Skumproblemer fra fat :(

Har søkt litt rundt på forumet, og finner folk med samme problem som har fått svar, men jeg finner ikke helt et svar som kan stemme med mitt øl og oppsett. Jeg får ALT for mye skum og kulsyren stikker selvfølelig av  når skummet har roet seg :(

Her er mitt oppsett:
Jeg bruker 30 liter grundy-fat/ringnesfat. Fatet som står i kjøleren inneholder nå Coopers Stout, laget sammen med 3 glass Moss maltextrakt. Egen digital måler jeg har i skapet viser 5+ og jeg karbonerer med 1,5bar (stått i 1 uke nå). Nå fikk jeg tips om å tappe 2-3 glass, for å få bort det første skummet, men etter 5 glass så blei det ikke noe bedre. Tappeslangen er 4mm innvendig, er 3 meter lang, kvelet sammen, liggende i kjøleren sammen med fatet. Hva har jeg gjort feil? :(

Jeg hadde et vanlig Cooper Ale på fat forige gang, og den skummet ikke slik. Men det blei karbonert med litt hurtigkarbo-risting-teknikken, så resten finjustert med vanlig 1bar trykk i kjøleren.

Jeg synes du karbonerer med veldig høyt trykk. 1,5 bar vil gi over 3 volumenheter CO2 [sup]v[/sup]/5 °C. Personlig liker jeg ikke for mye kullsyre i stouten min, så jeg synes det holder med rundt 1,5-2 enheter. Det vil si at det holder med 0,5-0,7 bars karboneringstrykk.

Du går glipp av en veldig informativ artikkel, blandt mange andre,(+ rabatter) ved ikke å være medlem i Nodbrygg...  :doh:

Det ante meg at jeg hadde for mye trykk på en stout, ja. Jeg har tatt av trykket og skal la den stå og få roe seg litt et par dager.. se om det blir bedre... et tips jeg fant i artiklene her på norbrygg.

Skal se på dette med medlemskap.  Er vel på tide! :)

Garantert for høyt trykk i forhold til den grove og korte slangen.
Har du mulighet for å bruke lengere slange, gjerne opp til 10 meter.

Jeg formoder du at du heller opp via kanten på glasset. Full åpning på kranen og la det renne langs glassiden.  ;)

Oddvar Demmo skrev:
Garantert for høyt trykk i forhold til den grove og korte slangen.
Har du mulighet for å bruke lengere slange, gjerne opp til 10 meter.

WHAT!? 10 meter? 4mm=grovt?
jeg har 6mm iØ slange, og den er ca. 120cm, det hadde jeg på forrige tappetårnet mitt (som var ferdigbygd fra leverandør)

men teknikk er viktig kanskje?
åpne kranen FULLT og steng igjen helt da glasset er 3/4 fullt.
IKKE prøv å tappe sakte uten å lage skum

et annet problem kan være glasset. ølglass må behandles på spesiell måte. alle barer har egne oppvaskmaskiner for ølglass, fordi de blir ødelagt hvis de vaskes feks sammen med glass som har blitt brukt til melk.
http://www.ringnes.no/omol/olskolepanett/kunstenasmakepaol/Sider/valgavolglass.aspx

Takker for flere forslag :)

Jeg vurderer å kjøpe flere meter med tappeslange i dag. Men jeg tviler på at 4mm er for grovt...? Tapper seff med kranen helt åpen, men jeg ser at ølet kommer alt for raskt. 1 uke med for mye trykk har sikkert gjort sitt for å lage skum, ja. Men jeg aner at øltapper ikke er god nok også. Tapperen er fra en sprayer-tank http://www.endtimesreport.com/pictures/Pressure_Sprayer.jpg (selve ventilkran midt på, vel og merke!). Den fungerte uten noe skumproblem på forige fat (enkel amber ale), faktisk litt for lite skum, synes jeg. Men bestilte meg en på-tur-tapper på ebay i natt, så håper den tapper stouten bedre med den.

Så hva gjør jeg nå? Kan jeg la ølet stå et par dager, tappe litt fra det for å lette på trykket... Vil det redde situasjonen min? Har desverre ikke overtrykksventil på disse fatene eller grundy-kobling, så jeg kan ikke lette trykket på den måten..

JensWiken skrev:
Tapperen er fra en sprayer-tank http://www.endtimesreport.com/pictures/Pressure_Sprayer.jpg (selve ventilkran midt på, vel og merke!).
det der er ikke lagd for å tappe øl, du burde kanskje nevt det til å begynne med, for det er nok der problemet ligger.. :p
hvordan har du koblet til fatet uten grundy kobling? bilder?
du kan lette på trykket i fatet ved å klemme ned den svarte(gummi) ringen lett med noe. men ikke trykk den for langt ned, da kommer det ut øl

Du kan trykke G.koblingen litt ned for å slippe ut trykket, øk så trykket litt så det akkurat kommer øl ut. Det kan ennå være for mye Co2 i ølet så at det skummer mye, men du kan redusere Co2 nivået på omvendt måte av hvor du øker det, slipp ut trykk, rist og slipp ut igjen.
Uanset om at vi kan tappe med trykket du har brukt er det for mye for ditt system.

tomv skrev:
JensWiken skrev:
Tapperen er fra en sprayer-tank http://www.endtimesreport.com/pictures/Pressure_Sprayer.jpg (selve ventilkran midt på, vel og merke!).
det der er ikke lagd for å tappe øl, du burde kanskje nevt det til å begynne med, for det er nok der problemet ligger.. :p
hvordan har du koblet til fatet uten grundy kobling? bilder?
du kan lette på trykket i fatet ved å klemme ned den svarte(gummi) ringen lett med noe. men ikke trykk den for langt ned, da kommer det ut øl

:)  Dette hadde jeg ikke sett, det gjør det ihvertfall vanskelig å unngå skum.

Hehe. Jeg har g-kobling. Jeg skreiv/mente at jeg ikke har overtrykksventil på fatet, og ikke overtrykksventil på selve g-koblingen. En får overtrykksventil på noen Grundy/G-koblinger, men har ikke funnet noen med en grei pris enda. Tror en må han annen type stig/innrør for å kunne slippe ut trykk. For å få ut luft ved lukking av fat m øl, så må en sette på kobling før en teiter pluggen helt til i fatet, kjøre inn litt co2, så kommer det ut på siddene av pluggen. Ikke lett å forklare for de som ikke er kjent med fatene.. Men de som kjenner til typiske fat og systemer som brukes på utesteder og bar/pub, så vet dere hva jeg mener :)

Nå er det bare å vente på ny kran i posten :) Tappern er samme som sikkert flere av dere bruker fra før av, slik minitapper som selges på petit. Men tappern min fungerte helt fint ved forige øl.. som sagt, så og si ingen skum i det hele tatt, for lite faktisk. Godt exempel er nest-siste glasset til høyre her: http://www.chicagobites.com/wp-content/uploads/2009/11/schwa_mustard_skin_and_wine.jpg slik skum var det ved helt fin karbonert ale ved tapping.

Tror ikke du får G-kobling som ikke vil slippe ut trykk hvis du presser koblingen litt ned på fatet.
Det som skjer er at stålringen i koblingen blir presset ned mot tetteringen i fatet, da er øl ut siden tett (litt etter hvor mye trykk det er i fatet)
deretter blir tetteringen på koblingen presset ned mot stålringen på fatet, presser du den sakte på hører du er pssst før det er helt tett på Co2 siden.

På vår G-kobling sitter det ei gummihylse inni/under skrumuttera på tilkoblinga for Co2. Denne virker som tilbakeslagsventil for Co2. Dersom vi fjerner denne hylsa, skrur alt sammen igjen, og kobler til vil du kunne slippe ut Co2 ved å løsne forsiktig på denne mutteren. Du må altså ha flaska med Co2 tilkoblet og avstengt, eventuellt blind slangen på en eller annen måte. Mulig din G-kobling ser anderledes ut.

Håper dette var forståelig  :brygging:

Dersom du slipper ut nesten all Co2 fra fatet og lar det stå noen dager så har ølet sluppet Co2 for å komme i likevekt. Prosessen kan eventuellt gjentaes.

Det jeg har gjort i forbindelse med overkarbonering er å tappe uten å tilkoble Co2. Etter forsiktig konsum over et par uker har ølet kvittet seg med tilstrekkelig Co2.

Beant skrev:
På vår G-kobling sitter det ei gummihylse inni/under skrumuttera på tilkoblinga for CO2. Denne virker som tilbakeslagsventil for CO2. Dersom vi fjerner denne hylsa, skrur alt sammen igjen, og kobler til vil du kunne slippe ut CO2 ved å løsne forsiktig på denne mutteren. Du må altså ha flaska med CO2 tilkoblet og avstengt, eventuellt blind slangen på en eller annen måte. Mulig din G-kobling ser anderledes ut.

Håper dette var forståelig  :brygging:

Dersom du slipper ut nesten all CO2 fra fatet og lar det stå noen dager så har ølet sluppet CO2 for å komme i likevekt. Prosessen kan eventuellt gjentaes.

Det jeg har gjort i forbindelse med overkarbonering er å tappe uten å tilkoble CO2. Etter forsiktig konsum over et par uker har ølet kvittet seg med tilstrekkelig CO2.

Jeg har en kobling som du beskriver og en kobling hvor det ikke er "lurt" å skru Co2 koblingen fra og til ofte, derfor gjør jeg det ved å trykke G-koblingen litt ned.

Sagt på en annen måte, jeg har en G-kobling hvor det er lett å koble fra slangerkoblingen så det enten tømmes for øl eller Co2, den andre G-koblingen er mer omstendig, tilbakeslagsventilene kommer ikke ut ved å skru av slangekoblingene, da er "trykk halveis ned" metoden enklere.

Takker for tips! Skal se på dette med å presse litt m koblingen. Setter meget stor pris på deres tips og diskusjoner! :)

Oddvar Demmo:
Jeg har nå vært nede og gjort tipset ditt, og jammen meg funka det ikke!  :ilike: Jeg trodde det bare var en kanal i toppen av røret i fatet, men co2 går tydligvis inn/ut på sidene oppe på systemet på røret, og øllet kommer selvfølgelig opp på innsiden av pakning (Stemmer?). Dermed har en "overtrykksventil" med trixet ditt :) Tappa ut all co2-trykk og gav fatet ca 0,3 bar. Tappet, og det kom seg med en gang! Nå skal fatet få stå og slappe av et 1-2 dager, så prøver jeg igjen.

Jeg sitter iallefall med en stout-test som inneholder kullsyre i hånden  :biersmile: En del gikk jo ut i litt for mye skum, men siden det var overkarbonert, så sitter jeg igjen med passe. Skal komme tilbake med rapport etter ølet har fått slappet av litt :ilike:

Takk for undervisningen, folkens! :)

Ny tapper/kran kom i posten i dag, mondtert og testet. Der fungerte ting som det skulle! Ikke noe skumproblemer, og jeg sitter med en godt karbonert stout på bordet  :biersmile:

MEN: Tappern holder ikke 100% igjen når jeg slipper "spaken". Siver litt øl ut.. Kan trykke litt på den oppå, så holder den på trykket, men jeg lar ikke koblingen m slangen være på fatet slik.. tar jeg ikke sjansen på. Noen tips? (er samme type som er på petit sine små tappere til corneliusfat)

Tilbake
Topp