Skylling av mesk

Hei. Jeg er veldig ny når det kommer til ølbrygging. Har akkurat kjøpt med et 36 L BIAB sett og har et brygg (lucky jack APA) til gjæring. Veldig spent! Men lurer på noe når det kommer til skylling. Det jeg gjorde var å varme opp skyllevann i en annen kjele, for så ved hjelp av venn løfte opp meskeposen og skylle med målebegeret gjennom maten. Leser at mange folk skyller i en annen kjel og lar posen ligge der og trekke. Men som jeg forstår det, må vel da ha tre kjeler? En til å varme opp vann i og en til å skylle i, samt den store kjelen til selve meskingen og kokingen. Går det bra nok og bare skylle slik jeg gjorde? Eller er det bedre om posen for trekke i skyllevannet. Håper på svar.
 
Det går helt fint å gjøre slik du gjorde. Mange bruker et gjæringskar som "skyllekar" istf en tredje kjele, som du snakker om. Ulempen med denne varianten er at det du får skylt ut vil falle i temperatur, og det vil derfor ta lenger tid å nå koketemperatur på det ferdige brygget. Da jeg brukte BIAB gjorde jeg akkurat som deg, bortsett fra at jeg satte meskeposen på ei rist oppå kokekjelen og helte vann over. Kokekjelen sto da på varmeelementet på relativt svak varme for gradvis å nå koketemperatur samtidig som jeg skylte.
 
Enkleste og beste et å tilsette alt skyllevannet i kjelen med malten og røre kraftig rundt. Å sprinkle gjennom malt som er løftet ut av vørteren er lite effektivt.
 
Tusen takk for svar! Jeg syntes dette virker like så greit, om det da også funger like greit er det jo veldig fint. Jeg tenker også å bruke en rist, når jeg er alene neste gang.
 
Enkleste og beste et å tilsette alt skyllevannet i kjelen med malten og røre kraftig rundt. Å sprinkle gjennom malt som er løftet ut av vørteren er lite effektivt.

Så dy bare skyller igjennom meskeposen som fortsatt ligger i den samme kjelen? Høres greit ut, men har lest at man ikke skal røre i det, når man skyller, pga den høye temperaturen på vannet. At dette vil kunne få med seg bitterstoffer som er uheldig for ølet.. som jeg har skjønt da. Men er ny, så skal ikke si noen ting sikkert.
 
Enkleste og beste et å tilsette alt skyllevannet i kjelen med malten og røre kraftig rundt. Å sprinkle gjennom malt som er løftet ut av vørteren er lite effektivt.
Jeg har aldri brukt tid og krefter på å måle effektivitet, men pleide å treffe ganske bra på ulike oppskrifter da jeg brygget på denne måten. For min del var det viktigere å slippe å bruke mye tid på å varme opp vørteren enn å kunne spare en femmer på utgifter til malt.
Syns for øvrig det er greit å påpeke at den metoden du viser til her (som vel er uten meskepose) kan føre til uklar vørter pga røringa. Samtidig var vel spørsmålet fra trådstarter om hans metode var OK, og det er den.
 
Jeg har aldri brukt tid og krefter på å måle effektivitet, men pleide å treffe ganske bra på ulike oppskrifter da jeg brygget på denne måten. For min del var det viktigere å slippe å bruke mye tid på å varme opp vørteren enn å kunne spare en femmer på utgifter til malt.
Syns for øvrig det er greit å påpeke at den metoden du viser til her (som vel er uten meskepose) kan føre til uklar vørter pga røringa. Samtidig var vel spørsmålet fra trådstarter om hans metode var OK, og det er den.

Neida. Jeg mente med meskepose. Man heller oppi skyllevannet, rører kraftig rundt, resirkulerer noen liter til vørteren er klar og løfter opp posen og lar den renne av seg i f.eks gjæringskaret man skal bruke senere. Starter oppkok og når mesken har rent av seg tilsetter man avrenningene til kokekjelen.

I steden for å stå der og sprinkle litt og litt vann om gangen.. er det jeg tenker på.
 
Så dy bare skyller igjennom meskeposen som fortsatt ligger i den samme kjelen? Høres greit ut, men har lest at man ikke skal røre i det, når man skyller, pga den høye temperaturen på vannet. At dette vil kunne få med seg bitterstoffer som er uheldig for ølet.. som jeg har skjønt da. Men er ny, så skal ikke si noen ting sikkert.

Jeg synes det er en enkel og greit metode iallfall som gir deg bonus i form av at du får med litt mer sukkerstoffer av malten og.
 
Neida. Jeg mente med meskepose. Man heller oppi skyllevannet, rører kraftig rundt, resirkulerer noen liter til vørteren er klar og løfter opp posen og lar den renne av seg i f.eks gjæringskaret man skal bruke senere. Starter oppkok og når mesken har rent av seg tilsetter man avrenningene til kokekjelen.

I steden for å stå der og sprinkle litt og litt vann om gangen.. er det jeg tenker på.
Skjønner. Det å sprinkle litt og litt er tungvint når en er alene, for all del. Akkurat dette hadde jeg glemt - nå har jeg et tre-kjelers oppsett og da går jo sprinklingen av seg selv.
Men mener å huske at effektiviteten faktisk var bedre da jeg brygget BIAB; kanskje fordi jeg/vi skviset på meskeposen (selv om også dette er en smule omdiskutert mht å få ut tanniner).
 
Jeg synes det er en enkel og greit metode iallfall som gir deg bonus i form av at du får med litt mer sukkerstoffer av malten og.

Takk for svar! Kan du forresten fortelle meg hvordan man velger å skrive nytt inlegg her inne. Er så grønn på forum, at jeg ikek husker hvordan jeg fant frem første gang...
 
Bla til nederst i tråden, der finner du et skrivefelt. Med hvis du mener ny tråd så må du gå på et underforum og velge opprett ny tråd.
 
Tilbake
Topp