Skumming, omstikking, gugge med mere

Hei.  Etter 3 dagers gjæring åpnet jeg dunkene (30 l plast) med Havrestaut for å sjekke, og på toppen av gjæren lå det mye grums.  Bestemte meg for å ta det opp med en hullsleiv, og i farten så tenkte jeg at jeg får da ta og smake på det.  Fy #%¤#&!! for pyton til smak. 

Så til saken:  Greg Noonan i New Brewing Lager Beer anbefaler å få vekk mest mulig protein og humlerester fra kokekaret, samt å skumme av gjærkaken fra primærgjæringskaret før den faller ned gjennom ølet.  Videre anbefaler han omstikking til et sekundær-gjæringskar.

Jeg har ikke gjort noen av delene, og merker heller ikke den store forskjellen i smak mellom den første dunken og den siste med masse gugge i.  Derimot har jeg en (ikke vond) bismak på alt mitt øl, både ale og lager som jeg - i mangel av erfaring kaller "gjærsmak".  Mistenker at det kan komme fra den guggen som først stiger opp med gjæren og så synker ned igjen, og kanskje fra gjærkaken som ligger der i 4-5 uker før tapping.

Hva gjør dere som har holdt på en stund ?  Og da særlig med lagerøl.  Vi har kontroll på hygienen, så for den del er det ikke noe problem å følge Noonans anbefalinger.

mvh Trygve.  (Som har drukket opp juleølet, bohempilsen og er godt i gang med maibocken.  Nytappet weizen og en mørk pils, og havrestaut på dunk.  Neste blir en IPA, før jeg tar sommerpause) 
 
Hei, det høres godt ut med havrestout! :godtoel:

Anbefaler deg å la Ale gjære i fred i 2 veker. Deretter kan du stikke om til flasker (evt corneliusfat) og ettergjære i 2 veker på samme temperatur.

Lager øl kreve meir tid og kontrollert temperatur på omlag 7 til 13C. Altså 3-4 veker primærgjæring (10C) før ca 4 veker kaldlagring (0 -2C). Du kan stikke om etter primærgjæring, men det er ikkje nødvendig. Eg anbefaler deg berre å stikke om dersom du kan gjere det i eit lukka og bakteriefritt system dvs at ølet ikkje må komme i kontakt med oksygen.

M.a.o bruker du plastdunker og hevert lar du det heller stå i primærgjæringskaret heile tida (8 veker). Deretter kan du stikke om til ettergjæring på flasker ved 20C i to veker.

New brewing lager beer av Noonan er ekstremt komplisert og vanskelig å bruke. Eg seier ikkje at den er dårlig, bevares, men det bør vere den siste boka du leser og ikkje den første. Anbefalt start litteratur er How to brew av John J Palmer.

Skål

Tore
 
Det er omstikking som gjør en del av susen, tror jeg. Men jeg pleier aldri å skumme av gjæren på toppen. Og noen proteiner som kommer med fra kokekaret skader vel ikke så mye? Etter det jeg har lest bruker gjæren noe av det som 'mat'.
 
Ja, he he.  Eg veit det er ekstremt å ikkje anbefale omstikking... Dette er eit veldig omdiskutert tema. Jo fleire bøker du les til mindre sikker blir du.

Trygve, kva slags utstyr bruker du til til primærgjæring? Ettergjærer du på flasker eller bruker du kunstig tilsetting av CO2 i corneliusfat?

Seier som i USA: Relax have a homebrew

Tore
 
Det er jaggu sant, - og jeg har etterhvert lest mange bøker!  Jeg får heller brygge oftere, og prøve meg frem sjøl...  Nå har jeg åpnet den siste pilsen vi brygget.  Her lot vi først vørteren stå en stund i et sedimenteringskar, og i tillegg stakk vi om etter at primærgjæringen var over - ca 3 uker.  Vi fjernet ikke guggen på toppen under primærgjæringen.  Denne smaker definitivt renere enn de andre bryggene våre, men om det er tilfeldig...?

Så til spørsmålet ditt, vi bruker vanlige 32 liters plastdunker med tappekran.  Hevert har vi funnet ut er noe pjask, så de har vi latt gå i søpla.  Vi bruker ettergjæring på flasker, av og til med brunt sukker, ellers med hvitt.  Siste pilsen lot vi stå  4-6 uker i "sekundærdunken" på kjølerom med 3-4 grader før flasking.  Har ikke kommet til kunstig c02 på fat ennå, og er ikke sikker på om det blir heller?  Kanskje om noen finner ut at et fatølanlegg er en passende bursdagspresang!

Og - takk til dere alle som tar dere tid til å svare på spørsmål fra oss nybegynnere.  Lover å bidra jeg også, når jeg har fått noen flere brygg under vesten.

Trygve
 
Du skriv at du ikkje brukar hevert, men tappekran. Er dette den vanlege plastkrana som petit sel? Har du slange kopla på den? Tenkte på å lage meg ei liknande løysing for flasketapping sjølv.
 
Den vanlige plastkrana ja, og jeg bruker slange.  Det er ikke helt enkelt å få akkurat rette mengden på flasken, og tappingen tar tid.  Bruk for all del ikke lengre slange enn høyst nødvendig.  Kommer til å prøve en fjærbelastet flaskefyller, nå som petit har tatt inn en.  Nytter å spørre! (art. 7174, de har gjemt den under Corneliusfat og tilbehør av en eller annen grunn??)

Trygve
 
Jeg har selv også benyttet meg av plastbeholder med tappekrane montert noen få centimeter fra bunnen. Og da uten ekstra slange. Det har egentlig fungert ganske bra. bare at tappekranen er såpass høy (i forhold til beholderens gjennomsnitt) at jeg må helle beholderen litt over for å få ut de siste litrene. Da er det bra å ha videokassetter i huset :).
 
Eg prøvde den fyllaren til Petit då han tok den inn for eit par år sidan. Heilt elendig, synest eg. Eg likar å fylle flaskene litt fulle og med den vart det for mykje luft (headspace). Hugsar ikkje heilt, men synest å hugse at den lakk litt òg. Brukte den berre ein gong. Eg har alltid brukt hevert, det tar litt tid, men resultatet er bra.
 
Ojsann,  vel - jeg tror likevel jeg vil sløse vekk 25 kr for å få stillet nysgjerrigheten.

Hva annet finnes - på Brouwland har de en Automatic bottling gun FIW, homebrew heaven har en Buon Vino Automatic Bottle Filler.  Noen som har erfaring med disse, eller andre "gadgets"?

mvh trygve
 
Joakim har en Beer Gun, men jeg vet ikke ihvorvidt den kan brukes ved tapping av flasker fra en beholder som ikke er under trykk. Kanskje han har noen innvendinger her?

:idea:
 
Såg at brouwland hadde mange flaskefyllarar. Nøgne Ø starta med ein slik ein og det gjekk jo heilt fint sjølv om dei er berekna for vin. prinsippet er det samme som den raude og kvite plastikkgreia. Men kan det vere eit problem at du vil få for mykje luft inn i ølet under tappinga?
 
Eduard skrev:
Joakim har en Beer Gun, men jeg vet ikke ihvorvidt den kan brukes ved tapping av flasker fra en beholder som ikke er under trykk. Kanskje han har noen innvendinger her?

:idea:
Beergun kan bare brukes fra corneliusfat til flasker under trykk.
 
Fei skrev:
Eduard skrev:
Joakim har en Beer Gun, men jeg vet ikke ihvorvidt den kan brukes ved tapping av flasker fra en beholder som ikke er under trykk. Kanskje han har noen innvendinger her?

:idea:
Beergun kan bare brukes fra corneliusfat til flasker under trykk.

Nokon som har erfaringar med beergun? Kan ein med den tappe karbonert øl i flasker utan at det skummar? Høyrest no genialt ut om det då fungerer :p

Mvh Lars Johan
 
Anybody call my name? :)

Beer gun kan bare brukes til å tappe øl fra fat, enten det er karbonisert eller ei. Den funker på den måten at man setter trykk på fatet, og det er det som driver ølet gjennom gønner'n.
 
Tilbake
Topp