Slange mellom øl-ut kobling og tappekrane?

Hei. Ser det er forskjell på størrelsene på niplene på ølkobling og tappekraner. Hvilken størrelse på slange vil passe begge best? Eller må man ha noen overganger? Holder på å snekre sammen noe på homebrewstuff, og der er niplen på kran 3/16" og ølkobling 1/4". Har et prosjekt der lengde på slange vil være ca 5-7 meter.
 
Har akkurat handlet en del deler selv, men ikke mottatt og testet. Ifølge morebeer.com (og flere andre) så skal det gå greit å tre 3/16" slange på 1/4" nippel om du varmer enden av slangen i varmt vann først.
 
Er et noen som har prøvd dette og fått det til?
Jeg har nettopp kjøpt meg 3/16 slange, 1/4" slange og John Guest kobinger for nytt oppsett av fat med tappeslanger. Men det hadde vært veldig greit om jeg kunne slippe de tykkere slangene og bare brukt 3/16. Jeg skal bruke Picnik kraner i andre, men de har vel i også 1/4" kobling? Fint med færrest mulige potensielle lekkasjepunkt i tappesystemet.
Terje, hvis du skal ha 6-7 meter med 3/16" rør vil det renne ganske langsomt. Men det finner du nok ut av.
 
EspenL skrev:
Har akkurat handlet en del deler selv, men ikke mottatt og testet. Ifølge MoreBeer.com (og flere andre) så skal det gå greit å tre 3/16" slange på 1/4" nippel om du varmer enden av slangen i varmt vann først.
Det går greit.
3/16" er 4,7 mm, og 1/4" er 6,3 mm slik ca. Det er ikke store forskjellen, og 3/16" slange går fint. Ihvertfall tykkvegget ølslange. Jeg har klemt slange med ID 3mm utenpå 1/4" nippell :)
 
Tilbake
Topp