Skylling på speidel

vi brygger ofte størst mulige batcher på vår 50l, typisk 65-70l.

Med 55l vann til mesk og 13-14kg malt blir det fort litt skylling som tar tid og en del vann utenom skyllingen.

Det snakkes stadig om at avrenning ikke skal være under 1.004, noe som egentlig ikke har vært noe problem for oss. Har heller aldri merket noen usmak fra for mye skylling.

En liten ide jeg fikk er når mesking er ferdig å tappe av f.eks 25-30l vørter og erstatte med skyllevann og kjøre skyllingen nedenfra med pumpene i si ti min før maltrøret heises for avrenning og avtappet vørter tilsettes til koking.

Noen som har prøvd eller har innvendinger mot prosessen?

Tanken er å forenkle skyllingen og spare tid primært.
 
Synes det var en god idé som er verdt å prøve ut. Det blir på en måte en mellomting mellom no sparge med fullt meskevolum og vanlig skylling.
 
Høres ut som en god idé. Gi oss gjerne en oppdatering med effektivitet når du har prøvd det.
 
Regnet kjapt på det. 55l til mesking, 12,5kg pilsnermalt, 80% effektivitet. Tapper av 30 liter vørter, tilsetter 30l vann. Da vil "skyllevannet" være på 1,022. Antar at det er tynt nok til å vaske ut rimelig effektivt.
 
Stå på, dette har jeg trua på. Skulle prøvd det selv hadde det ikke vært for at jeg sjelden bruker Speidelen på vinteren.

Hvis det vannet du tilsetter er omtrent på kokepunktet har du perfekt utmesk/skylletemperatur på direkten.

Eneste minus er at den vørteren som er tappet av blir kaldere og må varmes igjen, men det tar så ikke lang tid. Det er jo mulig å sette termostaten på kok når du begynner å skylle gjennom malten.
 
Nå er skyllemetoden sjekket med et brygg på 14,3kg malt som med 75% effektivitet skulle gi 70l på 12,3 brix

Siste 3-4kg malt ble tilsatt etter en halvtime mesking og det ble rørt 4 ganger underveis i mesken.

Etter 15 min på 72 grader tappet vi av 30 l vørter på 16 brix og tilsatte 30l 80gr vann som ble sirkulert i et kvarter under utmesk. Når maltrøret ble heiset helte vi gjennom ca 4l kaldt vann. Når maltrøret var fjernet helte vi tilbake de 30 literne vi tappet av.

Etter koking og justering av volum endte vi med 68 liter til gjæring med 13,4 brix.

Hva som gir største bidraget til økt effektivitet vet vi ikke, men skyllingen så meget effektiv ut. Sukkerinnholdet under skylling økte meget raskt. Tror to tilsetninger av malt også var positivt ift sirkulasjon. Siste vi gjorde nytt var å bruke 300g surmalt for pH regulering.
 
Denne måten å skylle på har jeg ikke tenkt på før.

Jeg brygger på en Speidel 50, men lager stort sett 25 liter batcher. Jeg mesker da med 25 liter. Hvor mye vørter bør jeg da tappe ut, og hvor mye skyllevann bør jeg tilsette? Jeg har ved "vanlig" skylling forholdt meg til at det er et 1/1-forhold mellom antall kg gryn og antall liten vann som forblir i mesken etter skylling. Betyr det i så fall at jeg tilsetter et volum som tilsvarer volumet som ble tappet av + antall liter tilsvarende antall kilo gryn?

Hvor lenge skylles det?
 
Volum skyllevann blir som ellers, altså avhengig av hva du mesker med og ønsket volum til kok. Med 25l batch blir det en utfordring å dekke varmeelementene med denne metoden og vanlig maltrør. Kort rør har jeg aldri brukt.
 
Tilbake
Topp