"Slippe løs" WLP530 Abbey Ale gjær på 24 grader?

Jeg kjøpte denne for å lage en variasjon over temaet gårdsøl. Utgangspunktet er en oppskrift jeg fant her på forumet, som skal være ganske nær Kinns Slåtteøl.

Etter at jeg kjøpte gjæra så har jeg søkt litt på den, og funnet mange råd om hvordan den trives best osv. På Kinns hjemmesider derimot så står det at de bruker en trappistgjær som de kjører på 26 grader.

Hva kan jeg gjør med WLP530? Kan jeg sette ølet til gjæring på badet som holder 24 grader i et forsøk på å tilnærme meg Wyeast 3787, eller burde jeg satse på WLP530s særpreg og kjøre først på 18 og så på 22 som noen her har foreslått?

Om jeg er helt på tur med feil gjærsort så er det ikke verre enn at jeg bestiller det det skal være :)
 
WLP530 er vel den samme som Wyeast 3738, bare fra en annen leverandør.
Du sitter altså på den samme gjæren Kinn bruker.
Så det er bare å la den kjøre avgårde :)

Dersom du ikke har gjort det enda, så anbefaler jeg å lese Gahr sin artikkel om "Brygging av saison" i medlems seksjonen. Står mye fint om belgisk gjær og temperaturer der.
 
Jeg har prøvd meg frem med forskjellige temperaturer på WLP530. Har klint den opp i 29 grader med gode resultater. Har nå en tripel som står på 25-26C. I følge Espen Lothe (Vestkast) så er den cleanere nærmere 30C og mer fruktig rundt 26C. Mine foreløpige erfaringer ser ut til å støtte opp om det. Jeg har også hatt bedre hell med denne gjæren på litt høyere temperaturer enn på 18-21. Den er ganske sensitiv for å få temperaturen senket og kan finne på å gi opp prematurt om tempen synker for kjapt.
 
Og, da øker jeg temperaturen på badet til 25-26 når den skal til gjæring, så får den stå under et lystett dekke og gjøre seg ferdig. Det er vel ikke allverdens viktig å senke temperaturen mot slutten?

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Nei. Husk at temperaturen oppi bøtta fort er 1-3 grader høyere enn romtemperatur under stormgjæring, så om du sikter på 26C bør du holde rommet litt lavere.
 
530 er Westmalle gjær. Har denne i en trappist inspirert øl med OG 1096 nå og den er skikkelig voldelig selv på 18C. Anbefaler noe antifoam i både gjærstarter og kar for å unngå blow off (noe som er faktisk litt kjedelig på den gjæra her da den er skikkelig "top cropper" og du kanskje mister en del gjær).
 
Dette siste løses enkelt med blow off tube som går i beholder med sterilt vann og som er dekket av steril aluminiumsfolie. Da har du blow off system og gjærhøsting i ett. Bare stikk tuben litt ned i bøtta slik at en høster hvit gjær og ikke brun gjær. Funker fint og gir meg masse kritthvit ren gjær.

Personlig har jeg flere ganger gjæret 530 på ulike temperaturer. I dag starter jeg på 18 grader og lar det stige etter stormgjæring til 22-23. Det gir nok karakter i massevis. Dersom man starter på 26 er jeg redd for at man får mye fusel og løsemiddelsmak på ølet. Skal man la temperaturen stige bør man først gjennomføre stormgjæringa på mer moderate temperaturer.

mvh
Bårdd
 
Funker blow off-systemet ditt med all slags gjær? Jeg har prøvd, og det gikk tett. Det var en weissbier med wlp380, som oppførte seg temmelig viltert, så etter det har jeg ikke turt. (Fjernet pakningen fra hullet i lokket, og tredde ned en slange som akkurat så vidt gikk gjennom.) Har nylig høstet gjær fra en wlp022, som er en super topphøster, og den gjæren var skikkelig seig og god, så jeg kan godt tenke meg at den ville tettet slangen, også.
 
Dette siste løses enkelt med blow off tube som går i beholder med sterilt vann og som er dekket av steril aluminiumsfolie. Da har du blow off system og gjærhøsting i ett. Bare stikk tuben litt ned i bøtta slik at en høster hvit gjær og ikke brun gjær. Funker fint og gir meg masse kritthvit ren gjær.

Personlig har jeg flere ganger gjæret 530 på ulike temperaturer. I dag starter jeg på 18 grader og lar det stige etter stormgjæring til 22-23. Det gir nok karakter i massevis. Dersom man starter på 26 er jeg redd for at man får mye fusel og løsemiddelsmak på ølet. Skal man la temperaturen stige bør man først gjennomføre stormgjæringa på mer moderate temperaturer.

mvh
Bårdd

Jeg har gjort en del forsøk siden jul med høyere temperaturer. Starter på 19C og lar den stige til 25-29C i løpet av de første 12 timene. Ingen fusel eller løsemiddel hittil, har gjort dette på en quad, en dubbel, to tripler, to blondes, samt en mild(!). Har vært mer plaget av løsemiddel med denne gjæren tidligere, når jeg har forsøkt å holde temperaturen nede, men det mistenker jeg har noe med lufting, evt gjærmengde, å gjøre, ikke temperatur. Det som er sikkert er at høyere temperatur har kvittet meg med en litt ubestemmelig bismak jeg har fått med denne gjæren på lavere temp.
 
Blow offen funker for wlp 530 det er alt jeg kan si sikkert. Jeg bygger mine blow off tuber fra brukte autoheverter (medium), sager av røret og det passer i hullet til gjærlåsen. Slangen er vid nok til at dette virker med wlp 530.

Når det gjelder gjæringstempertur. https://byo.com/bock/item/636-fermenting-belgian-style-beers Det er fint at du opplever at det å la temperaturen gå til 25-29 grader på 12 timer har løst et problem for deg. For meg høres det nokså hardt ut. At det blir mindre løsemiddelkarakter ved høyere temperatur strider mot alt jeg har lest og selv opplevd. Som jeg skriver er jeg mer fornøyd med karakteren jeg får når jeg er mer restriktiv med temperaturen. Men her har vi ulik erfaring og kanskje også preferanser når det gjelder hvilke aromaer vi ønsker å utvikle i ølet.

mvh
Bårdd
 
Blow offen funker for wlp 530 det er alt jeg kan si sikkert. Jeg bygger mine blow off tuber fra brukte autoheverter (medium), sager av røret og det passer i hullet til gjærlåsen. Slangen er vid nok til at dette virker med wlp 530.

Når det gjelder gjæringstempertur. https://byo.com/bock/item/636-fermenting-belgian-style-beers Det er fint at du opplever at det å la temperaturen gå til 25-29 grader på 12 timer har løst et problem for deg. For meg høres det nokså hardt ut. At det blir mindre løsemiddelkarakter ved høyere temperatur strider mot alt jeg har lest og selv opplevd. Som jeg skriver er jeg mer fornøyd med karakteren jeg får når jeg er mer restriktiv med temperaturen. Men her har vi ulik erfaring og kanskje også preferanser når det gjelder hvilke aromaer vi ønsker å utvikle i ølet.

mvh
Bårdd

Godt mulig vi har forskjellige preferanser. Kinn bruker også samme gjær på høy temperatur. Nå er det riktignok forskjell på gjæring i deres volum og på hjemmebane, men blant de som streber etter en Westvleteren 12-aktig quad så er det også mange som har gode erfaringer med å dra det langt med WLP530.

Har planer om å få et par av disse ølene vurdert av kyndige mennesker for å utelukke at jeg ikke kjenner alle problemene.

Litt nysgjerrig, har du selv testet å kjøre denne gjæren høyere?
 
Ja jeg har det mange ganger, men aldri i løpet av 12 timer. De gangene jeg har latt den gå høyt har jeg ventet til etter den verste stormgjæringen.

mvh
Bårdd
 
etter litt feilregning viser det seg at jeg har litt lite gjær.
planlegger å brygge 30 liter med OG 1075 og trenger da ca 600 bill celler.
starteren står å surrer nå og når den er ferdig har jeg ca 400 bill.
blir det bra om jeg setter ca 15 liter til gjæring og etter ca et døgn setter til resten av vørteren??
da har vel de første 15 literene laget endel mer gjær og er klar for å gå i krigen??

eller er det bedre å brygge juleølet med wlp833 som ble høstet på mandag? Og steppe opp starteren og brygge med 530 til neste uke.
lite spm til. så nyhøstet gjær, trenger man å vekke det med en 12 timers snurr på røreren? (bock på 1070)
 
Tilbake
Topp