Små batcher

OddK

Norbrygg-medlem
Når jeg følger resept i MySpeidel får jeg ut max 15-16 liter. 23l meskevann + 3l skyllevann, skal hvis jeg forstår resepten riktig gi 21l vørter. Hva gjør nybegynneren feil?
 
Når jeg følger resept i MySpeidel får jeg ut max 15-16 liter. 23l meskevann + 3l skyllevann, skal hvis jeg forstår resepten riktig gi 21l vørter. Hva gjør nybegynneren feil?


Alt for lite skyllevann.


Kjenner jeg som nybegynner sikkert hadde håpet på litt mer enn "for lite skyllevann".


Nå er jeg langt fra noen ekspert, men om du gir meg litt mer info kan jeg forsøke å bruke grainfather-appen for å se hvordan den ville beregnet meskevann/skyllevann. f.eks maltmengde, batch-str (som jeg antar da vil være 21L?), forventa tap i kok (GF har 2L som standard) og koketid


Liker for øvrig at du kaller det "resept", tenk hvor bra det ville vært å få hos fastlegen!
 
Kjenner jeg som nybegynner sikkert hadde håpet på litt mer enn "for lite skyllevann".
Det har du sikkert rett i. Det var fristende å svare trådstarter med internettklassikeren RTFM, men jeg er egentlig enig med deg. Bedre å la det gå og satse på at noen andre er villige til å forklare det grunnleggende. Jeg legger meg flat og beklager.
 
Hvis du bruker f.eks 5kg malt, og regner med at hver kilo malt absorberer 1L vann, så skal 21L stemme, før koking.

Så hvis du da koker bort ca 4L i timen, er du nede på 17L. Så du bruker som eirikraude sier for lite vann. Har du endt opp med høyere OG enn recepturen sier at du skal få og?

Kom med et eksempel hvor med liter vann og kilo malt brukt. Og når du måler volumet på "det du får ut".
 
Når jeg følger resept i MySpeidel får jeg ut max 15-16 liter. 23l meskevann + 3l skyllevann, skal hvis jeg forstår resepten riktig gi 21l vørter. Hva gjør nybegynneren feil?
Det hadde vært til god hjelp om du oppga maltmengde eller hva slags øl du skulle brygge. I tillegg til om du sitter igjen med 15-16 liter på flaske eller i kjelen etter kok.
En gjennomsnittlig oppskrift for Speidel 20 vil ha 20 liter meskevann og ca 7 liter til skylling.
 
Batch 1: festbier; 5kg malt, kok 80min. 23l meskevann + 3l skyllevann, Og 12˚P ved 21liter(jfr. Oppskriften)
Til gjæringskar: 15.5 liter. OG 1057.
Batch 2: Rauchbier; 4.5 kg malt, kok 80 min. 23l meskevann+3l skyllevann OG12˚P 21 liter (oppskriften)
Til gjæringskar 16,5liter OG 1056.
Forstår at jeg må øke skyllevann, oppklarende svar i tråden så langt, liker å forstå hva jeg gjør feil. Hva er det med «recipes» i myspeidel jeg misforstår?
 
Batch 1: festbier; 5kg malt, kok 80min. 23l meskevann + 3l skyllevann, Og 12˚P ved 21liter(jfr. Oppskriften)
Til gjæringskar: 15.5 liter. OG 1057.
Batch 2: Rauchbier; 4.5 kg malt, kok 80 min. 23l meskevann+3l skyllevann OG12˚P 21 liter (oppskriften)
Til gjæringskar 16,5liter OG 1056.
Forstår at jeg må øke skyllevann, oppklarende svar i tråden så langt, liker å forstå hva jeg gjør feil. Hva er det med «recipes» i myspeidel jeg misforstår?

"Til gjæringskar" er det da tomt i kokekjelen? Mangler du volum må du uansett øke mengden vann, et eller annet sted. Eller vente lengre til det renner av seg nok, hvis du er rask på labben. Og øker du mengden vann og ser at du havner lavt på OG, så må du bruke mer malt eller effektivisere prosessen.
 
Miguel har vel forklart dette ganske godt. Du må regne med at maltet "stjeler"/absorberer 1 liter vann pr kg malt. Har du 5 kg malt og 23 liter meskevann så får du kun ut 18 liter vørter, maks!!. Skyller du kun med 3 liter så ender du da opp på ca 21 liter, maks. Og det er før kok. Så koker du 80 min, da fordamper det raskt 5-6 liter. Da ender du opp på ca 15 liter i gjærkaret. Hvis målet er 23 liter så må ditt totale vannforbruk økes med ca 8 liter. Det kan gjerne være i form av skyllevann.
 
Når jeg følger resept i MySpeidel får jeg ut max 15-16 liter. 23l meskevann + 3l skyllevann, skal hvis jeg forstår resepten riktig gi 21l vørter. Hva gjør nybegynneren feil?
I dag brygger jeg på en kompaktbrygger (vanligvis brygger jeg med et annet oppsett).
og skal ha 22 liter til gjæring. Bruker ca 5 kg malt.
Meskevann 19 liter. Skyllevann 14 liter.
Dette skal gi 22 liter til gjæring med OG på 1050.
Litt for tidlig å si om det stemmer helt, men det skal ikke være langt unna ifølge tidligere batcher med denne kompaktbryggeren.
Skal komme tilbake på det om jeg husker det:rolleyes:
Fikk ca 28 liter før kok. Altfor lav sg, men det vil jo variere i forhold til ditt oppsett.
Kunne kanskje brukt 1 liter mindre skyllevann og fått høyere sg. Det blir kanskje litt mere enn 22 liter til gjæring.
Men det som er interessant for deg et vel volum før kok.
Da ble det litt over 24 liter til gjæring.
Derfor det ble så lav fg. Justerte med spraymalt.
.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp