Sliter med for lav OG på BB30 V.3

dodge

 
Hei
Er ganske ny i dette feltet, men fikk meg nylig et BB30 v3 fra ølbrygging.no. Kjøpte også noen 25 liters ølsett.
Har rukket å få lagd 3 batcher nå, men klarer ikke helt å oppnå den rette OG ut ifra det som står på ølsettet. Havner gjerne på 5-10 under det som er riktig selv om jeg havner på 21-22 liter etter koking.
Jeg sirkulerer under hele meskingen med pumpe som fulgte med BB30, men rører ikke. Burde jeg røre i tilegg?
Noen som har noen tipps når det gjelder å få riktig OG på brygget sitt?

RA
 
Jeg har stort sett truffet OG på BB30.
Har laget meg en rørepinne i tre og rører relativt ofte helt til jeg begynne skylling.
 
Jeg har versjon 1, og pleide å meske med mye vann, for å så skylle med lite. Skyllte med ca 7-8 liter bare. Kjøpt igloo nå..
 
Jeg har en V2. Treffer OG bra. Mesker med ca 20-23 liter.  Rører 3-4 gang i løpet av meskingen. I tillegg sirkulerer jeg endel. Rører ikke mot slutten for å få klarere vørter.
 
Takker for tipps. Da skal jeg prøve å røre i tillegg til sirkulering neste gang. Håper det hjelper.  :)
 
Har brygget 5 sett fra ølbrygging.no og aldri truffet rett på OG, tok invistering og kjøpte Monster Mill MM2 og knuser malt selv, treffer OG hver gang nå  :)
 
rhildre skrev:
Har brygget 5 sett fra ølbrygging.no og aldri truffet rett på OG, tok invistering og kjøpte Monster Mill MM2 og knuser malt selv, treffer OG hver gang nå  :)
Du maler da altså finere enn det olbrygging.no default gjør? Hvilken malingsgrad bruker du?
 
rhildre skrev:
Har brygget 5 sett fra ølbrygging.no og aldri truffet rett på OG, tok invistering og kjøpte Monster Mill MM2 og knuser malt selv, treffer OG hver gang nå  :)

Det var interessant. Med hvor mye bommet du på disse 5 ølsettene?
 
jeg bommer stort sett med 5 for lite. 10 i verste fall. 4 brygg bak meg. Skal nå forsøke litt mindre vann under mesking, og litt mer til skylling, samt at jeg nå har introdusert en kran i sirkuleringssløyfa slik at jeg kan strupe og dermed kjøre sirkulering hele tiden uten at det flyter over maltrøret. Vi får se om det hjelper. Det er ingenting å si på røringen min heller. Likte også kommentaren med egen maling på 1.2 som muligens kan være en sak, men han på ølbrygging.no som lager settene og utstyret forøvrig oppnår nok forventet OG vil jeg tro :D
har tid fra maling til bruk av malt noe å si?
 
dodge skrev:
rhildre skrev:
Har brygget 5 sett fra ølbrygging.no og aldri truffet rett på OG, tok invistering og kjøpte Monster Mill MM2 og knuser malt selv, treffer OG hver gang nå  :)

Det var interessant. Med hvor mye bommet du på disse 5 ølsettene?

Har bommet på ca 5-10 OG  , Men kicket den opp med Spraymalt for og komme meg opp på rett OG.
 
rhildre skrev:
dodge skrev:
rhildre skrev:
Har brygget 5 sett fra ølbrygging.no og aldri truffet rett på OG, tok invistering og kjøpte Monster Mill MM2 og knuser malt selv, treffer OG hver gang nå  :)

Det var interessant. Med hvor mye bommet du på disse 5 ølsettene?

Har bommet på ca 5-10 OG  , Men kicket den opp med Spraymalt for og komme meg opp på rett OG.

Dette var nyttig info for meg. Er det noen måte å regne ut hvor mye spraymalt som trengs f.eks visst en har en OG som er 5 for lite på et 25 liters brygg?(før koking)
Tilsettes dette under koking da?
Til info: I følge Per Inge fra ølbrygging.no, så burde jeg regne med en rundt 2 liters fordamping med et BB30 ved 1 times koking.
 
Jeg bruker Beersmith og finner ut av det, om du ikke har det kan du søke litt på forumet her og se hva du finner:)
 
Når jeg koker på 80% effekt så fordamper det ganske nøyaktig 2,5 liter eller 3,525 cm pr time.
 
På IOS (og sikkert Android) Er det et fiffig lite program som heter "Brew calc" Denne kan regne ut hvor mye dme du må tilsette for ønsket OG, samt mange andre nyttige omregninger  :)
 
TrondR skrev:
På IOS (og sikkert Android) Er det et fiffig lite program som heter "Brew calc" Denne kan regne ut hvor mye dme du må tilsette for ønsket OG, samt mange andre nyttige omregninger  :)

Takk for tips. Finner ikke brew calc til android, men ser at det mange andre å velge mellom der.  :)
 
Forsøkte en ferdig malt pakke bra vestbrygg. Den er en god del finere malt enn de fra ølbrygging som jeg har forsøkt tidligere. Gikk +5 i OG flott og konsentrert vørter på 28 liter. De på vestbrygg kunne ikke svare på hvor mange mm dette var. men ser uansett at BB'en fint tåler finere maling, og at dette gir flott uttelling på OG
 
Kjøpte selv en BB30 i mars og i starten sleit jeg mye med OG som ble lav. gjerne 10 mindre enn forventet. hjalp ikke at jeg var helt fersk heller. men så fikk jeg Per Inge fra Ølbrygging.no opp for å holde kurs i nabolaget og han mente man burde meske i 90 minutter, etterfulgt av vasking (sirkulering med pumpe) i nye 90 minutter samtidig som temperaturen økes til 78 grader for å avslutte prosessen. :eek:
har tatt en del målinger av de siste bryggene mine underveis og SG spretter ofte opp både 10 og 20 de siste 60 minuttene av vaskingen.spesielt siste 30 min (kan ha noe med temperaturen å gjøre, ikke vet jeg)
Dette har ihvertfall hjulpet meg med å klare 24-25 litr med den OG som står på ferdigpakka de selger.
For øvrig skulle det nevnes at litt lavere temperatur under første del av meskingen (63-65) gir mer gjærbart sukker og øker OG. (siden æ e ganske fersk selv, så er jeg ikke helt sikker på den her siste...) :jaha:
 
Tilbake
Topp