Slange-skjøte?

Etter alt for mange infeksjoner og kødd med bryggingen så prøver jeg å være så hard på renholdet som det er mulig å være. Det største problemet jeg har nå er beluftningssteinen til O2-flaska mi. Jeg tør ikke å koke den mens den er kobla til O2-flaska. Mulig dette er irrasjonelt, men det virker ikke trygt for meg. Å ha steinen i starsan slår meg som ikke godt nok, og jeg mener å ha notert meg at "forced wort"-testene mine fortere har aktivitet på de bryggene hvor jeg bruker O2. Så da har jeg endt opp med å av og til kutte slangen for å koke steinen. Men dette er jo ikke en varig strategi.

Finnes det noe skjøtegreier som jeg kan sette på slangen så jeg kan klikke av den delen med steinen og koke den, og så enkelt sette den på igjen? Jeg har allerede et skjøte fra "stor" til "liten" slange, men etter litt "tug and pull" virker det ikke som om den er laget for "fast release". Hvis noen har tips, gjerne ting som kan kjøpes hos bryggselv tas det i mot med takk!
 
Jeg har en sånn John Guest hurtigkobling, og den fungerer utmerket. Kobler bare fra slangen med steinen og koker begge deler i 10 minutter under bryggingen. Deretter lar jeg det ligge i Starsan til det skal opp i vørteren.
 
JG funker fint. Jeg pleier bare å kappe av den 3/8 stubben når jeg skal koke steinen og så sette på en ny.

Men. Nå kom jeg på noe smart, dette skal jeg selv bestille når jeg får tid.

I enden av en 3/8 slange setter man på en JG 3/8 til 1/4FFL, og så skaffer seg stein med tilsvarende gjenger. Så er det bare å skru av og på steinen.

https://www.maltmons.no/products/john-guest-female-adaptor-14-ffl

Og på ali kan man søke etter diffusion stone mfl og kjøpe med 0.5 micron.
 
Sist redigert:
Det er jo ellers også en meget god følelse å rote rundt i gjæringskaret med tryllestaven sin. Mye bedre enn den slappe slangen.
Jeg har en slik stang, dog kjøpt vesentlig dyrere fra Amazon... skulle bare ha visst om BrewShop
 
Etter alt for mange infeksjoner og kødd med bryggingen så prøver jeg å være så hard på renholdet som det er mulig å være. Det største problemet jeg har nå er beluftningssteinen til O2-flaska mi. Jeg tør ikke å koke den mens den er kobla til O2-flaska. Mulig dette er irrasjonelt, men det virker ikke trygt for meg. Å ha steinen i starsan slår meg som ikke godt nok, og jeg mener å ha notert meg at "forced wort"-testene mine fortere har aktivitet på de bryggene hvor jeg bruker O2. Så da har jeg endt opp med å av og til kutte slangen for å koke steinen. Men dette er jo ikke en varig strategi.

Finnes det noe skjøtegreier som jeg kan sette på slangen så jeg kan klikke av den delen med steinen og koke den, og så enkelt sette den på igjen? Jeg har allerede et skjøte fra "stor" til "liten" slange, men etter litt "tug and pull" virker det ikke som om den er laget for "fast release". Hvis noen har tips, gjerne ting som kan kjøpes hos bryggselv tas det i mot med takk!

Kan det hende at raskere aktivitet i "forced wort"-testene skyldes bedre vekstvilkår i form av mer oksygen? Uansett er det nok lurt å kunne sterilisere brusesteinen skikkelig. Har lyst på sånn stav sjøl...
 
Da har jeg også bestilt. Ingen grunn til å la være.

Forced wort kommer tidligere i gang enn hovedgjæring.
 
What? Forced wort er jo på høyere temperatur, mer oksygen og mer gjær, så det bør jo komme igang tidligere.
Du blander begrepene forced wort og forced fermentation, her er definisjonene
The “forced wort” test basically tells you whether your wort is stable and free from contamination
The “forced ferment” test tells you what the maximum attenuation you could get for that wort and yeast combination is.
 
Du blander begrepene forced wort og forced fermentation, her er definisjonene
The “forced wort” test basically tells you whether your wort is stable and free from contamination
The “forced ferment” test tells you what the maximum attenuation you could get for that wort and yeast combination is.
Ah! My bad.
 
Tilbake
Topp