Skylling - Hvor mye og hvor lenge - Hvor viktig er temperatur

Lurer på hvor mye og hvor lenge man skal skylle for å få ut mest mulig søtstoff ut fra mesken.

Når det kommer til temperatur, hvor viktig er det at denne holdes stabil og i henhold til oppskrift. Kjørte første sats noensinne, og hadde ikke eget kokekar til skylling.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Lurer på hvor mye og hvor lenge man skal skylle for å få ut mest mulig søtstoff ut fra mesken.

Når det kommer til temperatur, hvor viktig er det at denne holdes stabil og i henhold til oppskrift. Kjørte første sats noensinne, og hadde ikke eget kokekar til skylling.


Sent from my iPad using Tapatalk

Det spørsmålet finnes det ikke noe svar på, tror jeg.
Hvis du skyller ut mest mulig søtstoff, får du et tynt og beskt øl.

Å få høyest mulig effektivitet bør ikke være noe mål - men å få god effektivitet er greit. Poenget er at mye av det som driver opp effektiviteten, vil gå ut over kvaliteten - og den ekstra kvaliteten du får ved å bruke litt mer malt, er vel.verd det den ekstra malten koster.

Svaret på spørsmålet ditt må bli:
1. Det finnes flere måter å skylle på. Velg den som passer deg best.
2. Det er det ølet du skal brygge, som bestemmer hvor mye vann du skal bruke.

Mesketemperaturen er viktig, og det viktigste er å treffe i starten, siden det meste av konverteringen av stivelse til sukker skjer ganske fort. Mesker du høyere enn beregnet, vil du få et fyldigere, søtere og litt svakere øl enn beregnet. Mesker du lavere, blir det et ttynnere og sterkere øl enn du ønsket. Forskjellene blir ikke nødvendigvis veldig store, og få ikke panikk om du bommer noe.
 
Sist redigert:
Jeg kan vel legge til at det sjølsagt finnes ting du kan gjøre som er helt greie i forhold til kvalitet. Å gå opp til 76-78 grader før du tapper ut gjør vørteren mer lettflytende, og dermed får du ut mer av sukkeret. Du vil også få litt høyere utbytte om du legger inn et startsteg på rundt 40 grader - hvis du ellers synes det er bryet verd:).
Men som sagt; det er et sidespor å bli veldig opptatt av effektivitet. Det er mange forhold ved mesken som påvirker det ferdige ølet, og når du kommer inn i det, finner du fort ut at effektiviteten langt fra er det som det er mest interessant/nyttig å prøve å manipulere.
 
Effektiviteten får komme i andre rekke for min del. Nå til å begynne med ønsker eg å lære og perfeksjonere min egen bryggeteknikk for å lage et så godt øl som mulig :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Effektiviteten får komme i andre rekke for min del. Nå til å begynne med ønsker eg å lære og perfeksjonere min egen bryggeteknikk for å lage et så godt øl som mulig :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Særs fornuftig. Finn en måte å brygge på som funker for deg i forhold til det du har av muligheter i boligen din, og i forhold til det du kan bruke av tid. Enkelt er bra, for det gjør deg mindre stressa, og gir deg bedre muligheter til å ha kontroll. Standardiser det du gjør, så blir det mulig å styre/beregne/kontrollere/forutsi - det er forutsetningen for å lage godt/stadig bedre øl. Og så er det mye morsommere når det er du som styrer, og ikke tilfeldighetene.
 
Tilbake
Topp