Skummer over når man åpner flasken

Hvordan er dette med karbonering ?
Jeg blandet ølet sammen med sukkerlake, beregnet 6 gram pr 0,33 flaske.
nå har det gått 14 dager. og når jeg bare skulle teste en. åpnet flasken så sprutet det ut masse øl.

hva kan dette komme av mon tro?
er ganske sikker på at jeg blandet ut den riktige mengden.
Noen som har noen forslag eller tips ?
 
Ja, du får det nok drikkbar :) bare begynne å jobbe litt, så det ikke sier pang, med flaskebomber. Få ut litt trykk, og få det kaldt.
 
Dette får tilskrives kontoen for bryggertabber og manglende erfaring/kunnskap... En mulighet er å bruke "carbonation drops" fra Cooper's. Da putter du helt enkelt EN drops pr. 0,33 flaske før påfylling, og får på den måten jevn mengde. Forøvrig helt enig i det Tom Nordstrand sa. Lykke til videre Beardie!!
 
18 gram per liter er alt for mye, og jeg tror ikke at flaskene tåler slikt trykk. Hvis jeg var deg, ville jeg vært veldig bekymret for flaskebomber.
 
Låner denne tråden litt.. Lagde hveteøl for en ca en mnd siden. Den skulle karboneres til 3,8 volumer CO2. Ved 5 grader ble dette 12g sukker pr liter. Det bruser over av alle flaskene når jeg åpner dem. Har karbonert til samme mengde med CO2 på fat, men det går bare fint.
Noen som har en maksgrense ved bruk av sukker på flasker?
 
Har brukt 10g/L selv på hveteøl. Går helt fint, men merker at de lett bruser over om man ikke lar dem stå rolig og kaldt et døgn før man skal skjenke. Når jeg har hatt med flasker til kompiser (blir gjerne ristet litt på veien) har de gjerne bruset litt over et par sekunder etter at man åpner korken, så da gjelder det å ha et glass klart.
 
Henger meg på denne tråden jeg også. Åpnet akkurat en Lucky Jack som skummet over som rakkern. Denne batchen hadde jeg delt i to for å lære litt om hvordan gjæren påvirker smaken. I det ene karet hadde jeg Safale US 05, det var denne som skummet over. I det andre karet hadde jeg Belle Saison Danstar og denne bruste ikke over (men trenger litt mer tid på flaske tror jeg).
Jeg har lest diverse andre tråder som foreslår "Saktevirkende infeksjon" eller at det ikke var ferdig gjæret før flasking. Jeg la meg på 6gr sukker per liter ØL, men det er en viss mulighet for at jeg regnet ut fra hele batchen når jeg flasket første, men jeg tror ikke det.

Men så til hovedspørsmålet mitt: Når jeg leser gjennom bryggeloggen min ser jeg at det var veldig forskjellig FG på de to batchene. Safale US hadde 1.014, Belle Saison hadde 1.004. Jeg stusset på dette da også, men trodde det var gjæren som oppførte seg forskjellig. Men det henger vel ikke på greip at det skal være så forskjellig FG? Jeg antar at Safalen, som bruste over, ikke var ferdig gjæret og at det var grunnen til fontene?
Det blir fine bilder da om ikke annet :)
 

Vedlegg

  • Ølfontene.jpg
    Ølfontene.jpg
    231,5 KB · Sett: 53
Skal ikke si noe om grunnen til fontenene men mange har opplevd mye høyere utgjæring med Belle enn med
Us-05. Så kan godt være det henger på greip.
Hva var OG og hvordan sjekket du at de var ferdig utgjæret?
 
OG var 1.046, og jeg sjekket ikke om det var ferdig utgjæret. Er helt fersk i bryggefaget, og satset på at 15 dager gjæring på 23-25 grader skulle være OK. Men nå som jeg har blitt en liten tøddel klokere har jeg forstått at jeg bør sjekke FG over et par dager for å se at det ikke endrer seg, er det riktig? Tar veldig gjerne i mot et utdypende svar på det.
 
Tilbake
Topp