brygg til nå, og har varierende resultat når det gjelder skumfasthet. Irriterende å skjenke seg en fin øl med masse skum, og vips der forsvant alt skummet og ølen virker mer eller mindre død. Har lest at man kan bruke havre for å oppnå bedre fasthet i skummet. Er det snakk om vanlige lettkokte havregryn som man kjøper på"samlaget". Og skal man i så fall tilsette det i  mesken ??? Kan man bruke havregryn i alle typer øl ? :help:
 
hvete gjør jobben men havre, det viste jeg ikke. Men jeg brygger f.e. en lys sterkt ale med kun pilsnermalt og har det beste skummet jeg har hatt. Hvis alt går som det skal trenger en ikke å tilsette hvetemalt eller mel (eller havregryn).
 
Sjekk glassene, de må være helt rene og ikke kjørt i oppvaskmaskin med glansemiddel, da det tar livet av skummet.
Jeg vasker glassene i lunket vann med zalo og egen oppvaskbørste skyller godt og lar dem lufttørke, og det er stor forskjell fra de som er vasket i oppvaskmaskin.
 
Temperatur og tid ved mesking kan også spille inn på nedbrytning av proteiner som gir skumfasthet. Er litt på tynn is her, men så det stod litt i boka Moderne Hjemmebrygging.
Håvard
 
Jeg bruker flaket bygg, og det har løst skummgåten for min del. Med 200-300g på 22l ligger skummet til siste slurk. Men jeg har også lagt merke til at skummet blir bedre ved lengere lagring, og glassene vasker jeg med sånn ballong og flaskerens.
 
Får man tak i flaket bygg andre steder enn i spesialbutikker?
Tenkte å prøve meg på en stout i nærmeste fremtid, og det hadde vært grådig kjekt med et fast og fint "Guinnes-skum"  :namnam:
 
Fikk ikke linken til å virke desverre...
Men man kan altså få skikkelig skum på stouten uten flaket korn?
Hvilken innvirkning har Co2-trykket i fatet på skummet forresten? Noe man må tenke på her?

Takker for svar  :)

Ørjan
 
@Ørjan: linken er lagt inn i underforumet 'Det lille ekstra', som kun er tilgjengelig for de som er medlem i Norbrygg. Så her er det bare én ting som gjelder... ;)
 
Tilbake
Topp