Skylling (igjen)

Har 50L kjele som jeg mesker i samt 50L kjele til koking. Jeg lager alltid batcher på ca 25L. Plages litt med dårlig utbytte i dette oppsettet så skal prøve meg litt fremover for å forbedre OG. Partiskyller nå men har også tenkt å skylle kontinuerlig for å se om dette bedrer utbytte, samtidig som jeg sirkulerer.
Det jeg lurer på er hvor lenge bør jeg skylle og hvor mye vann skal jeg bruke? Er det noen tommelfingerregel på dette? Har lest litt forskjellig om dette på forumen. Jeg har lest noe om at man bør skylle med så mange liter man vil ha vørter før kok men jeg synes det blir ekstremt mye vørter som må kokes ned. Gjelder dette også partiskylling? Etter mine beregninger ender jeg på 38L vørter til kok på 11 kg malt, og da blir det å ta timesvis for å koke ned.
Noen forslag?
 
Du må jo ha nok vørter til kok for å treffe estimert volum etter kok.

Jeg brygger og 25 liter, i gjæringskar. Legger igjen ca 1.5l trub og starter 60 min kok ved 32l.

hva er tallene dine? Avkok, estimert til trub etc.

Det letteste er jo bare å skylle med nok vann til du får estimert preboiø volum. Altså mengden som skal i karet +det du legger igjen til trub + avkok.

Jeg skyller med akkurat nok vann til at meskekjelen er tom samtidig som jeg treffer pre boil volum.
 
Tenk også over hvordan du "henter" vørter når du sirkulerer og skyller, sjekk flow på ulike oppsett i How to brew så får du sikkert noen gode ideer. Har du falsk bunn er det bra med en sentrert pickup så lavt som mulig.
 
Takker for svar. Sliter veldig med dårlig utbytte i oppsettet mitt. Brygget nøgne ø #100 idag med 11kg malt. Har brygget den en gang før og fikk dårlig utbytte da også, måtte spe på med spraymalt dengang. Mesket nå med 28L vann på 65 grader (glemte meg èn gang under bryggingen så tempen havnet èn gang på 71-72 grader, men fikk det fort ned igjen). Deretter skylling med 16-18L, kontinuerlig med autosparge, tok ca 30-45 min. Endte på 30-31L til kok. 27L i gjæringsbøtta (ble endel ekstra thrub med i karet, ser nesten ut som 4L grums nederst i bøtta). OG 1.073. (Skulle hatt 1.092 ifølge oppskriften).
Hvor kan jeg hente mest for å forbedre utbytte?
Jeg kverner malten selv og har egentlig funnet perfekt malingsgrad så jeg tror ikke jeg bør male finere.
 
Naturlig at det blir lavere utbytte på kraftige øl. Du har mer vann i mesken og dermed mindre igjen til skylling.

Om det er mulig kan du prøve med litt tykkere mesk, og dermed ha mer vann igjen til skyllingen.

Eller så kan du justere oppskriften i forhold til effektivitet Ved å øke maltmengden eller minke batch størrelsen.
 
Tror dette er ett vanlig problem for mange som akuratt har kommet igang. Sliter selv med å treffe på både OG og riktig volum i kokekjelen. Ender alltid for lavt på begge. Treffer jeg på Volum har jeg lettøl =)

Blir bedre å bedre for hvert brygg, men hvis noen har lyst på lettøl har jeg 150 liter stående fra de 3 siste rundene...
 
Skal prøve mindre meskevann og mer skyllevann for å se om dette hjelper. Kanskje det er for mye sukker som blir værende igjen i kornet. Dere som brygger 25L batcher i 50L kjeler, hvor mye meskevann pleier dere å bruke?
 
Min erfaring er at antall liter skyllevann per kg malt har mye å si for utbyttet av meskingen. Jeg justerer antall liter meskevann per kilo malt til en plass mellom 2,5 og 4 liter for å ende opp på ca. samme antall liter skyllevann per kg malt. Da får jeg stort sett alltid en effektivitet på ca. 75 % ved BIAB og partiskylling. Dette funker som bare det for min del, og jeg bommer aldri på OG med mer enn +/- ett "poeng" med denne metoden.
 
Ok.
I ett 11 kg brygg:
2,5L/kg gir ca 27,5 L meskevann, 11kg malt trekker 11 L vann, slik at man ender på 16,5L vørter som ligger igjen i kjelen dersom man tenker at malten har tatt til seg 11liter vann. Om jeg skal ha 32L til kok, skyller jeg med 15,5L for å ende på ca 32L.

Jeg mesket med vann (28L) og skylte med en plass mellom 16-18L. Likevel med effektivitet på drøye 50%. Jeg får ikke dette til å stemme. Om jeg skulle mesket med mindre vann vill det blitt mindre enn 2,5L/kg.
 
Skal prøve mindre meskevann og mer skyllevann for å se om dette hjelper. Kanskje det er for mye sukker som blir værende igjen i kornet. Dere som brygger 25L batcher i 50L kjeler, hvor mye meskevann pleier dere å bruke?

Vanlig tykkelse for mesk er fra 2 til 4l vann per kilo korn. Med 28l på 11kg er du på 2,5L/kg. Du kan fint gå litt under 2l/kg forutsatt at du ikke har mye dødplass i systemet.

Blir mesken for tykk kan det føre til problemer med å konvertere umaltede tilsetninger som flaket hvete/havre, eller mesken kan pakke seg for tett og gi problem med skyllingen. Prøv deg frem.

Geometri på meskekaret kan ha noe å si også, er mesken bred og lav kan det bli lettere for at skyllevannet følger kanaler i mesken.

Jeg ville ikke brukt for mye energi på dette. Koster ikke mange kronene å justere opp maltmengden slik at du treffer OG. Er ikke du på ca 65% på den #100 batchen? Det er ikke så ille på en såpass kraftig øl. Barleywine (som vel #100 er) kokes ofte i flere timer for å nå SG, det er helt vanlig for denne øltypen.

Lav effektivitet er ikke bare negativt heller. Med for høy effektivitet risikerer du å vaske ut tanniner og slikt fra skallene på kornet fordi den siste vørteren du tapper ut av mesken blir veldig tynn og pH blir for høy. Som regel blir ølet bedre med mindre aggresiv skylling. Ser noen sier de har over 90 prosent effektivitet, da lurer jeg på om ølet blir noe godt? tommelfingerregelen er å alltid avslutte skylling hvis SG kommer ned på 1.01 eller pH opp på 5,8.
 
ja jeg kjører utmesk, varmer opp til ca 78-80 grader. Fremgangsmåten på bryggingen: Mesket i 60 min og sirkulerer hele veien. En svakhet i oppsettet mitt er at vørteren ikke fordeles over hele overflaten ved sirkulering. Men har litt vanskelig for å tro at dette har så voldsom mye å si for diskrepansen i utbytte.
Rører ofte i mesken, 4-6 ganger. Kontinuerlig skylling over 45 min, da også samtidig sirkulering. deretter kok.
Kanskje jeg alltid bør meske i 90 min?

SindreW - takker for betryggende ord. Tror jeg skal øke litt på maltmengden slik du sier, koster jo nesten ingenting for litt ekstra malt :)
 
Nå tror jeg at jeg akkurat oppdaga mitt problem. Utmesk? Har søkt men finner ikke nok info. Kan noen forklare hvordan de skyller?

Jeg varmer opp vann til 70-80 grader og heller forsiktig over mens vørtern samtidig renner ned i gjæringskaret. På denne måten avgjøres utbytte, både OG og Volum av god gammal dags flaks.

Savner en skikkelig tråd om skylling her så kanskje dette kan bli det om noen har tålamod til å beskrive prosessen i detalj.
 
Masker i kjele på 36 liter, hiver meskeposen over i gjæringskar og heller over skyllevann som holder 78 grader. Lar posen ligge i 15-20 min før jeg heiser den opp og lar den renne av seg.
 
:
Nå tror jeg at jeg akkurat oppdaga mitt problem. Utmesk? Har søkt men finner ikke nok info. Kan noen forklare hvordan de skyller?

Jeg varmer opp vann til 70-80 grader og heller forsiktig over mens vørtern samtidig renner ned i gjæringskaret. På denne måten avgjøres utbytte, både OG og Volum av god gammal dags flaks.

Savner en skikkelig tråd om skylling her så kanskje dette kan bli det om noen har tålamod til å beskrive prosessen i detalj.
Enkelt fortalt (fra en nybegynner); Utmesk: varme opp HELE mesken til 76-78gr. Dette minsker viskositeten I mesken, slik at det blir lettere å skylle ut sukkeret som befinner seg I malten (sukkeret blir mer tynnflytende).
 
Er det noen som har en referanse til artikkel, bok eller video som drøfter forklarer denne delen av prosessen? Skulle gjerne fordypet meg i dette.
 
Det var en lang artikkel om skylling i BYO for en tid tilbake. Finner selvfølgelig ikke det bladet nå, men kort fortalt mente artikkelforfatter at kontinuerlig skylling gir best utbytte. Noe av grunnen var at maltsengen da aldri faller sammen. Sukkerstoffene vi er intressert i, blir da flytende i mesken og mesteparten blir med ut til kokekjelen. I tillegg poengterte han at tålmodighet også var viktig. Det skulle bare sildre ut av meskekjelen.
BIAB blir selvfølgelig et annet ballgame.
 
Hvorfor blir BIAB et annet ballgame? Vi brygger BIAB med kontinuerlig skylling. Utbytte har ligget på 80% etter at vi gikk over til det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp