Skylling og skyllekar

Hei igjen. Takker for tidliger svar. Forumet er kjempebra!!!!

I dag har jeg et kokekar på ca 80 liter med varmekolbe ca 5 kw som jeg koker vørteren i. Som meskekar bruker jeg gjæringskarene og så flytter jeg mesken over i et skyllekar.( For lite skyllekar til 50 liter vørter )
Har tenkt å lage et skyllekar som passer inni kokekaret , og la en pumpe sirkulere fra bunnen av kokekaret til sprinkler over skyllekaret. Varmekolben blir termostatstyrt, mengde veske blir oppmålt før skylling. Mesking som før.

Spørsmål:
Er det fornuftig å gjøre det på denne måten når jeg i dag har for lite skyllekar ?
Hvor viktig er konstant skylletemperatur, og hvor mye avvik ( + - ) kan det være under skylling ?
Hvor får jeg tak i rustfri plate med huller i som kan brukes til sil ( bunn i skyllekar ca 50 cm ) ?
Er det medlemmer som har andre løsninger ???
Asbjørn
javascript:void(0);
Cheesy
 
Du kan gjøre det superenkelt med kjølebager da...

1 som meskekar og 1 til å ha vaskevannet i.. i USA finnes det ferdige løsninger for å lage meskar... (bazooka og kewler kitz fra www.zymico.com, selges fra f.eks www.northernbrewer.com)

Har selv bestillt et større meskekar i form av rolls royce av kjølebager, en 65 liter (70 quart) Coleman Extreme til akkurat under tollgrensen, men med grisedyr frakt da...

Jeg svarte vel egentlig ikke på spørsmålet ditt, men ville bare kaste ut en ide om åssen du kan løse det.

Hvor mange liter brygger du per brygg? Vil tro at en 70 quart kjølebag er stor nok for 70 liter :)
 
Tilbake
Topp