Sluttet å gjære etter et par dager

Jeg har satt en en Czech Pilsner som bloppet fint og mye i et par dager dager. Nå ser det ut som det har sluttet. Et enkelt ekstrakt ølsett.
Temperatur stabilt på 22 grader. Er dette normalt? skulle vel boblet i 7-8 dager. Mener jeg har gjort alt etter oppskrift.
 
Helt normalt
Ta en SG prøve om du føler for å sjekke

Edit: spessielt mtp. at du gjærer på 22 C, burde helst ligget en del lavere enn det
 
Jeg har satt en en Czech Pilsner som bloppet fint og mye i et par dager dager. Nå ser det ut som det har sluttet. Et enkelt ekstrakt ølsett.
Temperatur stabilt på 22 grader. Er dette normalt? skulle vel boblet i 7-8 dager. Mener jeg har gjort alt etter oppskrift.
Temperatur i rommet, eller i gjæringsdunken? Hvis du har gjæra pils i et rom på 22 grader kan det jo ha gått fort unna. Temperaturen i ølet kan fort ligge 3-4 grader over romtemperaturen, og det er altfor varmt. 22 er også i meste laget. Tradisjonelt skal du helst ned på 9-10 grader. Hvor nødvendig det er, er omdiskutert, men jeg ville uansett ikke gått over 18 grader.

Men gjør som @loebrygg sier; ta en prøve og mål med hydrometer.
 
Temperatur i rommet, eller i gjæringsdunken? Hvis du har gjæra pils i et rom på 22 grader kan det jo ha gått fort unna. Temperaturen i ølet kan fort ligge 3-4 grader over romtemperaturen, og det er altfor varmt. 22 er også i meste laget. Tradisjonelt skal du helst ned på 9-10 grader. Hvor nødvendig det er, er omdiskutert, men jeg ville uansett ikke gått over 18 grader.

Men gjør som @loebrygg sier; ta en prøve og mål med hydrometer.
Takk for svar. Bruksanvisningen som fulgte sier 20-25 grader i rommet. Jeg skal ta en prøve med hydrometer. Helt fersk nybegynner.
 
Jeg brygga akkurat samme ekstratsett for ett par år siden. Satte den til gjæring i kjelleren dertemp vatr på ca 10-12 grader. Er nok det som er meninga for Pils og Lager slik jeg har skjønt det
 
Det er nok sannsynlig at det ikke er lagergjær som følger med det settet. Men nesten uansett hva det er, så er 20-25 grader romtemperatur en litt merkelig anbefaling.

Nei om det er det samme Brewmart sette jeg brygga en gang er det umerka gjærposer i disse boksene. Jeg har aldri stolt åpå de medbrakte gjæra og valgt kjøpe eget som er tilpassa ølstilen.

 
Tilbake
Topp