Sliter med gjæringstemp

morknudsen

Norbrygg-medlem
Hei
Min 25 l. med Nøgne Ø - Blonde står til gjæring nå. Ser den skal stå ca. 2 uker ved 22 grader.
Pga. varmen som har vært de siste dagene sliter jeg med å ha huset noe særlige kaldere enn 26+ - og siden jeg er på jobb og ikke kan kompensere med åpne vinduer o.l. jeg lurer jeg litt på hvordan dette vil bli på lengre sikt? Hva skjer om den står 4-5 grader mer enn anbefalt i noe dager?

Og hvor mye vann skal jeg fylle i gjæringslåsen på denne http://www.bryggselv.no/products/gjaeringskar-30l-med-tappekran-og-gjaerlas - må man etterfylle?

Tusen takk for hjelpen.

Hadde ikke noe problem å holde tempen på 18 grader en gang mens romtempen varierte mellom 19-23 ved å legge gjæringskaret i en pose og la det i en stor bøtte type murerbøtte og fylte opp kaldt vann. Legge til isbiter når det nærmer seg igjenn.

Leiferns tips burde fungere, men om en vil gjøre det enklere, og trenger mindre temperaturreduksjon, gjelder det selvsagt å få dunken ned på et kaldt betonggulv (regner med du har slikt siden du skriver hus). Dette kan gi ganske mange grader i forskjell. Sjekk gjerne med et termometer på gulvet og et på toppen av dunken. Billige digitale fåes på CO. Bruker disse både i gjæringsskap og kjøleskap.

Takk for tips og svar. Satt øllet til gjæring på mandag og har fremdeles ikke gjort noe så jeg får gamble at det smaker OK likevel.
Helt supert dette forumet med så mange tipsere.
Får vel satse på vinskap neste :)

Det som vil øke problemet er at de gradene som står nevnt er vørtertemp ikke romtemp. På de temperaturene der blir jeg ikke overrasket om vørteren har vært oppe i 30gr i stormgjæring. Men men blir sikkert greit..
Skal en holde 20 gr på vørter i stormgjæring, må romtemp må ned på 16-17.

--

Tilbake
Topp