smaksforskjellen på all-grain vs. Maltekstrakt

Hvor stor er smaksforskjellen på "All-grain" i forhold til Maltekstrakt (Flytende og Spraymalt)

Kan forskjellen sammenlignes med forskjellen på nymalt kaffe vs. pulverkaffe, evt. friskpresset appelsinjuice vs. juice fra konsentrat?

Jeg har ikke hatt gleden av å smake andres hjemmebrygg, så eneste referanser jeg har er mine 2 brygg, ett ølsett og et med flytende ekstrakt.

Skulle gjerne sett at det ble organisert en bytteordning av hjemmebrygg..  :idea:?
 
Forskjellen mellom ekstrakt og kun malt handler mer om muligheter enn spesifikke smaker. Når du mesker selv har du bedre muligheter til å styre utgjæringsgraden på vørteren og du får tilgang til malttyper som ikke finnes som ekstrakt.
 
Det kan nok ofte være en viss forskjell i ferskhet, men den er ikke i nærheten av forskjellen mellom nypresset juice og juice fra konsentrat. Velbrygget ekstraktøl fra god og fersk maltekstrakt skal gi godt øl.
 
Samtidig kan man selvfølgelig bruke maltekstrakt som basis, og meske eller trekke spesialmalt (partial mashing/steeping) i tillegg, der kan du nok virkelig lage godt øl uten å måtte konvertere fullt til "all-grain".
 
Tilbake
Topp