Skylle bort pbw

Hei,
Hvor nøye skyller dere bort pbw?
Har hørt podcast til brewstrong uten å snappe opp dette, og finner heller ikke noe vha søkefunksjonen her. Med Star San gjelder jo Don't fear the foam osv, men har ikke hørt noe om dette for pbw. Vasking tar jo ikke akkurat lite tid og for sikkerhets skyld har jeg skylt veldig grundig, kanskje 5-7 ganger (vannet føles jo litt glatt med pbw, dette er kanskje en indikator?)
 
De sier i brewstrong podcasten at du kjenner det på glattheten på vannet. Altså, når vannet (og det du vasker) ikke er glatt lengre så er du ferdig å skylle.
 
Et spørsmål som forhåpentligvis ikke hører mer hjemme i tråden om bryggetabber:

Vi vasker flasker i pwb. Noemalt drukner vi dem deretter en gang i rent vann og til slutt en gang i starsanløsning før de settes oppned i noen minutter før tapping.

Vi tappet en ESB for noen dager siden og når jeg leste denne tråden kom jeg på at vi da glemte å drukne/skylle flaskene i rent vann.

Vi vasket altså flaskene i pwb-vann og skyllte dem kun en gang i starsanoppløsning.

Hva tror dere? Er det bare å helle ut de 207 (!) 0, 33 flaskene eller går dette greit?
 
Takker for svar. Høres ut som jeg kan roe litt ned på skyllinga. Etter 1 skylling er min erfaring at det vannet fortsatt er "glatt". Et minimum som fortsatt er tilstrekkelig er det interessante så hvis det normalt sett holder for Ørnegård er det vel nok.

Det du har gjort nå Ørnegård kan vel ses på som en stresstest av spørsmålet mitt, og om resultatet blir vellykket har vi en konklusjon...
 
Gjorde et eksperiment i kveld. Vasket en flaske med pbw og skyllte en gang med srarsanoppløsning. Fylle den med rent kaldt vann. Gjorde det samme med en flaske som jeg skyllte 5-6 ganger i bare rent vann.

Helte opp i to glass og sammenlignet smak.

Kunne ikke kjenne forskjell i det hele tatt.
 
Ørnegård skrev:
Vi vasket altså flaskene i pwb-vann og skyllte dem kun en gang i starsanoppløsning.

Dette har vi gjort på mange av våre brygg uten at vi har merket noe forskjell. Men vi har lagt om rutinene slik at alle flasker får seg en vask i rent vann etter pbw for sikkerhetsskyld.

Øystein
 
Jeg husker å ha lest at det er viktig å skylle PBW med like varmet vann enn det som ble benyttet til selve vaskingen, altså ikke med kaldere vann.
 
Tilbake
Topp