Slanger til varm vørter/skyllevann

Eduard

Norbrygg-medlem
I forbindelse med et hjemmebryggeri som jeg bygger sammen med to venner så lurte jeg på om det finnes noen andre slanger enn silikonslanger som man kan bruke til varmt vann og varm vørter. PVC-slanger er som tidligere sagt ikke anvendelige til dette formålet, men hvilke slanger kunne man brukt istedenfor (gjerne gjennomsiktig) uten å måtte ty til silikonslanger. Vet noen om en butikk som selger noe sånt?
 
VWR selger teflon slanger. De burde være ypperlige. Stivere enn PVC men med riktig diameter på delene og slangene så blir det tett.
 
Ikke sikker, men det er det jo bare til å spørre dem om. Jeg vil annta at de er det.
Jeg så at silikonslangene vi bestilte fra VWR forrige gang var stemplet med næringsmiddelgodkjent.
Bortsett fra VWR (www.vwr.com) så fører også chemi-teknik teflonslanger såvidt jeg vet.
Ellers finnes også Chiron i trondheim som fører laboratorieutstyr og kjemikaler, deriblant teflonslanger.
 
Jeg forstår at disse teflonslangene er stivere en PVC-slanger. Hvor stive?
Jeg har selv ønsket meg en næringsmiddelgodkjent fleksibel slange jeg kan bruke for å fylle varmt vann fra krana (jeg har en splitter ny varmtvannstank i nytt hus!) rett opp i mesketanken, og helst med mulighet til å ha en dusj/sprøytepistol eller liknende avstenging i enden. Silikonslanger tåler jo ikke trykket fra vannettet. Jeg har likevel endt opp med en silikonslange, men da uten noe som stenger av vannet i andre enden. Så har jeg i tillegg en vanlig hageslange av gummi som brukes sammen med spørytepistol for å spyle tankene rene med varmt vann.
 
De er såpass stive at man kan få knekk på de, så kanskje ikke ideelt.
Bortsett fra det finnes jo polyetylenforete slanger. De er ofte mykere;
http://iacnorge.no/slanger.htm
 
Jeg har sett sånne silikonslanger som har en armert mantel av en annen materiale rundt. Jeg vet ikke hvor de ble kjøpt, sikkert hos Tess eller noe sånt til langtfra en billig penge, men det er ihvertfall silikonslanger som tåler trykk. Har ellers opplevt en sprukket silikonslange engang, det var under vasking av hjemmebryggeriet og jeg var ikke langt fra å få chempro (lutvarianten) rett i øynene...
 
Slanger som garantert tåler varmt vann er ofte dyre, på jobben hos meg bruker vi dusj-slange på 20 meter når vi spyler gulvet.
Tåler ikke all verdens juling, og jeg vet ikke om de er næringsmiddelgodkjente men koster ihvertfall mindre enn andre alternativer vi har prøvd.
 
Tilbake
Topp