Skylling av PBW

Daniel Moltumyr

Norbrygg-medlem
Hørte på en podcast (som jeg ikke finner igjen) at det finnes testkit for å finne ut om man har skylt/renset nok til at PBW er borte.
Noen som gjør/har prøvd dette?

Skyller dere med varmt eller kaldt vann og hvor lenge?
 
Hørte på en podcast (som jeg ikke finner igjen) at det finnes testkit for å finne ut om man har skylt/renset nok til at PBW er borte.
Noen som gjør/har prøvd dette?

Skyller dere med varmt eller kaldt vann og hvor lenge?

Du skyller godt med vann som holder samme temperatur, eller varmere, enn den du vasket med.

Du kjenner fort om du har skylt nok, spesielt på plastikk. Den vil være glatt når det er PBW på den, og det motsatte når den er skylt ren.
 
Om du vil ha et fasitsvar så sjekk med PHmåler / PHpapir på det siste skyllevannet som renner av. Når det har samme PH som vannet fra kranen så er all flytende PBW borte. Husk å skylle med like varmt eller varmere vann enn det du vasket med.
 
Det ble snakket om en kaustisk/syre test. Idag skyller jeg med så varmt vann jeg klarer fra vvb. Dette er min fasit pr idag [emoji4]
Men jeg finner temaet interresant uansett

Sent fra min HTC U12+ via Tapatalk
 
Hvis du bruker litt Starsanvann etterpå så er basen nøytralisert fort i hvert fall. Hvis jeg vasker gjæringskar, så skyller jeg bare veldig raskt av PBW og putter greiene i Starsanvann.
 
Hvis du bruker litt Starsanvann etterpå så er basen nøytralisert fort i hvert fall. Hvis jeg vasker gjæringskar, så skyller jeg bare veldig raskt av PBW og putter greiene i Starsanvann.
Dette var en av de tingene jeg ville teste med et slikt kit. Men aner ikke hva kit som burde brukes

Sent fra min HTC U12+ via Tapatalk
 
PBW er vel ikke spesielt basisk? Jeg mente den viktigste funksjonen er at det oksiderer.

Dersom du bruker basiske vaskemidler og sure desinfiseringsmidler, så vil jo rester av vaskemiddelet øke pH-en i desinfiseringsmiddelet og redusere effekten av dette dersom du ikke skyller skikkelig.
 
PBW er vel ikke spesielt basisk? Jeg mente den viktigste funksjonen er at det oksiderer.

Dersom du bruker basiske vaskemidler og sure desinfiseringsmidler, så vil jo rester av vaskemiddelet øke pH-en i desinfiseringsmiddelet og redusere effekten av dette dersom du ikke skyller skikkelig.
Sju gram PBW i en liter Oslovann gir pH tett på 12. Så det er veldig basisk. Så det er riktig at det er en god idé å skylle av hvis man ønsker å bevare den desinfiserende effekten av Starsan. Evt kan man tidoble dosen av Starsan, dermed klemme pH ned i to, og ha godt overskudd til å tåle en del PBW-rester. Alt er lov, sier’em!☺️
 
Og for å geeke litt mer: minstedosen av Starsan (1,5 mL/L) i Oslovann gir pH 2,3. Du tåler 50mL av den tidligere nevnte PBW-løsningen i en liter Starsan-vann før det nærmer seg pH 3. Og med 100mL PBW-løsning på pH 12 så er pH i Starsanvannet dyttet opp til 3,6. Så konklusjonen: du skal slumse mye med skyllingen (eller ha veldig små volumer av Starsanvann) før du får trøbbel, så lenge du skyller bittelitt av med vann først. Men å putte PBW-vasket utstyr rett i Starsanvannet uten å skylle kan gi problemer hvis du har en stor vaskeøkt på gang og er gnien med Starsan.
 
Sist redigert:
PBW er vel ikke spesielt basisk? Jeg mente den viktigste funksjonen er at det oksiderer.

Dersom du bruker basiske vaskemidler og sure desinfiseringsmidler, så vil jo rester av vaskemiddelet øke pH-en i desinfiseringsmiddelet og redusere effekten av dette dersom du ikke skyller skikkelig.
Får legge til at ja, en av funksjonene er også at perkarbonatet frigjør peroksid som har en oksiderende og potensielt blekende effekt slik som hydrogenperoksid.

Nå skal vi ikke glemme at uavhengig av pH så er PBW noe man ikke vil ha (rester av) i mat eller drikke.
Jeg er jo prinsipielt enig i at vi ikke skal dytte i oss mer enn nødvendig av dette. Men kjemisk så snakker vi om natriumperkarbonat som brytes ned til natron/natriumioner/karbondioksid og peroksid som ganske raskt blir oksygen og vann, og natrium metasilikat som, etter nøytralisering med fosforsyre (Starsan) burde ende opp som løste ioner av natrium og fosfat, samt en potensiell utfelling av silisiumoksid-gel, eller eventuelt silisiumsyre. Silisiumoksid er kvarts, hovedbestanddelen i sand, og brukes som antiklumpemiddel i en del matvarer (E551). Det er, ut fra min kjemikompetanse, liten grunn til å være bekymret for PBW i vannløsning så lenge den er nøytralisert og oksygenet har fått herjet fra seg. Jeg ville derimot vært bekymret for å puste det inn! Eventuelle hardcore kjemikere på forumet inviteres til å belyse dette ytterligere hvis jeg skulle ha bommet på noe! :)
 
Det er, ut fra min kjemikompetanse, liten grunn til å være bekymret for PBW i vannløsning så lenge den er nøytralisert og oksygenet har fått herjet fra seg. Jeg ville derimot vært bekymret for å puste det inn! Eventuelle hardcore kjemikere på forumet inviteres til å belyse dette ytterligere hvis jeg skulle ha bommet på noe! :)

Dette er interessant. Jeg opplever at PBW støver en del, og har opplevd å puste inn bitte litt av dette støvet som er blitt virvlet opp ved håndtering, og det er ikke veldig behagelig. Jeg har i etterkant begynt med støvmaske når jeg mikser og trikser med PBW. Er det PBW i støvform som ikke er bra, eller er dampen som kommer fra blandingen etter at man har mikset pulver og varmt vann også 'problematisk'?

Hva bruker folk av verneutstyr når man håndterer PBW?
 
Dette er interessant. Jeg opplever at PBW støver en del, og har opplevd å puste inn bitte litt av dette støvet som er blitt virvlet opp ved håndtering, og det er ikke veldig behagelig. Jeg har i etterkant begynt med støvmaske når jeg mikser og trikser med PBW. Er det PBW i støvform som ikke er bra, eller er dampen som kommer fra blandingen etter at man har mikset pulver og varmt vann også 'problematisk'?

Hva bruker folk av verneutstyr når man håndterer PBW?
Jo, støvet er ubehagelig.
Jeg holder pusten....
 
Tilbake
Topp