Skylling, nok en tråd

Forvirret

Norbrygg-medlem
Laget et øl i går hvor skyllinga ble litt utenom det vanlige.
Bruker biab og etter mesking løftes posen over i en bøtte med rist i bunn og kran.
Varmer opp vørteren til 78C igjen og tømmer den over malten (i bøtta) og lar det stå noen minutter for at grumset skal sette seg. Sirkulerer så noe med litermål og fortsetter med skylling. Bruker bare et litermål til dette. Ca tre kvart liter vørter pr minutt.
Feilberegnet i går mengde skyllevann slik at volumet ble litt for lite og gravity var rundt 1.020 ved skylleslutt. Varmet da opp noen liter vann og tømte over den mer eller mindre tørre malten. Det tok litt tid før det begynnte å renne igjen. Målte gravity på slutten av denne skyllinga og registrerte til min forbauselse at den var 1.030. Mao, det må ha vært mye sukker igjen etter ordinær skylling. Øste bare vann over, ingen røring i malten.
Så er dette måten å gjøre det på?
 
Søk på partiskylling så skal du finne. Ev batch sparge på engelsk
 
Brukte partiskylling i starten men sluttet med det da det ble så uklar vørter.
Har lest, også om batch sparge, men det er ikke alltid så lett. Som en tidligere kollega svarte da han ble spurt om engelskkunnskapene i forbindelse med en ny jobb;
" Ja eg kan no sopass engelsk at eg klara å bestilla meg ei pils"
-Han fikk jobben :D

Link til parti/batch skylling med noenlunde klar vørter før kok?
 
Brukte partiskylling i starten men sluttet med det da det ble så uklar vørter.
:D
Link til parti/batch skylling med noenlunde klar vørter før kok?
Med BIAB er det som du sier utfordrende å få helt klar vørter etter skylling, selv om du kan resirkulere litt manuelt dersom du har kran på kjelen og ta det værste grumset.
Nå er det ikke som jeg vet noen sammenheng imellom klar vørter og klart øl. Noen tar jo med all trub i gjæringskaret uansett der det bunnfeller og klarner.

Skal du ha klar vørter kan du la den stå og bunnfelle en times tid eller mere før tapping til gjæringskar etter avkjøling. Da kan du få klar vørter og skilt ut det værste av trub'en. Gir det bedre resultat ? vet ikke så mye om det.

https://forum.norbrygg.no/threads/rad-til-a-bedre-effektivitet-med-biab.27041/page-2#post-296243
https://forum.norbrygg.no/threads/forbedring-av-prosess-mesking-skylling-i-igloo.28361/#post-290907
 
Sist redigert:
Når du løfter posen opp så presser du sammen maltsengen. Det heter stucked mash. Skal du ha ut sukkeret så er litt røring og sirkulering det som
Skal til.
 
Har ikke kran montert og har lite lyst å gjøre det. Tror jeg lett kan ødelegge koketoppen med en kran stikkende ut av gryta. Koker på kjøkkenet. Men kran og verktøy til montering har jeg.
Klar vørter før kok ønskes da gryta kun er på 30l. Så grumset kan godt få være igjen i malten.
Det samme gjelder etter nedkjøling. Grums tar opp plass i bøtta og med dårlige skuldre så blir det litt lettere å bære. Har enkelte ganger gjæret i to kar med grumset samlet i det ene. Går greit det.

Glenn, det var det som var så merkelig. Posen ble løftet ut etter mesking og ikke noe mer røring før sirkulering og skylling. Rørte heller ikke før siste skylling. Likevel var det mer sukker på slutten av denne enn i ordinær skylling.
Har også fått effektivitet (iht beercalc) på opp mot 90%. Litt røring måtte da til pga stuck mash. Og brukte laang tid å skylle. Gjør kanskje et forsøk til hvor jeg tømmer noen liter vann over etter at ordinær skylling er ferdig.
 
Med den effektiviteten på 90% du har ( well done man ) så er det ikke noe mere å hente på bedre skylling

Også godt gjort å få stuck mash med BIAB
 
Med mye rug og hvete så renner det ikke så snart gjennom posens bunn. Tror det går lite gjennom i sidene for posen ligger klistret til bøtta. Og 90% er heldigvis ikke normalen for skyllinga tok så lang tid.
 
Tilbake
Topp