BjarteM
Norbrygg-medlem
Helt fersk på ølbrygging, så lurer vel på det aller meste.
Vi har en BB60 v3, og denne har en (løs) rist som mesken ligger oppå. Tappekranen er under risten.
Jeg tilsetter 5 liter pluss 2 liter vann pr kilo malt. Så langt er alt bra.
Når jeg skal skylle sier manualen at jeg skal tilføre vann samtidig som jeg tapper ut, og at dette skal ta opp til 90 minutter. Jeg skal passe på at det hele tiden ligger litt vann over mesken, untatt til slutt.
Problemet er at jeg ikke er helt sikker på når "helt til slutt" er. Noen spørsmål:
Vi har en BB60 v3, og denne har en (løs) rist som mesken ligger oppå. Tappekranen er under risten.
Jeg tilsetter 5 liter pluss 2 liter vann pr kilo malt. Så langt er alt bra.
Når jeg skal skylle sier manualen at jeg skal tilføre vann samtidig som jeg tapper ut, og at dette skal ta opp til 90 minutter. Jeg skal passe på at det hele tiden ligger litt vann over mesken, untatt til slutt.
Problemet er at jeg ikke er helt sikker på når "helt til slutt" er. Noen spørsmål:
- Skal jeg alltid skylle med en fast menge vann? Ellers skal jeg skylle med nok vann til å fylle karet med 25l vørter? (Det er et 25L sett)
- I karet under tappekranen ligger det flere liter med ordentlig grumsete vørter. Skal denne være med, slik at jeg må holde opp med å skylle med vann litt før?
- På det første koket glemte jeg å sjekke OG. På kok nummer to (APA) fikk jeg 1040 (preboil 54 grader) og 1050 (after boil 20 grader). Mulig dette er litt lavt. I så fall, hva gjør jeg neste gang for å styre mot bedre verdier?